|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 2
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 2 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / CNO1H
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
CNO1H
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
České dějiny novověku 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
52 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/ČNO1H
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit historický vývoj v českých zemích od doby třicetileté války po rok 1815 (politický, ekonomický, kulturní vývoj, začlenění do širšího evropského kontextu, všední život). Prezentovat způsob a metody práce s odbornou literaturou a prameny k tomuto období. Provést rozbor a kritiku různých názorů na vybrané otázky českých novověkých dějin. Poskytnout přehled o vývoji obrazu událostí v českém historickém vědomí a tématech obvykle aplikovaných pro vzdělávání. Poskytnout prostor pro prezentaci prací studentů a diskuzi v rámci seminářů. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Seminární práce ve formě recenze odborné historiografické práce z českých dějin v období 1618-1815, ústně přednesené při semináři. Druhou podmínkou k zápočtu je test, který je zaměřen na faktografii, přehled o odborné literatuře a odborné pojmy.
|
Obsah
|
1. Třicetiletá válka v českých zemích/1. část.
2. Třicetiletá válka v českých zemích/2. část
3. Vývoj po roce 1648, důsledky třicetileté války, vláda Leopolda I., válka o španělské dědictví
4. Vláda Josefa I. a Karla VI.
5. České země za vlády Marie Terezie, války o rakouské dědictví, sedmiletá válka
6. Vláda Josefa II. a jeho reformy, Leopold II.
7. České země za císaře Františka a ve víru napoleonských válek
8. Česká společnost doby barokní - šlechta a duchovenstvo
9. Česká společnost doby barokní - města a venkov
10. Kultura v českých zemích 1618-1815, výtvarné umění od baroka po empír
11. Literatura doby barokní a osvícenské
12. Historiografie doby barokní a osvícenské
13. Zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bělina, Pavel; Kaše, Jiří; Kučera, Jan P. Velké dějiny zemí Koruny české. Svazek X., 1740-1792. Praha ; Paseka, 2001. ISBN 80-7185-384-4.
-
Základní:
Čornejová Iva aj. Velké dějiny zemí Koruny české. 8. díl 1618-1683. Praha -Litomyšl:Paseka, 2008. ISBN 978-80-7185-947-5.
-
Doporučená:
Uhlíř, Dušan. Bitva tří císařů : Slavkov - Austerlitz 1805. Brno : Ave, 2005. ISBN 80-86831-01-9.
-
Doporučená:
Čechura, Jaroslav. Broumovská rebelie. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1997. ISBN 80-7106-215-4.
-
Doporučená:
Kilián, Jan. Filip Fabricius z Rosenfeldu a Hohenfallu. České Budějovice, 2005. ISBN 80-86829-09-X.
-
Doporučená:
Preiss, Pavel. František Antonín Špork a barokní kultura v Čechách. Vyd. 2, rozš. a přeprac., V Pasece 1. Praha ; Paseka, 2003. ISBN 80-7185-573-1.
-
Doporučená:
Tinková, Daniela. Hřích, zločin, šílenství v čase odkouzlování světa. Vyd. 1. Praha : Argo, 2004. ISBN 80-7203-565-7.
-
Doporučená:
Cerman, Ivo. Chotkové. Příběh úřednické šlechty. Praha, 2008. ISBN 978-80-7106-977-5.
-
Doporučená:
Horyna, Mojmír. J. B. Santini-Aichel. Praha, 1998. ISBN 80-7184-664-3.
-
Doporučená:
Vlnas, Vít. Jan Nepomucký, česká legenda. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1993. ISBN 80-204-0358-2.
-
Doporučená:
Koldinská, Marie. Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic. Cesta intelektuála k popravišti. Praha, 2004. ISBN 80-7185-537-5.
-
Doporučená:
Mikulec, Jiří. Leopold I. Život a vláda barokního Habsburka. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Polišenský, Josef. Napoleon a srdce Evropy. Praha, 1971.
-
Doporučená:
Kutnar, František. Obrozenské vlastenectví a nacionalismus : příspěvek k národnímu a společenskému obsahu češství doby obrozenské. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-7184-833-6.
