|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / DCI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
DCI
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Dějiny civilizací
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/DC
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Historický vhled do problematiky kořenů a boje civilizací. Povědomí o základních interpretačních koncepcích dějin lidské civilizace. Přehled o základní a nejnovější literatuře. Schopnost argumentované diskuse o základních tématech problematiky. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu. Předmět bude provázán se Společným základem, a to předmětem Multikulturní výchova a vzdělávání.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočtový test. Aktivní účast ve výuce.
|
Obsah
|
Přehled probírané látky:
1. Vymezení a charakteristika pojmu civilizace, bibliografie, základní interpretační koncepce.
2. Přední Východ - kolébka civilizace, Mezopotámie.
3. Egypt a civilizace afrického kontinentu.
4. Indie - civilizační okruh hinduistický a buddhistický.
5. Čína a Japonsko.
6. Persie a zoroastrismus.
7. Předkolumbijské civilizace v Americe.
8. Řecko-římská kultura a odkaz antické civilizace.
9. Základy evropské civilizace, židovství a křesťanství.
10. Islám a první střety s křesťanstvím.
11. Diferenciace křesťanské civilizace, evropská reformace.
12. Kolonialismus a euroamerická expanze - střet civilizací
13. Současné civilizační okruhy a globalismus.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Burian, Jan. Cesty starověkých civilizací. 1. vyd. Praha : Práce, 1973.
-
Základní:
Ferguson Naill. Civilizace: Západ a zbytek světa. Praha, 2014. ISBN 978-80-257-1114-9.
-
Základní:
Hunter, E. Nejstarší civilizace. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Johnson Paul. A history of the Jews. London, 1987. ISBN 978-0-297-79091-4.
-
Doporučená:
Upinder Singh, Lahiri Nyanjot. Ancient India: New research. Oxford, 2009. ISBN 978-0-19-806028-.
-
Doporučená:
Hammond Norman. Ancient Maya Civilization. Cambridge, 1982. ISBN 0-521-28399-X.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Čítanka moderní historiografie. Plzeň, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Čítanka z dějin dějepisectví. Plzeň, 2015. ISBN 978-80-87646.
-
Doporučená:
Barnes Ian. Dávné civilizace. Brno, 2009. ISBN 978-80-251-2078-.
-
Doporučená:
Delouche, Frédéric. Dějiny Evropy. Vyd. 1. [Praha] : Argo, 1995. ISBN 80-85794-70-5.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 1. Praha : Odeon, 1987.
-
Doporučená:
Encyklopedie historie světa. 1. vyd. Praha : Cesty, 2001. ISBN 80-7181-567-5.
-
Doporučená:
Čornej, Petr a kolektiv. Evropa králů a císařů : významní panovníci a vládnoucí dynastie od 5. století do současnosti. 1. vyd. Praha : Železný Ivo, 1997. ISBN 80-237-3511-X.
-
Doporučená:
Kumpera, J. skripta Historia mundi I-IV (Dějiny světa v datech, Vybrané kapitoly z dějin starověku, Vybrané kapitoly z dějin středověku, Evropa v branách novověku). Plzeň, 1999.
-
Doporučená:
Châtelet, Albert; Groslier, Bernard Philipp. Světové dějiny umění : malířství, sochařství, architektura, užité umění. Praha : Agentura Cesty, 1996. ISBN 80-7181-055-X.
-
Doporučená:
Diehl Richard. The Olmecs. American the First civilization. London, 2004. ISBN 0-500-02119-8.
-
Doporučená:
Volný Zdeněk ed. Toulky minulostí světa, sv. 4. Praha, 2002. ISBN 80-238-8970-2.
-
Doporučená:
Charvát Petr. Zrození státu: prvotní civilizace starého světa. Praha, 2011. ISBN 978-80-246-1682-.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat základní přehled o dějinách a kulturním vývoji lidstva v rozsahu učiva dějepisu a základů společenských věd pro gymnázium |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
smysluplně pracovat s odborným textem, orientovat se v základní historické chronologii, používat v základním rozsahu historické myšlení, zakladní historickou terminologii, ovládá základy analýzy, syntézy, komparace a dalších běžných logických operací |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezení základních světových civilizačních etap, jejich kontextu a kulturně civilizační kořenů, charakteristiky vybraných světových civilizací, jejich odkazu současnému světu, relevantní literatury k dané problematice |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
srovnání historických civilizací, argumentace na základě osvojené pestré faktografie k civilizačním tématům, reflexe, interpretace a základní didaktické aplikace tématu historie světových civilizací |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, (Prezenční forma studia) |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|