|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / DJST1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
DJST1
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Dějiny starověku 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
82 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se základní periodizací a problematikou starověkých civilizací Egypta, Blízkého Východu a dalších staroorientálních říší. Zdůraznit odkaz starověkých říší v oblasti kultury, vědy, techniky a vzdělanosti dnešku. Zpřehlednit historiografii k tématům, akcentovat zejména moderní literaturu využitelnou studentem s pedagogickou ambicí. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Tématická seminární práce, vystoupení v semináři, vedení slovníčku pojmů, prokázaná práce s literaturou, zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Kořeny starověkých civilizací
2. Civilizace Blízkého východu
3. Sumer a Akkad
4. Egypt - období a dynastie, přírodní podmínky
5. Egypt - raně dynastické období a Stará říše
6. Egypt - Střední říše a Nová říše
7. Egypt - pozdní období a ptolemaiovská doba
8. Babylonie a Sýrie - úvod
9. Sýrie a Levanta
10. Chetité
11. Izraelité a Féničané
12. Perská říše
13. Starověká Indie a Čína
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Burian, Jan; Oliva, Pavel; Vaněčková, Zuzana. Civilizace starověkého Středomoří. 1. vyd. Praha : Nakl. Svoboda, 1984.
-
Základní:
Kumpera, Jan. Historia mundi II. : Vybrané kapitoly z dějin starověku. Plzeň, 2004. ISBN 80-7043-327-2.
-
Doporučená:
Snell C. Daniel (ed.). A companion to the ancient Near East. Malden, 2007. ISBN 978-0-631-23293-3.
-
Doporučená:
Kemp Barry. Ancient Egypt: Anatomy of a Civilization. London, Routlege, 1991. ISBN 0-415-01281-3.
-
Doporučená:
Morris, Neil. Atlas starověkých civilizací. Brno, 2004. ISBN 80-251-0413-3.
-
Doporučená:
Perrudin, Francoise. Dávné civilizace. Bratislava, 2002. ISBN 80-88989-59-0.
-
Doporučená:
Gameri, Anita. Dědictví starověkých civilizací. Praha, 2001. ISBN 80-242-0658-7.
-
Doporučená:
Johnson Paul. Dějiny židovského národa. Praha, 2011. ISBN 978-80-85336-93-1.
-
Doporučená:
Vašíček, Arnošt. Egyptské záhady. Praha, 2016.
-
Doporučená:
Novotný, Bohuslav. Encyklopédia archeológie. 1. vyd. Bratislava : Obzor, 1986.
-
Doporučená:
Svoboda, l. a kol.:. Encyklopedie antiky. Praha : Academia, 1973.
-
Doporučená:
Marek, Václav. Encyklopedie dějin starověku. Praha, 2008. ISBN 80-7277-201-8.
-
Doporučená:
Binghamová, Jane. Encyklopedie starověkého světa s odkazy na internet. Bratislava, 2004. ISBN 80-8046-269-0.
-
Doporučená:
Kumpera, Jan. Historia mundi I. : Dějiny světa v datech. Plzeň, 2005. ISBN 80-704-401-5.
-
Doporučená:
Verner, Miroslav - Bareš, Ladislav - Vachala, Břetislav. Ilustrovaná encyklopedie starého Egypta. Praha, 1997.
-
Doporučená:
Tyldesley, Joyce. Kronika egyptských královen. Praha, 2008. ISBN 978-80-204-1642-1.
-
Doporučená:
Fritzová Marie. Palestinští křesťané. In: AnropoWebzin, 2/2012, s. 67-77. Plzeň, 2012.
-
Doporučená:
Faryová, Ivana. Poklady z písku: 100 let české egyptologie, 2019. ISBN 978-80-7617-803-8.
-
Doporučená:
Charvát, Petr. Průvodce všedním životem ve starověku. Praha, 2002. ISBN 80-86490-23-8.
-
Doporučená:
Bič, Miloš. Při řekách babylonských. Praha, 1990.
-
Doporučená:
Bárta Miroslav. Příběh civilizace: Vzestup a pád stavitelů pyramid. Praha, 2016.
-
Doporučená:
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Doporučená:
Verner, Miroslav. Pyramidy. Tajemství minulosti. Praha, 1997.
-
Doporučená:
Bárta, Miroslav. Sedm zákonů: Jak civilizace vznikají, dosahují vrcholu a upadají. Praha, 2020.
-
Doporučená:
Slovník antické kultury. Praha : Svoboda, 1974.
-
Doporučená:
Fritzová Marie. Sňatková tabu v naraci a náboženském právu, In: MEMO, 2017/7, č. 1, s. 107-138. Plzeň, 2017.
-
Doporučená:
Chandler, Fiona. Starověk. 80-7200-561-8, 2001.
-
Doporučená:
Trigger, B. G. Starověký Egypt : Dějiny společnosti. Praha, 2005. ISBN 80-7207-535-7.
-
Doporučená:
Vilímková, Milada. Starověký Přední východ. Praha, 1979.
-
Doporučená:
Bárta, Miroslav. Stvořené pro věčnost: Největší objevy české egyptologie. Praha, 2018.
-
Doporučená:
Stern Sacha. Time and process in ancient judaism. Oxford, 2003. ISBN 1-874774-95-1.
-
Doporučená:
Málek, Jaromír. Tutanchamon. Největší objev egyptologie. Praha, 2020.
-
Doporučená:
Hrych, Ervín. Velká kniha vládců starověku. 1. vyd. Praha : Regia, 2002. ISBN 80-86367-19-3.
-
Doporučená:
Strouhal, Evžen. Život starých Egypťanů. Praha, 1989.
-
Doporučená:
Fritzová Marie. Život za zdí. Sociální identita komunity v Bajt Sahúr. Plzeň, 2017. ISBN 978-80-261-0704-0.
-
Doporučená:
Vachala, Břetislav. 77 zajímavostí ze starého Egypta. Praha, 1989.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientace v nejstarších dějinách lidstva, znalost elementárních pojmů, základní chronologie a historické geografie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
analyzovat a interpretovat odbornou literaturu v rámci tématu, orientovat se v činnosti institucí uchovávajících a zpracovávajících hmotné prameny. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
historického vhledu do problematiky kořenů a boje starověkých civilizací. Objasní základní interpretační koncepce dějin lidské civilizace s důrazem na starověk. Zhodnotí významná díla soudobé historiografie. Zdůvodní příčiny rozvoje a pádu starověkých říší. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretace dějin starověkých orientálních despocií, jejich kulturním odkazu, reflexe a interpretace zásadní literatury o tématech starověku, odborné argumentace v rámci problematiky dílčích témat starověku, základní didaktické aplikace témat. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|