|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ÚVOD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ÚVOD
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Úvod do studia dějepisu
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
108 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je "zasvětit" studenty do historického "řemesla", tj. zprostředkovat jim základní dovednosti související s historickým výzkumem a připravit je po praktické stránce k vlastní badatelské činnosti, konkrétně pak zejména k úspěšnému zvládnutí jejich budoucí bakalářské práce. Důraz je zaměřen zejména prakticky, proto také obsahuje několik exkurzí na odborná pracoviště.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury, samostudium textů, zápočtový test, seminární práce
|
Obsah
|
1. Encyklopedie - jejich využití pro historickou práci, základní české a zahraniční encyklopedie. Zadání úkolu č. 1: srovnání vybraného hesla v sedmi encyklopediích, z nichž minimálně dvě budou zahraniční.
2. Práce s katalogem Knihovny ZČU a SVK Plzeň.
3. Bibliografie a její využití pro historickou práci, druhy bibliografií, základní české, regionální, příp. zahraniční bibliografie (především historické).
4. Exkurze do Západočeského muzea (knihovna, mapová sbírka, vybraná expozice).
5. Odborné a popularizační časopisy - struktura a význam časopisů, základní české historické časopisy, významné zahraniční historické časopisy. Zadání úkolu č. 2 - charakteristika vybraného časopisu.
6. Sestavování bibliografie, formální podoba bibliografických citací. Zadání úkolu č. 3: sestavení bibliografie k vylosovanému historickému tématu, minimálně deset položek, včetně alespoň dvou studií otištěných v časopisech či sbornících.
7. Archivní příručky. Praktické seznámení se s edicemi pramenů, hlavní ediční řady. Práce s místními kronikami, matrikami a ústním svědectvím.
8. Exkurze do Archivu města Plzně. Zadání úkolu č. 4: vyhledání odpovědi na danou otázku ve fondech archivu.
9. Využití internetu v historické práci I - hledání pracovišť a odborníků, rešerše v elektronických katalozích českých a zahraničních knihoven.
10. Využití internetu v historické práci II - elektronické edice pramenů, archivářské databáze, publikace výsledků historické práce na internetu. Zadání úkolu č. 5: vyhledání konkrétních údajů na internetu.
11. Základní syntézy k českým a světovým dějinám.
12. Využití a formální náležitosti poznámkového aparátu.
13. Zhodnocení vypracovaných úkolů a udělení zápočtů.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Bělohlávek, Miloslav. Archív města Plzně : průvodce po fondech a sbírkách. 1. vyd. Plzeň : Západočeské nakladatelství, 1987.
-
Doporučená:
Bibliografie českých zemí za rok 1993 - 2000. Praha : Historický ústav AV ČR, 2007.
-
Doporučená:
Ohrmund, Andreas; Tiedemann, Paul. Internet für Historiker : eine praxisorientierte Einführung. Darmstadt : Primus Verlag, 1999. ISBN 3-89678-111-1.
-
Doporučená:
Poláček, Jaroslav; Stellner, František. Internet nejen pro historiky : jak hledat a najít. 1. vyd. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0338-6.
-
Doporučená:
Rameš, Václav. Slovník pro historiky a návštěvníky archivů. 1. vyd. Praha : Libri, 2005. ISBN 80-7277-175-2.
-
Doporučená:
Bartoš, Josef; Chobot, Karel. Úvod do archivnictví pro historiky. Olomouc, 2000. ISBN 80-244-0142-8.
-
Doporučená:
Hroch, Miroslav. Úvod do studia dějepisu : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. a filosof. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Vaculík, Jaroslav; Čapka, František. Úvod do studia dějepisu a historický proseminář. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80-210-2482-8.
-
Doporučená:
Bůžek, Václav a kol. Úvod do studia historie. České Budějovice, 1994. ISBN 80-7040-063-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
24
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Celkem
|
89
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
kurz má propedeutický charakter, tudíž se od studentů neočekávají žádné zvláštní vstupní znalosti. Předpokládá se pouze, že alespoň pasivně ovládají základy nejméně jednoho světového jazyka, tj. jsou schopni porozumět psanému textu v zahraničních encyklopediích, bibliografických databázích, na webových stránkách institucí apod |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
kurz má propedeutický charakter, tudíž se od studentů neočekávají žádné zvláštní vstupní dovednosti. Předpokládá se pouze, že alespoň pasivně ovládají základy nejméně jednoho světového jazyka, tj. jsou schopni porozumět psanému textu v zahraničních encyklopediích, bibliografických databázích, na webových stránkách institucí apod |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student samostatně vyhledá relevantní prameny a literaturu k jakémukoli historickému tématu, provede jejich základní historickou kritiku a alespoň teoreticky popíše jednotlivé faktory interpretace. Porovná hlavní odborné časopisy, používá adekvátní historickou terminologii. Aplikuje základní pravidla pro psaní odborného historického textu libovolného žánru, správně užívá bibliografické citace a poznámkový aparát, rozlišuje prameny a literaturu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|