|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ČNO2H
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ČNO2H
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
České dějiny novověku 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
51 / -
|
0 / 0
|
0 / 2
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KHI/ČNO1H
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit historický vývoj v českých zemích od začátku 19. století po první světovou válku a vznik republiky (politický, ekonomický, kulturní vývoj, začlenění do širšího evropského kontextu, všední život). Prezentovat způsob a metody práce s odbornou literaturou a prameny k tomuto období. Provést rozbor a kritiku různých názorů na vybrané otázky českých dějin 19. století a počátku století dvacátého. Poskytnout přehled o vývoji obrazu událostí v českém historickém vědomí a tématech obvykle aplikovaných pro vzdělávání. Poskytnout prostor pro prezentaci prací studentů a diskuzi v rámci seminářů.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce ve formě recenze odborné historiografické práce. Ústní zkouška z celého novověku probíhá jako diskuze nad dvěma konkrétně určenými tématy, student se samostatně vyjadřuje, odpovídá na doplňující dotazy, prokáže přehled o odborné literatuře.
|
Obsah
|
1. České země v době předbřeznové, 1815-1848
2. Revoluční rok 1848 v českých zemích, dozvuky revolučních událostí
3. Počátky vlády Františka Josefa. Období bachovského absolutismu (1849 - 1859)
4. Od Říjnového diplomu k rakousko - uherskému vyrovnání (1867)
5. České země v letech 1868 - 1879, politický vývoj, počátky českých politických stran
6. České země od roku 1879 do roku 1914. Politický vývoj, řešení národnostních otázek
7. Kultura českých zemí 19. století/1. část
8. Kultura českých zemí 19. století /2. část
9. Společenský vývoj v českých zemích v 19. století/1. část
10. Společenský vývoj v českých zemích v 19. století/2. část
11. Průmyslová revoluce v českých zemích
12. Historiografie
13. Češi za první světové války
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Jan Kilián, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Jan Kilián, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Jan Kilián, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Urban, Otto. Česká společnost 1848 - 1918. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1982.
-
Základní:
Lněničková Jitka. České země v době předbřeznové 1792-1848. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-27-3.
-
Základní:
Efmertová, Marcela C. České země v letech 1848-1918 : dějiny českých zemí. 1. vyd. Praha : Libri, 1998. ISBN 80-85983-47-8.
-
Doporučená:
Rak, Jiří. Bývali Čechové . : České historické mýty a stereotypy. Jinočany : H & H, 1994. ISBN 80-85787-73-3.
-
Doporučená:
Šedivý, Ivan. Češi, české země a Velká válka 1914-1918. Praha : Lidové noviny, 2001. ISBN 80-7106-274-X.
-
Doporučená:
Fasora, Lukáš. Dělník a měšťan: Vývoj jejich vzájemných vztahů na příkladu šesti moravských měst 1870?1914. Brno, 2010. ISBN 978-80-7325-233-5.
-
Doporučená:
Urban, Otto. František Josef I.. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1991. ISBN 80-204-0173-3.
-
Doporučená:
Kořalka, Jiří. František Palacký. Praha, 1999. ISBN 978-80-7203-125-2.
-
Doporučená:
Kladiwa, Pavel - Pokludová, Andrea. Hans Kudlich (1823-1917). Cesta života a mýtu. Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-159-6.
-
Doporučená:
Kilián, Jan - Rebitsch, Robert - Svoboda, Milan a kol. Hermann Hallwich 1838-1913. Historik, politik, byrokrat, sběratel a básník. Praha, 2015. ISBN 978-80-88013-12-9.
-
Doporučená:
Hanzal, Josef. Josef Pekař - život a dílo. Praha, 2002. ISBN 80-246-0275-X.
-
Doporučená:
Lenderová, Milena. K hříchu i k modlitbě. Žena devatenáctého století. Praha, 2016. ISBN 978-80-246-3540-8.
-
Doporučená:
Urban, Otto. Kapitalismus a česká společnost : k otázkám formování české společnosti v 19. století. Praha : Lidové noviny, 2003. ISBN 80-7106-500-5.
-
Doporučená:
Galandauer, Jan. Karel I. Poslední český král. Praha, 2004. ISBN 80-7185-683-5.
-
Doporučená:
Křen, Jan. Konfliktní společenství : Češi a Němci 1780-1918. 1. vyd. Praha : Academia, 1990. ISBN 80-200-0337-1.
