Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se způsoby modelování ustálených i přechodných stavů točivých elektrických strojů.
Vysvětlit a zdůvodnit přednosti modelového řešení. Vybavit studenty schopnostmi navrhnout vhodný matematický model pro daný druh elektrického stroje. Vysvětlit využití navrženého modelu pro řešení konkrétních problémů v technické praxi.
|
Požadavky na studenta
|
Získání zápočtu: Vypracování a prezentace zadaných úloh. Umět analyzovat dosažené výsledky modelového řešení s ohledem na chování stroje v daném pracovním a nebo poruchovém režimu.
|
Obsah
|
1. Význam matematického modelování v teorii a navrhování elektrických strojů
2. Přehled metod matematického modelování
3. Teorie prostorových fázorů
4. Použití prostorových fázorů v rovnicích elektrických strojů točivých
5. Transformace souřadnicových systémů mezi statorem a rotorem elektrických strojů točivých
6. Odvození rovnic pro matematický model asynchronního stroje
7. Modelování ustálených stavů asynchronních strojů
8. Modelování přechodných stavů asynchronních strojů
9. Odvození rovnic pro matematický model synchronního stroje s hladkým rotorem
10. Rovnice synchronního stroje s vyniklými póly
11. Modelování ustálených stavů synchronních strojů
12. Modelování přechodných stavů synchronních strojů
13. Modely systémů s elektrickými stroji.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Měřička, Jiří; Zoubek, Zdeněk. Obecná teorie elektrického stroje. 1. vyd. Praha : SNTL, 1973.
-
Základní:
Štěpina, Jaroslav. Prostorové fázory jako základ teorie elektrických strojů. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1993. ISBN 80-7082-089-6.
-
Rozšiřující:
Close, Charles M.; Frederick, Dean K.; Newell, Jonathan C. Modeling and analysis of dynamic systems. 3rd ed. Hoboken : John Wiley & Sons, Inc., 2002. ISBN 0-471-39442-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Znalosti a dovednosti na úrovni předmětů KEV/EMCH, KEV/ES, KEV/TES1. |
Získané způsobilosti |
Po absolvování předmětu student dokáže:
? Navrhnout vhodný matematický model asynchronního stroje, stroje dvojitě napájeného a synchronního stroje.
? Modelovat stroj jako součást celého pohonného systému včetně případného napájení z měniče kmitočtu a jeho řízení.
? Vyřešit přechodné děje strojů a celých systémů při rozbězích a poruchových stavech.
? Stanovit proudová a momentová namáhání při těchto režimech.
? Rozpoznat nebezpečné provozní a poruchové stavy.
|
Vyučovací metody |
- Přednáška s praktickými aplikacemi
- Diskuse
- Prezentace práce studentů
- Individuální konzultace
- Skupinová konzultace
- Studium metodou řešení problémů
- Samostatná práce studentů
|
Hodnotící metody |
- Seminární práce
- Individuální prezentace na semináři
- Demonstrace dovedností při cvičení
|