|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ČST2H
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ČST2H
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Název
|
České dějiny středověku (do 17. stol.) 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
31 / -
|
0 / 0
|
0 / 0
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KHI/ČST1H
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit historický vývoj v českých zemích od doby husitské po třicetiletou válku (politický, ekonomický, kulturní vývoj, začlenění do širšího evropského kontextu, všední život ve středověku)
Prezentovat způsob a metody práce s odbornou literaturou a prameny k tomuto období
Provést rozbor a kritiku různých názorů na vybrané otázky českých dějin pozdního středověku a raného novověku
Poskytnout přehled o vývoji obrazu událostí v českém historickém vědomí a tématech obvykle aplikovaných pro vzdělávání
Poskytnout prostor pro prezentaci prací studentů a diskuzi v rámci seminářů
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
Seminární práce ve formě ústního referátu předneseného na přiděleném semináři. Možná je také skupinová práce (tj. práci prezentují dva až tři studenti za pomoci příslušné didaktické techniky). Studenti s individuálním plánem studia odevzdávají seminární práci písemně s úpravou dle normy. Písemná forma práce se zadává také po naplnění kapacity seminářů. Vítány jsou připojené prezentace v powerpointu. Referát je hodnocen na semináři, písemná práce po odevzdání.
Ústní zkouška z celých dějiny středověku probíhá jako diskuze nad konkrétně určeným tématem, student se samostatně vyjadřuje, odpovídá na doplňující dotazy, prokáže přehled o odborné literatuře.
|
Obsah
|
1. - 2. Období husitských válek (osobnost Václava IV a Jana Husa, charakteristika jednotlivých směrů husitství, hodnocení husitství v odborné literatuře, základní chronologický přehled událostí)
3. Závěrečná fáze husitských válek - Basilejský koncil. Osobnosti husitského období. Situace po bitvě u Lipan. České země v období vlády Jiřího z Poděbrad - politický vývoj, mezinárodní iniciativy J. z Poděbrad, náboženská otázka
4. České země za vlády Jagellovců, politický vývoj, správa, období pozdní vladislavské gotiky - památky, umělci
5. Ekonomický vývoj od konce 15. do poč. 17. století, růst vlivu měšťanstva, situace šlechty
6. Nástup Habsburků na český trůn, období vlády Ferdinanda I. a Maxmiliána II.
7. Český humanismus a renesance, náboženské poměry v předbělohorských Čechách
8. Období vlády Rudolfa II. - politický a ekonomický vývoj, Rudolfínská Praha
9.-10. České stavovské povstání, bitva na Bílé hoře, důsledky porážky českých stavů
11. Třicetiletá válka (ve vztahu k českým zemím) /1 část
12. Třicetiletá válka /2. část
13. Časová rezerva
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Semotanová, Eva. Atlas českých dějin. 1. díl, Do roku 1618. 1. vyd. Praha : Kartografie, 1998. ISBN 80-7011-501-7.
-
Doporučená:
Kvirenc Jan - Kunstová Eliška. České dějiny do roku 1914. Historie v dokumentech. Praha:Dialog, 2006. ISBN 80-7185-050-0.
-
Doporučená:
Bělina, Pavel- Kaše, Jiří - Kučera, Jan P. České země v evropských dějinách. Díl druhý, 1492-1756. Praha:Paseka, 2006. ISBN 80-7185-792-0.
-
Doporučená:
Veselý ,Zdeněk. Dějiny českého státu v dokumentech. Praha : Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-95-3.
-
Doporučená:
Petráň, Josef. Dějiny Československa : Celost. vysokošk. učebnice pro studenty stud. oboru Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů na filozof. a pedagog. fak. [Díl] 1., Do roku 1648. 1. vyd. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-21068-6.
-
Doporučená:
Hamannová, Brigitte. Habsburkové. Životopisná encyklopedie. Praha:Brána, 1996. ISBN 80-7243-109-9.
-
Doporučená:
Šmahel, František. Husitská revoluce. 4 díly. Praha, Karolinum, 1996. ISBN 80-204-0471-6.
