|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / HIPO1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
HIPO1
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Historiografie pro učitele 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/HISND
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s všeobecným přehledem vývoje starověkého dějepisectví od staroorientálního písemnictví do zrodu antické historiografie a jejího dalšího rozmachu v řecko-římské civilizaci, a problémy medivestické historiografie, a to s výrazným ohledem na budoucí potřeby učitele dějepisu na ZŠ. Cílem předmětu je rovněž představit přední osobnosti a jejich dílo, seznámit studenty s vybranými dějepiseckými texty relevantními k tomuto období, vést k uvědomělému čtení a analytickému a kritickému přístupu historiografické produkce, schopnosti argumentovat svůj názor a vhodně oponovat názor jiný. Dílčím cílem je rovněž didaktická aplikace historiografie.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost zadané literatury a písemná seminární práce. Referát s prezentací vybrané literatury. Test.
|
Obsah
|
Hlavní kapitoly a významné osobnosti z dějin historiografie (historiografie starověká, středověká, humanistická, barokní, osvícenská).
Didaktická aplikace dějin historiografie a práce s historickým textem ve výuce dějepisu na ZŠ.
1. Historický text a historická věda; filozofie dějin a historiografie; povaha a role dějepisectví ve vztahu ke společnosti; osobnost historika a osobnost učitele dějepisu ve vztahu k historickému textu, historiografické žánry a školní dějepis
2. Reflexe minulosti ve starověku, nejstarší texty reflektující minulost ve starověkých orientálních despociích, možnosti didaktické aplikace
3. Antické dějepisectví a jeho význam; možnosti didaktické aplikace
4. Křesťanský středověk a historiografie, Augustinus Aurelius a středověké pojetí dějin, scholastika a dějepisectví, nejstarší žánry středověké historiografie, byzantská historiografie
5. Středověké hrdinské eposy a středověká hagiografie jako historický text; možnosti didaktické aplikace
6. Evropské středověké kroniky, středověká kronika v českém prostředí; možnosti didaktické aplikace
7. Proměny historiografie v době nástupu humanismu a reformace, možnosti didaktické aplikace
8. Hlavní myšlenkové směry 17. století a jejich odraz v historiografii; základy "učeného dějepisectví" (Jean Bodin, Jacques Bossuet, Johannes Bolland, Jean Mabillon, Bohuslav Balbín); Giambattista Vico a jeho koncepce dějin, možnosti didaktické aplikace
9. Dějepisectví v osvícenské době (John Mill, Dunbar, Robertson, Charles Louis Montesquieu, Voltaire, Jean Antoine Condorcet, Jean Jacques Rousseau, Edward Gibbon), možnosti didaktické aplikace
10. Preromantická a romantická filosofie dějin (Johann Gottfried Herder, Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Wilhelm von Humboldt, Jules Michelet, Nikolaj Michailovič Karamzin, František Palacký), možnosti didaktické aplikace
11. Liberální dějepisectví (Augustin Thiery, Francois Auguste Mignet, Adolph Thiers, Francois Guizot, Thomas Carlyle, Georg Gottfried Gervinus, William Hickling Prescott), možnosti didaktické aplikace
12. Leopold von Ranke klasická německá historická škola; Pronikání pozitivismu do historiografie (Hippolyte Taine, Alexis de Tocqueville, Fustelo de Coulanges, Henry Thomas Buckle, Theodor Mommsen, Sergej Michailovič Solovjev), možnosti didaktické aplikace
13. Historická škola Jaroslava Golla a jeho následovníků (České dějepisectví od dob J. Golla po rok 1945), možnosti didaktické aplikace
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Foucault Michel. Archeologie vědění. Praha 2002.
-
Základní:
Popper. Bída historicismu. Praha, 1994.
-
Základní:
Hanzal Josef. Cesty české historiografie 1945 ? 1989. Praha 1999.
-
Základní:
Kalista Zdeněk. Cesty historikova myšlení ? prameny k moderní české historiografii. Praha, Garamond, 2002.
-
Základní:
Dokoupil, Lumír. Česká a slovenská historiografie do vystoupení školy Gollovy : Materiály. Ostrava : Pedagogická fakulta [Ostrava], 1983.
-
Základní:
Dokoupil, L. Česká a slovenská historiografie I - II.