-
Doporučená:
Řepa, Milan. Moravané nebo Češi? Vývoj českého národního vědomí na Moravě v 19. století. Praha, 2001. ISBN 80-7239-084-8.
-
Doporučená:
Maur, Eduard. Paměť hor. Praha: Havran, 2006. ISBN 80-86515-60-5.
-
Doporučená:
Hojda, Zdeněk; Pokorný, Jiří. Pomníky a zapomníky. Vyd. 1. Praha : Paseka, 1996. ISBN 80-7185-050-0.
-
Doporučená:
Kvaček, Robert. První světová válka a česká otázka. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-448-.
-
Doporučená:
Vošahlíková, Petra. Rákoska v dílně lidskosti: Česká škola v 19. století očima účastníků. Praha, 2016. ISBN 978-80-200-2533-3.
-
Doporučená:
Švaříčková-Slabáková, Radmila. Rodinné strategie šlechty: Mensdorffové-Pouilly v 19. století. Praha, 2007. ISBN 978-80-7203-589-6.
-
Doporučená:
Klimek Antonín. Říjen 1918 : vznik Československa. Praha [etc.] : Paseka, 1998. ISBN 80-7185-175-2.
-
Doporučená:
Soubigou, Alain. Tomáš Garrigue Masaryk. Praha, 2004. ISBN 80-7185-679-7.
-
Doporučená:
Bělina, Pavel - Fučík, Josef. Válka 1866. Praha : Havran, 2005. ISBN 80-86515-53-2.
-
Doporučená:
Galandauer, Jan. Vznik Československé republiky 1918 : Programy, projekty, perspektivy. 1. vyd. Praha : Nakl. Svoboda, 1988.
-
Doporučená:
Galandauer, Jan. 2. 7. 1917. Bitva u Zborova. Praha, 2002. ISBN 80-86515-16-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
35
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat znalost českých dějin 17. a 18. století v návaznosti na kurz ČNO1H |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Samostatně pracovat s odbornou literaturou a vytvářet vlastní seminární práce a recenze. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
historického vývoje v českých zemích ve vymezeném období (1815 - 1918). Zná události a jejich obraz v historickém vědomí analyzuje, diskutuje o nich a hodnotí je. Orientuje se v různých názorech a pohledech na historické události vymezeného období, porovnává a zasazuje domácí události do širšího kontextu evropských a světových dějin. Aplikuje poznatky z přednášek a seminářů k tomuto období pro vzdělávání či jiné další využití. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně používat prameny a literaturu k tomuto historickému období a aplikovat je v odborném dialogu a při tvorbě odborného textu. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, (Prezenční forma studia) |
Seminární práce, (Kombinovaná forma studia) |
Individuální prezentace, (Prezenční forma studia) |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, (Prezenční forma studia) |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), (Prezenční forma studia) |
Test, (Prezenční forma studia) |
Seminární práce, (Kombinovaná forma studia) |
Individuální prezentace, (Prezenční forma studia) |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, (Prezenční forma studia) |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), (Prezenční forma studia) |
Individuální prezentace, (Prezenční forma studia) |
Seminární práce, (Kombinovaná forma studia) |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, (Prezenční forma studia) |
Přednáška s diskusí, (Prezenční forma studia) |
Cvičení (praktické činnosti), (Prezenční forma studia) |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, (Prezenční forma studia) |
Analyticko-kritická práce s textem, (Prezenční forma studia) |
Samostudium, (Distanční forma studia) |
Prezentace práce studentů, (Prezenční forma studia) |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, (Prezenční forma studia) |
Přednáška s diskusí, (Prezenční forma studia) |
Cvičení (praktické činnosti), (Prezenční forma studia) |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, (Prezenční forma studia) |
Analyticko-kritická práce s textem, (Prezenční forma studia) |
Samostudium, (Distanční forma studia) |
Prezentace práce studentů, (Prezenční forma studia) |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, (Prezenční forma studia) |
Přednáška s diskusí, (Prezenční forma studia) |
Cvičení (praktické činnosti), (Prezenční forma studia) |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, (Prezenční forma studia) |
Analyticko-kritická práce s textem, (Prezenční forma studia) |
Samostudium, (Distanční forma studia) |
Prezentace práce studentů, (Prezenční forma studia) |
|
|
|
|