|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KEM / MIKR2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KEM
/
MIKR2
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Mikroekonomie 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
102 / -
|
4 / -
|
2 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
48 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
15
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KEF/MIKR2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KEM/SZEK, KEM/SZEKN
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předat studentům základní znalosti o fungování tržního mechanismu a o chování jednotlivých tržních subjektů - spotřebitelů, firem a státu z pohledu jeho mikroekonomické politiky. Objasnit reálné ekonomické jevy a procesy na úrovni dílčích trhů.
|
Požadavky na studenta
|
Obsah, organizace a podmínky zápočtu:
Podmínkou udělení zápočtu je:
a) prokazovat znalosti aktivitou na cvičeních
b) splnění zápočtového testu se 70% úspěšností.
c) zpracování seminární práce na vybrané mikroekonomické téma. Možno nahradit účastí v experimentálním výzkumu (DSGEgame a jiné experimenty).
Zápočtový test je v rozsahu základní literatury.
Termíny zápočtových testů budou sděleny na výuce.
Předmět je ukončen zápočtem.
|
Obsah
|
Rozhodování spotřebitele - základní východiska, teoretické přístupy (ordinální, kardinální verze). Rovnováha spotřebitele.
Teorie poptávky, odvození poptávky a determinanty poptávky v krátkém a v dlouhém období. Engelova křivka. Cenová, důchodová a křížová elasticita poptávky. Přebytek spotřebitele. Funkce obvykle používané při analýze poptávky.
Volba mezi spotřebou a volným časem. Volba mezi současnou a budoucí spotřebou. Alternativní teorie spotřebitele: teorie projevených preferencí.
Firma. Cíle firmy. Výroba a produkční funkce. Výnosy z rozsahu. Optimální kombinace výrobních faktorů. Maximalizace zisku v krátkém a v dlouhém období. Alternativní cíle firmy. (Baumolův model). Společenské náklady a nabídka.
Hranice produkčních možností. Mezinárodní obchod. Absolutní a komparativní výhody. Zdroje komparativních výhod. Ochrana trhu. Pohyb výrobních faktorů mezi zeměmi.
Tržní rovnováha a tržní cena. Změny tržní rovnováhy. Cenová regulace a subvence k ceně. Daně. Licence a produkční kvóty.
Dokonalé a nedokonalé trhy. Tvorba ceny na nedokonalém trhu. Cenová diskriminace. Odstupňované ceny. Monopolistická konkurence. Chamberlinův model.
Oligopol. Kartel. Cournotův a Stackelbergův model duopolu. Bertrandův model oligopolu. Nashova rovnováha.
Monopol a příčiny jeho vzniku. Přirozený monopol. Antimonopolní politika.
Trh výrobních faktorů a specifika dílčích trhů tj. trhu práce, půdy, kapitálu.
Všeobecná rovnováha trhů. Efektivnost ve výrobě. Efektivnost v rozdělování. Paretovo optimum. Podmínky efektivnosti trhů.
Veřejné statky a veřejná volba. Veřejný sektor. Příčiny existence, poptávka po veřejných statcích. Veřejná volba. Rovnováha ve veřejném sektoru. Efektivní zabezpečování veřejných statků.
Rozhodování spotřebitele v podmínkách rizika.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
JUDr. Ing. David Martinčík, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
JUDr. Ing. David Martinčík, Ph.D. (100%),
Prof. Dr. Ing. Miroslav Plevný (100%),
-
Cvičící:
JUDr. Ing. David Martinčík, Ph.D. (100%),
Prof. Dr. Ing. Miroslav Plevný (100%),
Ing. Vendula Tesařová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Soukup, Jindřich. Mikroekonomická analýza (vybrané kapitoly). 1. vyd. Slaný : Melandrium, 1999. ISBN 80-86175-07-3.
-
Základní:
SOUKUPOVÁ, J.; HOŘEJŠÍ, B.; MACÁKOVÁ, L.; SOUKUP, J. Mikroekonomie. 3.doplněné vydání. Praha: Management Press, 2005.
-
Doporučená:
Holman, Robert. Dějiny ekonomického myšlení. Vyd. 1. Praha : C.H. Beck, 1999. ISBN 80-7179-238-1.
-
Doporučená:
Introductory Mathematics for Economists with Matlab
(Fan Wang)
-
Doporučená:
Macáková, Libuše. Mikroekonomie II : cvičebnice. 3., upr. vyd. Slaný : Melandrium, 2003. ISBN 80-86175-28-6.
-
Doporučená:
Macáková, Libuše; Soukupová, Jana. Mikroekonomie repetitorium : středně pokročilý kurs. 2. vyd. Slaný : Melandrium, 1998. ISBN 80-86175-01-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základní mikroekonomické modely |
popsat principy fungování dílčích trhů |
vysvětlit základní mikroekonomické veličiny |
nastudovat informace základního kurzu mikroekonomie KEM/EK1 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozlišit základní mikroekonomické přístupy podle jejich předpokladů |
interpretovat hodnoty mikroekonomických veličin |
odhadnout chování mikroekonomických subjektů při změně jednoho z parametrů modelu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit metodologii moderní mikroekonomie |
vysvětlit středně pokročilé mikroekonomické modely |
vysvětlit detailní principy fungování dílčích trhů |
popsat pokročilé vztahy mezi mikroekonomickými veličinami |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat středně pokročilé mikroekonomické modely co do jejich obsahové i formální stránky |
aplikovat středně pokročilé mikroekonomické teorie na reálné situace |
rozpoznat a formulovat základní ideové koncepce soudobých mikroekonomických přístupů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|