|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / HIS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
HIS2
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Historiografie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Historiografie 1
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
98 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / 2
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KHI/HIST1
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout vhled do moderní historiografie, zpřehlednit její dějiny, vysvětlit význam moderní historiografie ve vztahu ke společnosti, politice, filozofii a ideologiím. Důraz bude kladen na historiografii 20. století, její osobnosti a stěžejní díla, zejména v kontextu národního dějepisectví. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Ústní zkouška. Portfolio - podvojný čtenářský deník.
|
Obsah
|
1. Úvod do moderní historiografie; Počátky pozitivistického dějepisectví
2. Jaroslav Goll a jeho žáci. Proměny české historiografie v závěru 19. století, Český časopis historický; Proměny historických studií na Karlo-Ferdinandově univerzitě
3. Historiografie na přelomu věků, spory o Rukopisy a o smysl českých dějin, dvojice Josef Pekař a Josef Šusta
4. Mladší generace Gollových žáků, dvojice Václav Novotný a Jaroslav Bidlo, Kamil Krofta, Julius Glücklich; Rozvoj pomocných věd historických a ediční činnosti koncem 19. a počátkem 20. století, archivnictví a historiografie, Gustav Fridrich, Václav Vojtíšek
5. České a slovenské dějepisectví po vzniku Československé republiky, v období meziválečném, okupace a národní dějepis, Karel Stloukal, Václav Chaloupecký, Karel Kazbunda, Jaroslav Werstadt,Zdeněk Nejedlý, Jan Slavík; univerzity v Brně a Bratislavě
6. Diverzifikace dějepisectví v první polovině 20. století (rozvoj prehistorie, právní dějiny, dějiny umění a Čeněk Zíbrt, Zdeněk Kalista a "duchové dějiny", hospodářské a sociální dějiny a Bedřich Mendl, Historická skupina, regionální dějiny
7. České dějepisectví v letech 1945-1948
8. Poúnorové změny v české historiografii a v systému české historické vědy, dvojice Josef Macek a František Graus, Československý časopis historický, marxistické dějepisectví
9. Šedesátá léta 20. století v české historiografii, "pražské jaro" v české historické vědě naděje a zklamání
10. Normalizační československá historiografie; role historiků v exilu
11. Česká historická věda po roce 1989, současné trendy a osobnosti
12. České sjezdy historiků a jejich role ve vývoji národního historického exkurzu; Mezinárodní aspekty české historické vědy na konci 19. a ve 20. století (Institut pro rakouský dějezpyt ve Vídni, bádání ve vatikánských archivech - Istituto Austriaco, Československý historický ústav v Římě, studijní cesty českých historiků jako zahraniční inspirace, změny po roce 1948, mezinárodní kongresy historických věd a česká účast); Významná historická periodika v českém jazyce
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Foucault Michel. Archeologie vědění. Praha 2002.
-
Základní:
Popper. Bída historicismu. Praha, 1994.
-
Základní:
Hanzal Josef. Cesty české historiografie 1945 ? 1989. Praha 1999.
-
Základní:
Kalista Zdeněk. Cesty historikova myšlení ? prameny k moderní české historiografii. Praha, Garamond, 2002.
-
Základní:
Dokoupil, Lumír. Česká a slovenská historiografie do vystoupení školy Gollovy : Materiály. Ostrava : Pedagogická fakulta [Ostrava], 1983.
-
Základní:
Dokoupil, L. Česká a slovenská historiografie I - II.
-
Základní:
Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 1.. Praha : SPN, 1983.
-
Základní:
Čítanka k dějinám dějepisectví : Určeno pro posl. fakult filozof. a pedagog. v ČSR. 2.. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Základní:
Morávková Naděžda. Čítanka moderní historiografie I. Plzeň: Koniáš, 2011. ISBN 987-80-86948-13-3..
-
Základní:
Dobiáš, J. Dějepisectví starověké. Praha, 1948.
-
Základní:
Iggers Georg G. Dějepisectví ve 20. století - od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha: Lidové nakladatelství, 2002.
-
Základní:
Beneš Zdeněk. Historický text a historická kultura. Praha: Karolinum, 1995.
-
Základní:
Ankersmit Frnaklin Rudolf. Historiography and Postmodernism. History and Theory, 1989, roč. 28, s. 140 ? 151..