-
Základní:
Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 1.. Praha : SPN, 1983.
-
Základní:
Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 2.. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Základní:
Morávková Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3..
-
Základní:
Dobiáš, J. Dějepisectví starověké. Praha, 1948.
-
Základní:
Iggers Georg G. Dějepisectví ve 20. století - od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: Lidové nakladatelství, 2002.
-
Základní:
Beneš Zdeněk. Historický text a historická kultura. Praha: Karolinum, 1995.
-
Základní:
Ankersmit Frnaklin Rudolf. Historiography and Postmodernism. History and Theory, 1989, roč. 28, s. 140 ? 151..
-
Základní:
Applebyová, Joyce - Huntová, Lynn - Jacobová, Margaret. Jak říkat pravdu o dějinách. Brno: CDK, 2002.
-
Základní:
Kudrna, J. Kapitoly z dějin historiografie a filosofie dějin. Brno, 1985.
-
Základní:
Marek jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha 1992.
-
Základní:
Bloch Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha 1967.
-
Základní:
Gadamer Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Praha: Filosofia, 1994.
-
Základní:
Kutnar, František. Přehledné dějiny čes. a sloven. dějepisectví, I.
-
Základní:
Janovský, Julius. Stručný nástin hlavních směrů vývoje starověkého dějepisectví : Určeno pro posl. fak. filozof.. Praha : SPN, 1984.
-
Základní:
Huntington Sammuel. Střet civilizací. Praha: Rybka Publishers, 2001.
-
Základní:
Carr Eduard Hallett. What is History? New York 1961.
-
Rozšiřující:
Heidegger. Bytí a čas. Praha, 1996.
-
Rozšiřující:
Spengler Oscar. Decline of the West. New York: A. A. Knopf, 1926 - 1928.
-
Rozšiřující:
Šusta, Antonín. Dějepisectví/Jeho vývoj v oblasti vzdělanosti západní ve středověku a době nové. V Praze : Nákladem historického klubu, 1946.
-
Rozšiřující:
Havelka Miloš. Dějiny a smysl. Praha: Lidové noviny, 2001.
-
Rozšiřující:
Sim Stuart. Derrida a konec historie. Praha: Triton, 2001.
-
Rozšiřující:
Rakitov Anatolij Iljič. Historické poznání. Praha 1985.
-
Rozšiřující:
Braudel Fernand. History of civilizations. New York: Allen Lane ? Penguin Press, 1994.
-
Rozšiřující:
Evans Richard J. In Defence of History. London 1998.
-
Rozšiřující:
Toynbee Arnold. Joseph: Studium dějin. Praha: Práh,1995.
-
Rozšiřující:
Graus František ed. Naše živá i mrtvá minulost, Praha 1967.
-
Rozšiřující:
Morávková Naděžda. Plzeňan Kamil Krofta. Plzeň: Koniáš, 2016. 396 s. ISBN 978-80-86948-25-6..
-
Rozšiřující:
Dorazil, O. Poklady starověkého písemnictví. Praha, 1947.
-
Rozšiřující:
Šusta, J. Posledních 10 let československé práce dějepisné. Praha, 1937.
-
Rozšiřující:
Šusta, J. Posledních 50 let české práce dějepisné. Praha, 1926.
-
Rozšiřující:
Pešková Jaroslava. Role vědomí v dějinách. Praha: Lidové noviny, 1998.
-
Rozšiřující:
Holzbachová Ivana. Společnost ? dějiny ? struktura. Historický materialismus a škola Annales. Brno 1988.
-
Rozšiřující:
Kuhn. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1991.
-
Rozšiřující:
Brzezinski Zbigniew. The Grand Cheesboard. New York 1997.
-
Rozšiřující:
Burckhardt Jacob. Úvahy o světových dějinách. Praha: Votobia, 1996.
-
Rozšiřující:
Morávková Naděžda. Václav Čepelák a katedra historie plzeňské pedagogické fakulty. Praha-Plzeň: viaCentrum pro Západočeskou univerzitu v Plzni, 2016. 315 s. ISBN 978-80-87646-13-7..
