|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / KOMUN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
KOMUN
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Černá kniha komunismu
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Název dlouhý
|
Komunismus a jeho Černá kniha (1917-89)
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
2 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s problematikou existence jednoho ze zločineckých režimů 20. století, jeho vzniku, vývoje a rozkladu. Upozornit na největší zločiny proti lidskosti, kterých se členové a sympatizanti socialistických a komunistických stran v průběhu své diktatury dopouštěli a dopouštějí.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na přednáškách i seminářích. Kvalitní příprava referátu a prezentace referátu. Seminární práce. Zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Marx a Engels; marxismus - jediné "vědecké" učení, historický materialismus
2. Lenin a jeho "doplnění" marxismu; Stalin, stalinismus, "zostřování třídního boje"
3. Nucená kolektivizace, Velký hladomor, Gulagy
4. Inženýři lidských duší, koryfej všech věd, umění a lovu, Žárovka Traktorovna
5. Pokusy o světovou revoluci; Španělská občanská válka trochu jinak
6. Socialisté pospolu: Pakty Stalina s Hitlerem
7. Poválečná expanze komunistů do střední a východní Evropy, plány na dobytí Západu
8. Československo - "dobrovolná" oběť
9. Čínský model socialismu: Na východě vychází Mao Ce-Tung
10. Horká fáze studené války: Korea, Vietnam, Afghánistán
11. Kubánská jaderná krize
12. Komunismus bez příkras: genocida v Kambodži
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Aron, R. Opium intelektuálů. 1. vyd. Praha, 2001. ISBN 80-204-0842-8.
-
Doporučená:
Popper, K. R. Bída historicismu. Vyd. 2. Praha : Oikoymenh, 2000. ISBN 80-86005-80-1.
-
Doporučená:
Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu : zločiny, teror, represe. I.. 1. vyd. Praha [etc.] : Paseka, 1999. ISBN 80-7185-194-9.
-
Doporučená:
Courtois, S.; Bartošek, K. Černá kniha komunismu: zločiny, teror, represe II..
-
Doporučená:
Johnson, P. Dějiny dvacátého století. Praha, 1991. ISBN 80-85336-07-3.
-
Doporučená:
Rupnik, J. Jiná Evropa. 1. vyd. v čes. překladu. Praha, 1992. ISBN 80-85190-17-6.
-
Doporučená:
Veber, V. Komunistický experiment v Rusku 1917-1991 aneb Malé dějiny SSSR. Praha, 2001. ISBN 80-86277-14-3.
-
Doporučená:
Figes, Orlando. Lidská tragédie. Ruská revoluce 1891 - 1924. Praha - Plzeň, 2000.
-
Doporučená:
Kaplan, K. Největší politický proces. M. Horáková a spol.. 2. vyd. Brno, 1995. ISBN 80-85765-58-6.
-
Doporučená:
Pryce-Jones, D. Pád komunismu. Liberec, 1996.
-
Doporučená:
Soyfer, V. Rudá biologie. Pseudověda v SSSR.. Brno, 2005. ISBN 80-90-3550-5-6.
-
Doporučená:
Vágner, P. Smečka. Boj o moc v poststalinském vedení SSSR v širším kontextu. Brno, 2002.
-
Doporučená:
Service, R. Soudruzi. Světové dějiny komunismu.. Praha, 2009. ISBN 978-80-257-0105-8.
-
Doporučená:
Žores, M. Stalin a židovský problém. Nová analýza. Brno, 2005. ISBN 80-903550-3-X.
-
Doporučená:
Kissinger, H. Umění diplomacie. Od Richelieua k pádu Berlínské zdi. Praha, 1999. ISBN 80-7260-025-7.
-
Doporučená:
Sarin, O., Dvorecký, L. Vetřelci, Agrese Sovětského svazu proti světu. 1919.
-
Doporučená:
Kaplan, K., Hejl, V. Zpráva o organizovaném násilí. Praha, 1990.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
22
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní orientace v problematice dějin konce 19. a 20. století, zejména sociálních, rasových a národnostních konfliktů |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
absolvent kurzu zařadí do historického a filozofického kontextu vznik marxismu jako jedné z variant sociánlího darwinismu i jako mesianistického učení 20. století. Rozezná jednotlivé etapy utváření a vývoje komunistické diktatury až k jeho zhroucení. Porovná společné rysy nacionálního socialismu a komunismu, a to nejen v rovině teroristického systému diktatury jedné strany, ale i v ekonomice a kultuře. Zhodnotí rysy komunistického teroru a zločiny socialismu a komunismu. Porovná a určí rozdíly i společný základ sovětského, evropského a asijského "modelu" komunismu. Odhadne motivaci různých vrstev obyvatelstva, zejména levicových intelektuálů vedoucí k podpoře levicových zločineckých režimů |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|