-
Doporučená:
Janáček, Josef. Rudolf II. a jeho doba. 1. vyd. Praha : Nakl. Svoboda, 1987.
-
Doporučená:
Evans, Robert J. W. Rudolf II. a jeho svět : Myšlení a kultura ve střední Evropě 1576-1612. Praha : Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0590-9.
-
Doporučená:
Fukala, Radek. Sen o odplatě : dramata třicetileté války. 1. vyd. Praha : Epocha, 2005. ISBN 80-86328-84-8.
-
Doporučená:
Maťa, Petr. Svět české aristokracie : (1500-1700). Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-312-6.
-
Doporučená:
Klučina, Petr. Třicetiletá válka : obraz doby 1618-1648. Vyd. 1. Praha : Paseka, 2000. ISBN 80-7185-311-9.
-
Doporučená:
Polišenský, Josef. Třicetiletá válka a evropské krize 17. století. Praha : Svoboda, 1970.
-
Doporučená:
Hausenblasová, Jaroslava. Urbs Aurea : Praha císaře Rudolfa II. : Rudolf II. a Praha, Praha, ČR, 30.05.1997-07.09.1997 : [Oficiální publikace výstavy]. Praha: Gallery, 1997. ISBN 80-86010-01-5.
-
Doporučená:
Spěváček, Jiří. Václav IV. (1361-1419) : K předpokladům husitské revoluce. 1. vyd. Praha : Nakl. Svoboda, 1986.
-
Doporučená:
Janáček, Josef. Valdštejn a jeho doba. Praha : Svoboda, 1978.
-
Doporučená:
Čornejová, Iva aj. Ve stínu tvých křídel. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Čornej, Petr. Velké dějiny zemí Koruny české. 5. díl. 1402 - 1437.. Praha- Litomyšl: Paseka, 2000. ISBN 80-7125-296-1.
-
Doporučená:
Bártlová, Milena - Čornej, Petr. Velké dějiny zemí Koruny české. 6. díl 1437 -1526. Praha -Litomyšl:Paseka, 2007. ISBN 978-80-7185-873-7.
-
Doporučená:
Vorel, Petr. Velké dějiny zemí Koruny české. 7.díl. 1526 - 1618. Praha- Litomyšl, 2005. ISBN 80-7185-648-7.
-
Doporučená:
Čornejová Iva aj. Velké dějiny zemí Koruny české. 8. díl 1618-1683. Praha -Litomyšl:Paseka, 2008. ISBN 978-80-7185-947-5.
-
Doporučená:
Pekař, Josef. Žižka a jeho doba. 3. vyd. (díl 1. a 2.), 2. vyd. (díl 3. a 4.), 1. vyd. v 1 sv. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0385-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
96
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Předmět obsahově, metodicky i v hodnocení navazuje na předmět ČST1H. Proto je doporučen zejména oborovým studentům, kteří absolvovali i tuto první část.
|
Získané způsobilosti |
Student (ka):
dokáže zpřehlednit historický vývoj v českých zemích ve vymezeném období (husitství až třicetiletá válka)
události a jejich obraz v historickém vědomí analyzuje, diskutuje o nich a hodnotí je
orientuje se v různých názorech a pohledech na historické události vymezeného období
porovnává a zasazuje domácí události do širšího kontextu evropských a světových dějin
aplikuje poznatky z přednášek a seminářů k tomuto období pro vzdělávání či jiné další využití
samostatně používá prameny a literaturu k tomuto historickému období a aplikuje je v praxi
|
Vyučovací metody |
- Přednáška s diskusí
- Diskuse
- Výuka podporovaná multimédii
- Prezentace práce studentů
- Seminární výuka
- Samostatná práce studentů
- Samostudium studentů
- Samostudium literatury
- Studium textů
|
Hodnotící metody |
- Ústní zkouška
- Seminární práce
- Kvalita zpracovaného referátu
- Referát
- Skupinová prezentace na semináři
|
|
|
|