|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / HIPO2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
HIPO2
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Historiografie pro učitele 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
16 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/HM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s všeobecným přehledem vývoje novověkého a moderního dějepisectví od od počátku 16. století do konce 19. Století (historiografie humanistická, barokní, osvícenská, počátky moderního dějepisectví v 19. století). Specifické historiografické otázky a problémy: Hlavní myšlenkové směry 17. století a jejich odraz v historiografii; základy ?učeného dějepisectví?; Preromantická a romantická filosofie dějin; liberální dějepisectví; klasická německá historická škola; pronikání pozitivismu do historiografie; historická škola Jaroslava Golla a jeho následovníků; marxistická historiografie, historický materialismus; Josef Pekař a T. G. Masaryk - spor o smysl českých dějin; krize klasického historismu a nové trendy v dějepisectví na přelomu 19. a 20. stol; národohospodářské dějiny, kulturní dějiny, sociální dějiny; hledání smyslu dějin ve 20. Století; Rozumějící historie, ?duchové dějiny?; škola Annales; americká historiografie, ?New History?; historická věda po roce 1945, ?New economic history?, historická demografie, aplikace kvantitativních metod, specifika německé poválečné historiografie; postmoderní výzva v dějepisectví a návrat vyprávění, ?lingvistický obrat? v historiografii, interdisciplinární charakter moderního dějepisného bádání; mikrohistorie a dějiny každodennosti, ?nové kulturní dějiny?, prosopografie, gender historie, kulturní antropologie; české poválečné dějepisectví (1945 ? současnost).
|
Požadavky na studenta
|
Znalost zadané literatury a písemná seminární práce. Zápočtový test.
|
Obsah
|
Vybrané kapitoly a významné osobnosti z dějin historiografie 20. století. (Zvláštní pozornost bude věnována škole Annales, marxistickému dějepisectví, postmoderní historiografii, microhistorii a dějinám každodennosti.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D. (100%),
Doc. PaedDr. Naděžda Morávková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Dokoupil, Lumír. Česká a slovenská historiografie do vystoupení školy Gollovy : Materiály. Ostrava : Pedagogická fakulta [Ostrava], 1983.
-
Doporučená:
Dokoupil, L. Česká a slovenská historiografie I - II.
-
Doporučená:
Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 1.. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 2.. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Šusta, Antonín. Dějepisectví/Jeho vývoj v oblasti vzdělanosti západní ve středověku a době nové. V Praze : Nákladem historického klubu, 1946.
-
Doporučená:
edice českých kronik. nakl. Svoboda Praha.
-
Doporučená:
Kudrna, J. Kapitoly z dějin historiografie a filosofie dějin. Brno, 1985.
-
Doporučená:
Šusta, J. Posledních 10 let československé práce dějepisné. Praha, 1937.
-
Doporučená:
Šusta, J. Posledních 50 let české práce dějepisné. Praha, 1926.
-
Doporučená:
Kutnar, František. Přehledné dějiny čes. a sloven. dějepisectví, I.
-
Doporučená:
V seminářích práce se současnými českými a zahraničními historickými časopisy (ČČH, ,.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
20
|
Kontaktní výuka
|
36
|
Celkem
|
86
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
bakalářské studium historie nebo jiných humanitních oborů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student se orientuje v dějinách moderního dějepisectví, prokáže zkušenost se základními texty, zařadí a charakterizuje díla stěžejních světových i českých dějepisců, zhodnotí jejich význam, vymezí a charakterizuje hlavní proudy a linie v moderní historiografii, je schopen využívat hlavní světová i česká historická periodika |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|