|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / DJPRA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
DJPRA
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Dějiny pravěku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
109 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KHI/OBDĚ1
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Zpřehlednit současné poznatky o českém pravěku v kontextu evropského (světového) vývoje. Systematizovat periodizaci, vývoj technologií a životního stylu pravěké společnosti. Vytvořit povědomí o materiálním, kulturním a společenském vývoji v pravěku na základě interpretace hmotných pramenů. Seminární formy práce orientovat na regionální místní dějiny. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
- Zápis z pravěké expozice místního, okresního, oblastního či krajského muzea dle výběru studenta. Student vybere a zhodnotí dostupnou archeologickou muzeální expozici s cílem vytvořit si představu o vhodných odborných pracovištích pro svou budoucí pedagogickou praxi.
- Slovníček pravěkých pojmů dle aktuálního zadání.
Student vypracuje a zafixuje přehled základního názvosloví z okruhu dějin pravěku. Práci s odbornými publikacemi slovníkového charakteru i vlastní formy práce později může využít v pedagogické práci.
- Seminární práce na téma: Vybraná archeologická lokalita(vzhledem k budoucímu pedagogickému působišti studenta).
V písemné formě student prezentuje odborný popis archeologické lokality, dokumentační materiál, přehled využitých zdrojů a pramenů archeologického bádání. V ústní formě student zpřehlední závěry svého bádání ve vhodné didaktické formě (PVP prezentace, referát, komentovaný videozáznam? apod).
- Přehled děl doporučené literatury.
Student prokáže schopnost zpřehlednit a vystihnout podstatu odborného textu.
- Zápočtový test. Student(ka) prokáže úspěšné zvládnutí faktografie v přijatelné míře 80% z celkového zadání. Ústní zkouška.
30% výuky bude realizováno ve výukovém bloku na počátku semestru.
|
Obsah
|
1. Úvod do studia prehistorie. Archeologie, archeologický výzkum.
2. Geologický vývoj země, vývoj živé přírody.
3. Vývoj člověka - úvod do problematiky, antropogeneze I.
4. Antropogeneze II.
5. Mezolit, střední doba kamenná
6. Neolit, mladší doba kamenná
7. Eneolit, pozdní doba kamenná
8. Doba bronzová
9. Doba železná
10. Doba římská
11. Slované
11. Velká Morava, politické dějiny, životní styl, hospodářství, kultura
13. Pravěké umění
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Sklenář, K. Archeologické památky Čech a Moravy,. Praha 2003, 2003.
-
Doporučená:
Petráň ,J. Dějiny hmotné kultury I., II. Praha, 1987.
-
Doporučená:
Buchvaldek, M. Dějiny pravěké Evropy,. Praha, 1986.
-
Doporučená:
Droberjár, E. Germánské památky na území Čech, Moravy a Slezska. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Lutovský, J. Hroby předků. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Mazák, V. Jak vznikl člověk ? Sága rodu Homo. Praha, 1987.
-
Doporučená:
Braun P. K osídlení kultury s lineární keramikou u Litic. Plzeň, 1996.
-
Doporučená:
Filip, J. Keltové ve střední Evropě. Praha, 1982.
-
Doporučená:
Bouzek, Jan. Nástin evropského pravěku. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
-
Doporučená:
Sklenář, K. Památky pravěku na území ČSR. Praha 1982, 1982.
-
Doporučená:
Břicháček J. Pravěké památky západních Čech. Plzeň, 1995.
-
Doporučená:
Poulík, J. Pravěké umění. Praha, 1982.
-
Doporučená:
Clark, Ch. Prehistorie světa. Praha, 1989.
-
Doporučená:
Sklenář, K. Slepé uličky archeologie.. Hořovice, 1995.
-
Doporučená:
Beranová, M. Slované. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Stloukal, V. Slované z Velkomoravských Mikulčic. Brno 2001, 2001.
-
Doporučená:
Valoch, K. V záři ohňů nejstarších lovců. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Galuška, L. Velká Morava. Olomouc, 1997.
-
Doporučená:
Bauerová, A. Zapomenuté věky země Bójů. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Beranová, M. Zemědělství starých Slovanů. Praha, 1999.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
4
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Celkem
|
93
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
žádoucí je znalost středoškolské látky v předmětu dějepis v rozsahu gymnaziálních učebnic |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student(ka) - získá přehled ve faktografii a odborné literatuře k probíraným tématům - prokáže schopnost synchronního chápání vývoje jednotlivých oblastí v pravěku - interpretuje výsledky archeologického bádání v souvislostech vývoje pravěké společnosti - prokáže dovednost vybrat, přehledně sestavit a přesvědčivě prezentovat vlastní odborné vystoupení na dané téma z dějin pravěku a pravěkého umění - zorientuje se ve specifikách místních regionálních dějin pravěku |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|