|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / DJST2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
DJST2
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Dějiny starověku 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
95 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s předantickým a především antickým světem, objasnit jeho význam pro další vývoj lidstva. Zdůraznit odkaz antiky v oblasti kultury, vědy, techniky a vzdělanosti dnešku. Zpřehlednit historiografii k tématům, akcentovat zejména moderní literaturu využitelnou studentem s pedagogickou ambicí. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Tři tituly četby dle vlastního výběru, dále tematická seminární práce (referát), historické pojmy a zpracování tří historických map (Blízký Východ, Řecko a římská říše). Zápočtový test, ústní zkouška.
|
Obsah
|
Řecko a Řím: 1. Řecko-mytologie, nábož., filozofie. 2. Řecko-archaické obd., řec. kolonizace,vznik měst. státu, zákl. politické modely. 3.Řecko v klasic. věku-soupeření s Persií, obč. válka. 4. Alex. Makedonský, expanze, vznik helenist. říší. 5. Řecké a helenist. umění. 6. Počátky řím. říše. 7. Punské války a zápas o hegemonii v záp-Středomoří. 8. Krize řím. republiky, vznik císařství. 9. Řím císařský-principát. 10. Dominát, nástup křesťanství. Krize impéria, jeho rozdělení, zánik ř. západořímské. 11. Universální kultura ant. Říma.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Jan Kumpera, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PhDr. Jan Kumpera, CSc. (100%),
-
Cvičící:
Prof. PhDr. Jan Kumpera, CSc. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. et Mgr. Marie Fritzová, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. Jan Kumpera, CSc. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Kumpera, Jan. Historia mundi II. : Vybrané kapitoly z dějin starověku. Plzeň, 2004. ISBN 80-7043-327-2.
-
Základní:
Oliva, Pavel. Zrození evropské civilizace. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Baker Simon. Ancient Rome: The Rise and Fall of an Empire. London, 2007. ISBN 978-1-84607-284-0.
-
Doporučená:
Lisový, Igor. Antické reálie. České Budějovice, 2005. ISBN 80-7040-754-9.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Antické Řecko. Praha, 2018.
-
Doporučená:
Svobodová, Helena. Antické umění ve sbírkách Národního muzea. Praha, 2020.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Antika a česká kultura. Praha, 1979.
-
Doporučená:
Zamarovský, Vojtěch. Bohové a hrdinové antických bojů. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Grant, Michael. Dějiny antického Říma. Praha, 1999.
-
Doporučená:
Zamarovský, Vojtěch. Dějiny psané Římem. Praha, 1995.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Encyklopedie antiky. Praha, 1973.
-
Doporučená:
Grant, Michael. Klasické Řecko. Praha, 2004. ISBN 80-7341-404-X.
-
Doporučená:
Kovařík, Jiří. Legie římského impéria. Praha, 2016.
-
Doporučená:
Norwich, John. Města, která utvářela starověký svět. Praha, 2016.
-
Doporučená:
Zamarovský, Vojtěch. Objevení Tróje. Praha, 1992.
-
Doporučená:
Bouzek, Jan. Objevy ve Středomoří. Praha¨, 1979.
-
Doporučená:
Kovařík, Jiří. Pád říše římské. Praha, 2016.
-
Doporučená:
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Doporučená:
Zamarovský, Vojtěch. Řecký zázrak. Praha, 2000. ISBN 80-242-0403-7.
-
Doporučená:
Goodman, Martin. Řím a Jeruzalém. Praha, 2007. ISBN 978-80-87067-67-3.
-
Doporučená:
Hošek, Radislav - Marek, Václav. Řím Marka Aurelia. Praha, 1990.
-
Doporučená:
Burian, Jan. Římské impérium. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Slovník antické kultury. Praha, 1974.
-
Doporučená:
Wise Bauer Susan. The History of the ancient World: From the earliest accounts to the fall Roma. New York, 2007. ISBN 978-0-393-05-97-8.
-
Doporučená:
Ober Josiach. The Rise and Fall of Classical Greece. Oxford, 2015. ISBN 978-0-691-14091-9.
-
Doporučená:
Burian, Jan - Mouchová, B. Záhadní Etruskové. Praha, 1974.
-
Doporučená:
Burian, Jan. Zánik antiky. Praha, 1972.
-
Doporučená:
Bartoněk, Antonín. Zlaté Mykény. Praha, 1983.
-
Doporučená:
Grant, Michael. Zrození Řecka. Praha, 2002. ISBN 80-7341-917-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat základní přehled o civilizacích předcházející klasické antické období, znalost elementárních pojmů, základní chronologie a historické geografie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odbornému textu, aplikovat základní geografické a chronologické dovedenosti - práce s historickou mapou, historickou přímkou, chronologickou tabulkou, interpretovat v základní rovině hmotný či písemný pramen. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
historický vhled do problematiky rozvoje, vrcholu a zániku starověkých civilizací, základní interpretační koncepce dějin lidské civilizace s důrazem na starověk; významných děl soudobé historiografie; vztahu návaznosti, ba závislosti současné Evropy na antické civilizaci a kultuře. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
četba odborného textu s porozuměním, schopnost historického vhledu a uplatňování historického kontextu, aktualizace historických poznatků. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
|
|
|
|