|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / DJPRA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
DJPRA
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Dějiny pravěku
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
91 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KHI/OBDĚ1
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Zpřehlednit současné poznatky o českém pravěku v kontextu evropského (světového) vývoje. Systematizovat periodizaci, vývoj technologií a životního stylu pravěké společnosti. Vytvořit povědomí o materiálním, kulturním a společenském vývoji v pravěku na základě interpretace hmotných pramenů. Seminární formy práce orientovat na regionální místní dějiny. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
- Zápis z pravěké expozice místního, okresního, oblastního či krajského muzea dle výběru studenta. Student vybere a zhodnotí dostupnou archeologickou muzeální expozici s cílem vytvořit si představu o vhodných odborných pracovištích pro svou budoucí pedagogickou praxi.
- Slovníček pravěkých pojmů dle aktuálního zadání.
Student vypracuje a zafixuje přehled základního názvosloví z okruhu dějin pravěku. Práci s odbornými publikacemi slovníkového charakteru i vlastní formy práce později může využít v pedagogické práci.
- Seminární práce na téma: Vybraná archeologická lokalita(vzhledem k budoucímu pedagogickému působišti studenta).
V písemné formě student prezentuje odborný popis archeologické lokality, dokumentační materiál, přehled využitých zdrojů a pramenů archeologického bádání. V ústní formě student zpřehlední závěry svého bádání ve vhodné didaktické formě (PVP prezentace, referát, komentovaný videozáznam? apod).
- Přehled děl doporučené literatury.
Student prokáže schopnost zpřehlednit a vystihnout podstatu odborného textu.
- Zápočtový test. Student(ka) prokáže úspěšné zvládnutí faktografie v přijatelné míře 80% z celkového zadání. Ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. Úvod do studia prehistorie. Archeologie, archeologický výzkum.
2. Geologický vývoj země, vývoj živé přírody.
3. Vývoj člověka - úvod do problematiky, antropogeneze I.
4. Antropogeneze II.
5. Mezolit, střední doba kamenná
6. Neolit, mladší doba kamenná
7. Eneolit, pozdní doba kamenná
8. Doba bronzová
9. Doba železná
10. Doba římská
11. Pravěké umění
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sklenář, K. Archeologické památky Čech a Moravy,. Praha 2003, 2003.
-
Základní:
Buchvaldek, M. Dějiny pravěké Evropy,. Praha, 1986.
-
Základní:
Sklenář, K. Památky pravěku na území ČSR. Praha 1982, 1982.
-
Doporučená:
Menšík, P.; Procházka, M. Archeologický výzkum mohyly a domu kůlové konstrukce ve Velkém Přítočně, okr. Kladno. Studia Archaeologica Brunensia, 2016, roč.21. č.2, s.75-90, ISSN 1805-918X..
-
Doporučená:
Východská Helena. Dějepis hrou. Plzeň, 2008. ISBN 978-80-7020-172-8.
-
Doporučená:
Petráň ,J. Dějiny hmotné kultury I., II. Praha, 1987.
-
Doporučená:
Droberjár, E. Germánské památky na území Čech, Moravy a Slezska. Praha, 2004.
-
Doporučená:
Lutovský, J. Hroby předků. Praha, 2001.
-
Doporučená:
Mazák, V. Jak vznikl člověk ? Sága rodu Homo. Praha, 1987.
-
Doporučená:
Braun P. K osídlení kultury s lineární keramikou u Litic. Plzeň, 1996.
-
Doporučená:
Filip, J. Keltové ve střední Evropě. Praha, 1982.
-
Doporučená:
Dzięgielewski, Karol, ed., Przybyła, Marcin S., ed. a Gawlik, Anna, ed. Migration in Bronze and early Iron Age Europe. Kraków: Księgarnia Akademicka, 2010. 218 stran. Prace Archeologiczne. Studies; No. 63. ISBN 978-83-7638-043-8..
-
Doporučená:
Menšík, Petr, Krištuf, Petr a Chvojka, Ondřej. Mohylová pohřebiště na okrese Tábor. 1. vyd. V Plzni: Katedra archeologie Fakulty filozofické Západočeské univerzity, 2010. 215 s. ISBN 978-80-7043-942-5..
