|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / HIPO1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
HIPO1
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Historiografie pro učitele 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
17 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/HISND
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s všeobecným přehledem vývoje starověkého dějepisectví od staroorientálního písemnictví do zrodu antické historiografie a jejího dalšího rozmachu v řecko-římské civilizaci, a problémy medivestické historiografie, a to s výrazným ohledem na budoucí potřeby učitele dějepisu na ZŠ. Specifické historiografické otázky a problémy: např. příčiny vzniku a zániku starověkých společností, přední osobnosti starověkého dějepisectví, portréty novodobých badatelů o dějinách Egypta (zejména česká egyptologie), Blízkého východu a antického starověku, k vybranému tématu (problematika a specifika jednotlivých civilizací včetně Indie a Číny, literární a umělecké památky Východu), referáty o orientalistice (zejména přínosu české vědy, egyptologie, chetitologie, klínopisné bádání, asyriologie, indologie, sinologie), medievistika - charakteristika, základní okruhy problémů.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost zadané literatury a písemná seminární práce. Zápočtový test.
|
Obsah
|
Hlavní kapitoly a významné osobnosti z dějin historiografie od počátku 16. století do konce 19. století. (Historiografie humanistická, barokní, osvícenská, počátky moderního dějepisectví v 19. století), stejně jako důležita fakta a významné osobnosti z dějin historiografie 20. století. (Zvláštní pozornost bude věnována škole Annales, marxistickému dějepisectví, postmoderní historiografii, microhistorii a dějinám každodennosti.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hanzal, Josef. Cesty české historiografie 1945 - 1989. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-751-8.
-
Doporučená:
Dokoupil, Lumír. Česká a slovenská historiografie do vystoupení školy Gollovy : Materiály. Ostrava, 1983.
-
Doporučená:
Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-504-8.
-
Doporučená:
Šusta, A. Dějepisectví/Jeho vývoj v oblasti vzdělanosti západní ve středověku a době nové. Praha, 1946.
-
Doporučená:
Burke, P. Francouzská revoluce v dějepisectví. : škola Annales (1929-1989). Praha, 2004.
-
Doporučená:
Šusta, J. Posledních 10 let československé práce dějepisné. Praha, 1937.
-
Doporučená:
Šusta, J. Posledních 50 let české práce dějepisné. PRaha, 1926.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
44
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
105
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
bakalářské studium historie nebo jiných humanitních oborů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student rozliší hlavní etapy novověkého dějepisectví, prokáže zkušenost se základními texty, zařadí a posoudí díla stěžejních světových i českých dějepisců, zhodnotí jejich význam, vymezí a porovná hlavní proudy a linie v historiografii novověku, užívá hlavní světová i česká historická periodika |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
|
|
|
|