-
Rozšiřující:
Dilthey Wilhelm. Život a dejinné vedomie. Bratislava 1980.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Adolf Zeman (1902 - 1979) - politicky zmařená kariéra vědce a vysokoškolského pedagoga. In: SKLENÁŘOVÁ, Sylva (ed.) Možnosti a meze výzkumu dějin vysokého školství po roce 1945. Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-085-6. S. 43 - 49..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Čítanka z dějin dějepisectví II. Plzeň: viaCentrum, 2015. ISBN 978-80-87646-16-8..
-
Doporučená:
Weizsacker von, Karl Friedrich. Člověk ve svých dějinách. Praha 1993..
-
Doporučená:
Kostlán Antonín ed. Druhý sjezd československých historiků (Praha, 5. ? 11. října 1947) a jeho místo ve vývoji českého dějepisectví v letech 1935 ? 1948. Praha 1993.
-
Doporučená:
Dawson Christopher. Dynamics of the World History. La Salle: Sherwood Sugden Co, 1978.
-
Doporučená:
Wittgenstein. Filosofická zkoumáníí. Praha, 1993.
-
Doporučená:
Hegel. Filosofie dějin. Pelhřimov, 2004.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda - Ledvinová Jarmila. Jindřich Vacek, pedagog a historik. Plzeň: viaCentrum, 2011. ISBN 978-80-87646-00-7..
-
Doporučená:
Patočka. Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha, 1990.
-
Doporučená:
Král Miloslav. Kam směřuje civilizace? Praha 1998.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-März Jan. Karel Pichlík a jeho místo v poválečné historiografii Plzně. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. XI. Praha: viaCentrum, 2016. 111 s. ISBN 978-80-87646-15-1..
-
Doporučená:
Fukuyama Francis. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka Publishers, 2002.
-
Doporučená:
Löwith Karl. Meaning in History. Chicago 1949.
-
Doporučená:
Rorty. Nature and the Mirror of Mind. Cambridge, 1984.
-
Doporučená:
Johnson Paul. Nepřátelé splečnosti. Praha: Rozmluvy, 1999.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Řehoř Vít. Odbojová činnost plzeňského historika Jindřicha Čadíka za války a po únoru 1948, Východočeské listy historické, sv. 30. Hradec Králové : Historický ústav filosofické fakulty, 2013. ISSN 1211-8184. Ss. 117-132..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Řeháček Karel. Osobnosti plzeňského vysokého školství, díl 2. Praha: viaCentrum, 2014..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Periodikum Život Plzeňska: Možnosti odborné publikace regionální historie v padesátých letech. In: JANOVSKÝ, Igor - KLEINOVÁ, Jana - STŘÍTESKÝ, Hynek (eds.). Věda a technika v Československu v letech 1945 - 1960. Praha : Národní technické muzeum, 2010. ISBN 978-80-7037-197-8. S. 443 - 451..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Pochybová Michaela. Růžena Vacková, historička statečného srdce. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. IX. Praha: via Centrum, 2015. 100 s. ISBN 978-80-87646-12-0..
-
Doporučená:
Himmelfarb Gertrude. The New History and the Old. Cambridge 1987.
-
Doporučená:
V seminářích práce se současnými českými a zahraničními historickými časopisy (ČČH, ,.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Jesínek Lukáš. Václav Spěváček, život a dílo. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. XIV. Praha: viaCentrum, 2017. 134 s. ISBN 978-8087646-19-9..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Hoffmannová Veronika. Vojtěch Laštovka a Adolf Zeman. Plzeň: viaCentrum, 2011. ISBN 978-80-904384-7-7..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Haken Petr. Zdeněk Macek: pedagog a historik. Praha: viaCentrum, 2015. 84 s. ISBN 978-80-87646-11-3..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
25
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat základní historické znalosti v rozsahu standardů středoškolského dějepisu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
dokáže uvědoměle číst odborný text, s textem následně odborně pracovat a interpretovat jej. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
hlavních etap dějepisectví. Prokáže zkušenost se základními texty, zařadí a posoudí díla stěžejních světových i českých dějepisců, zhodnotí jejich význam, vymezí a porovná hlavní proudy a linie v historiografii novověku, užívá hlavní světová i česká historická periodika. Dokáže aplikovat znalosti historiografie didakticky pro potřeby výuky dějepisu na ZŠ. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
orientace v zásadní historické literatuře. Rozlišuje významné autory a jejich odkaz, dovede aplikovat tento získaný potenciál pro potřeby výuky dějepisu na ZŠ. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|