-
Doporučená:
Menšík, P.; Procházka, M. Nález solitérních žárových hrobů při předstihovém archeologickém výzkumu v prostoru Plzně-Lochotína. Archeologie západních Čech, 2016, roč.11. č.neuveden, s.115-119, ISSN 1804-2953..
-
Doporučená:
Bouzek, Jan. Nástin evropského pravěku. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
-
Doporučená:
Menšík P. a Menšík J. Několik nových mohylových pohřebišť na dolním toku Lužnice. Výběr. Časopis pro historii a vlastivědu jižních Čech, 2017, roč.54. č.1, s.29-35, ISSN 1212-0596..
-
Doporučená:
Menšík, Petr. Pravěk na Milevsku: archeologie regionu od nejstarších dob po raný středověk. Vyd. 1. Milevsko: Milevské muzeum, 2012. 132 s. ISBN 978-80-905350-0-8..
-
Doporučená:
Břicháček J. Pravěké památky západních Čech. Plzeň, 1995.
-
Doporučená:
Poulík, J. Pravěké umění. Praha, 1982.
-
Doporučená:
Clark, Ch. Prehistorie světa. Praha, 1989.
-
Doporučená:
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Doporučená:
Sklenář, K. Slepé uličky archeologie.. Hořovice, 1995.
-
Doporučená:
Knapp, A. Bernard, ed. a Dommelen, Peter van, ed. The Cambridge prehistory of the Bronze and Iron Age Mediterranean. First published 2014. New York, NY: Cambridge University Press, 2014. XVIII, 688 stran. ISBN 978-0-521-76688-3..
-
Doporučená:
Ellis, Peter Berresford. The Celtic empire: the first millennium of Celtic history, c. 1000 BC-51 AD. London: Constable, 1990. 246 stran. ISBN 0-09-471350-2..
-
Doporučená:
Green, Miranda J., ed. The Celtic world. 1st publ. London: Routledge, 1995. xxiv, 839 s. ISBN 0-415-14627-5..
-
Doporučená:
Bietti Sestieri, Anna Maria, ed. a Kruta, Václav, ed. The Iron Age in Europe. Forl?: A.B.A.C.O., [1996], ?1996. 190 stran. Colloquia; volume 12. ISBN 88-86712-14-6..
-
Doporučená:
Cunliffe, Barry W., ed., Gosden, Chris, ed. a Joyce, Rosemary A., ed. The Oxford handbook of archaeology. 1st pub. Oxford: Oxford University Press, 2009. xvii, 1161 s. Oxford handbooks. ISBN 978-0-19-927101-6..
-
Doporučená:
Menšík Petr et al. Ungewöhnliches Knochengrab der Aunjetitzer Kultur in Hulubice, bezirk Prag-West/CZ. Archäeologisches Korrespondenzblatt, 2017..
-
Doporučená:
Valoch, K. V záři ohňů nejstarších lovců. Praha, 1998.
-
Doporučená:
Východská Helena. Vlastivěda česko - bavorského pohraničí. Didaktická příručka.. Plzeň, 2015. ISBN 978-80-261-0558-9.
-
Doporučená:
Bauerová, A. Zapomenuté věky země Bójů. Praha, 1998.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat základní znalosti dějin pravěku v rozsahu standardů středoškolského učiva dějepisu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odbornou literaturu v rámci tématu, orientovat se v institucích uchovávajících a zpracovávajících hmotné prameny. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
faktografie a odborné literatury k probíraným tématům. Student prokáže schopnost synchronního chápání vývoje jednotlivých oblastí v pravěku - interpretuje výsledky archeologického bádání v souvislostech vývoje pravěké společnosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
v základech interpretace hmotného pramene, v orientaci v prehistorické chronologii, v didaktické reflexi moderních výsledků archeologických výzkumů. Student prokáže dovednost vybrat, přehledně sestavit a přesvědčivě prezentovat vlastní odborné vystoupení na dané téma z dějin pravěku a pravěkého umění - zorientuje se ve specifikách místních regionálních dějin pravěku. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|