-
Základní:
Applebyová, Joyce - Huntová, Lynn - Jacobová, Margaret. Jak říkat pravdu o dějinách. Brno: CDK, 2002.
-
Základní:
Kudrna, J. Kapitoly z dějin historiografie a filosofie dějin. Brno, 1985.
-
Základní:
Marek jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha 1992.
-
Základní:
Bloch Marc. Obrana historie aneb historik a jeho řemeslo. Praha 1967.
-
Základní:
Gadamer Hans-Georg. Problém dějinného vědomí. Praha: Filosofia, 1994.
-
Základní:
Kutnar, František. Přehledné dějiny čes. a sloven. dějepisectví, I.
-
Základní:
Janovský, Julius. Stručný nástin hlavních směrů vývoje starověkého dějepisectví : Určeno pro posl. fak. filozof.. Praha : SPN, 1984.
-
Základní:
Huntington Sammuel. Střet civilizací. Praha: Rybka Publishers, 2001.
-
Základní:
Carr Eduard Hallett. What is History? New York 1961.
-
Rozšiřující:
Heidegger. Bytí a čas. Praha, 1996.
-
Rozšiřující:
Spengler Oscar. Decline of the West. New York: A. A. Knopf, 1926 - 1928.
-
Rozšiřující:
Šusta, Antonín. Dějepisectví/Jeho vývoj v oblasti vzdělanosti západní ve středověku a době nové. V Praze : Nákladem historického klubu, 1946.
-
Rozšiřující:
Havelka Miloš. Dějiny a smysl. Praha: Lidové noviny, 2001.
-
Rozšiřující:
Sim Stuart. Derrida a konec historie. Praha: Triton, 2001.
-
Rozšiřující:
Rakitov Anatolij Iljič. Historické poznání. Praha 1985.
-
Rozšiřující:
Braudel Fernand. History of civilizations. New York: Allen Lane ? Penguin Press, 1994.
-
Rozšiřující:
Evans Richard J. In Defence of History. London 1998.
-
Rozšiřující:
Toynbee Arnold. Joseph: Studium dějin. Praha: Práh,1995.
-
Rozšiřující:
Graus František ed. Naše živá i mrtvá minulost, Praha 1967.
-
Rozšiřující:
Morávková Naděžda. Plzeňan Kamil Krofta. Plzeň: Koniáš, 2016. 396 s. ISBN 978-80-86948-25-6..
-
Rozšiřující:
Dorazil, O. Poklady starověkého písemnictví. Praha, 1947.
-
Rozšiřující:
Šusta, J. Posledních 10 let československé práce dějepisné. Praha, 1937.
-
Rozšiřující:
Šusta, J. Posledních 50 let české práce dějepisné. Praha, 1926.
-
Rozšiřující:
Pešková Jaroslava. Role vědomí v dějinách. Praha: Lidové noviny, 1998.
-
Rozšiřující:
Holzbachová Ivana. Společnost ? dějiny ? struktura. Historický materialismus a škola Annales. Brno 1988.
-
Rozšiřující:
Kuhn. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1991.
-
Rozšiřující:
Brzezinski Zbigniew. The Grand Cheesboard. New York 1997.
-
Rozšiřující:
Burckhardt Jacob. Úvahy o světových dějinách. Praha: Votobia, 1996.
-
Rozšiřující:
Morávková Naděžda. Václav Čepelák a katedra historie plzeňské pedagogické fakulty. Praha-Plzeň: viaCentrum pro Západočeskou univerzitu v Plzni, 2016. 315 s. ISBN 978-80-87646-13-7..
-
Rozšiřující:
Dilthey Wilhelm. Život a dejinné vedomie. Bratislava 1980.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Adolf Zeman (1902 - 1979) - politicky zmařená kariéra vědce a vysokoškolského pedagoga. In: SKLENÁŘOVÁ, Sylva (ed.) Možnosti a meze výzkumu dějin vysokého školství po roce 1945. Hradec Králové : Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-085-6. S. 43 - 49..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Čítanka z dějin dějepisectví II. Plzeň: viaCentrum, 2015. ISBN 978-80-87646-16-8..