-
Doporučená:
Kilián, Jan. Příběh z doby neobyčejného šílenství. Život a svět kruspkého koželuha Michela Stüelera za třicetileté války. Praha, 2014. ISBN 978-80-7429-469-3.
-
Doporučená:
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Doporučená:
Petráň, Josef. Rebelie. 1. vyd. Praha : Československý spisovatel, 1975.
-
Doporučená:
Petráň, Josef. Staroměstská exekuce. Vyd. 4., autorem dopl. a přeprac. Praha : Rodiče, 2004. ISBN 80-86695-44-1.
-
Doporučená:
Kalista, Zdeněk. Století andělů a ďáblů. Jihočeský barok. Jinočany, 1994. ISBN 8085467909.
-
Doporučená:
Maťa, Petr. Svět české aristokracie (1500-1700). Praha, 2004. ISBN 80-7106-312-6.
-
Doporučená:
Čornejová Iva. Tovaryšstvo Ježíšovo : Jezuité v Čechách. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1995. ISBN 80-204-0471-6.
-
Doporučená:
Polišenský, Josef. Třicetiletá válka a evropské krize 17. století. Praha : Svoboda, 1970.
-
Doporučená:
Kalista, Zdeněk. Tvář baroka. Praha:Garamond, 2005. ISBN 80-86379-90-6.
-
Doporučená:
Miller, Jaroslav. Uzavřená společnost a její nepřátelé. Praha, 2007. ISBN 80-7106-805-5.
-
Doporučená:
Janáček, Josef. Valdštejn a jeho doba. Praha : Svoboda, 1978.
-
Doporučená:
Čornejová, Iva. Ve stínu tvých křídel. Praha,:Grafoprint Neubert, 1995. ISBN 80-85785-20-X.
-
Doporučená:
Macura, Vladimír. Znamení zrodu : české národní obrození jako kulturní typ. 2. rozšíř. vyd., v H & H 1. vyd. Jinočany : H & H, 1995. ISBN 80-85787-74-1.
-
Doporučená:
Kilián, Jan. 11. 12. 1617. Zboření kostela v Hrobu. Na cestě k defenestraci. Praha, 2007. ISBN 978-80-86515-79-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
navázat chronologicky a metodologicky na výklad dějin v předmětu věnovaném českému středověku a raného novověku. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Samostatně zpracovat seminární práci pro období raného novověku a sepsat recenzi odborné historiografické práce. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vývoje v českých zemích v době raného novověku (od doby po třicetileté válce po první polovinu 19. století). Zná události a jejich obraz v historickém vědomí, dokáže je analyzovat, diskutovat o nich, orientovat se v různých názorech a pohledech na historické události vymezeného období porovnávat a zasadit domácí události do širšího kontextu evropských a světových dějin, aplikovat poznatky z přednášek a seminářů k tomuto období pro vzdělávání či jiné další využití, samostatně používat prameny a literaturu k tomuto historickému období a aplikovat je v praxi. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat, orientovat se v různých názorech a pohledech na historické události vymezeného období porovnávat a zasadit domácí události do širšího kontextu evropských a světových dějin, aplikovat poznatky z přednášek a seminářů k tomuto období pro vzdělávání či jiné další využití, samostatně používat prameny a literaturu k tomuto historickému období a aplikovat je v praxi |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Ústní zkouška, (Prezenční forma studia) |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), (Prezenční forma studia) |
Individuální prezentace, (Prezenční forma studia) |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, (Prezenční forma studia) |
Sebehodnocení, |
Vzájemné hodnocení studentů, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), (Prezenční forma studia) |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, (Prezenční forma studia) |
Přednáška založená na výkladu, (Prezenční forma studia) |
Diskuse, (Prezenční forma studia) |
Seminární výuka (badatelské metody), (Prezenční forma studia) |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), (Prezenční forma studia) |
Samostudium, (Distanční forma studia) |
Prezentace práce studentů, (Prezenční forma studia) |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, (Prezenční forma studia) |
Diskuse, (Prezenční forma studia) |
Samostatná práce studentů, (Kombinovaná forma studia) |
|
|
|
|