-
Doporučená:
Weizsacker von, Karl Friedrich. Člověk ve svých dějinách. Praha 1993..
-
Doporučená:
Kostlán Antonín ed. Druhý sjezd československých historiků (Praha, 5. ? 11. října 1947) a jeho místo ve vývoji českého dějepisectví v letech 1935 ? 1948. Praha 1993.
-
Doporučená:
Dawson Christopher. Dynamics of the World History. La Salle: Sherwood Sugden Co, 1978.
-
Doporučená:
Wittgenstein. Filosofická zkoumáníí. Praha, 1993.
-
Doporučená:
Hegel. Filosofie dějin. Pelhřimov, 2004.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda - Ledvinová Jarmila. Jindřich Vacek, pedagog a historik. Plzeň: viaCentrum, 2011. ISBN 978-80-87646-00-7..
-
Doporučená:
Patočka. Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha, 1990.
-
Doporučená:
Král Miloslav. Kam směřuje civilizace? Praha 1998.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-März Jan. Karel Pichlík a jeho místo v poválečné historiografii Plzně. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. XI. Praha: viaCentrum, 2016. 111 s. ISBN 978-80-87646-15-1..
-
Doporučená:
Fukuyama Francis. Konec dějin a poslední člověk. Praha: Rybka Publishers, 2002.
-
Doporučená:
Löwith Karl. Meaning in History. Chicago 1949.
-
Doporučená:
Rorty. Nature and the Mirror of Mind. Cambridge, 1984.
-
Doporučená:
Johnson Paul. Nepřátelé splečnosti. Praha: Rozmluvy, 1999.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Řehoř Vít. Odbojová činnost plzeňského historika Jindřicha Čadíka za války a po únoru 1948, Východočeské listy historické, sv. 30. Hradec Králové : Historický ústav filosofické fakulty, 2013. ISSN 1211-8184. Ss. 117-132..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Řeháček Karel. Osobnosti plzeňského vysokého školství, díl 2. Praha: viaCentrum, 2014..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda. Periodikum Život Plzeňska: Možnosti odborné publikace regionální historie v padesátých letech. In: JANOVSKÝ, Igor - KLEINOVÁ, Jana - STŘÍTESKÝ, Hynek (eds.). Věda a technika v Československu v letech 1945 - 1960. Praha : Národní technické muzeum, 2010. ISBN 978-80-7037-197-8. S. 443 - 451..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Pochybová Michaela. Růžena Vacková, historička statečného srdce. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. IX. Praha: via Centrum, 2015. 100 s. ISBN 978-80-87646-12-0..
-
Doporučená:
Himmelfarb Gertrude. The New History and the Old. Cambridge 1987.
-
Doporučená:
V seminářích práce se současnými českými a zahraničními historickými časopisy (ČČH, ,.
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Jesínek Lukáš. Václav Spěváček, život a dílo. V edici Historikem ve dvacátém století, sv. XIV. Praha: viaCentrum, 2017. 134 s. ISBN 978-8087646-19-9..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Hoffmannová Veronika. Vojtěch Laštovka a Adolf Zeman. Plzeň: viaCentrum, 2011. ISBN 978-80-904384-7-7..
-
Doporučená:
Morávková Naděžda-Haken Petr. Zdeněk Macek: pedagog a historik. Praha: viaCentrum, 2015. 84 s. ISBN 978-80-87646-11-3..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
5
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
26
|
Celkem
|
57
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat znalosti starší české historiografie a povědomí o jejích stěžejních osobnostech a jejich díle, jako základním kontextu spojujícím tuto dobu s moderní historiografií |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
využít znalostí nabytých studiem dějin starší české historiografie k odborné diskusi, argumentaci při odborném výkladu či v odborné recenzi, k opoře pro historické myšlení a vhled do filosofie dějin |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
základních etap a proudů v dějinách historiografie. Student posoudí a doloží význam stěžejních osobností a vysvětlí jejich přínos, svá tvrzení umí obhájit argumentací z vlastní i zprostředkované četby, orientuje v předních dílech českého dějepisectví |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
využití znalostí z moderní historiografie k argumentaci v odborné diskusi, k účelům recenzním, k uchopení základů filozofie dějin i k základní aplikaci didaktické |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Portfolio, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|