|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / NDEU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
NDEU
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Nejnovější dějiny pro učitele
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Didaktická aplikace nejnovějších dějin
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
6 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/DAND
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Motivovat budoucí učitele k poutavé a pestré výuce nejnovějších dějin v návaznosti na předchozí výuku dějepisu. Kurs představí možné způsoby výkladu, fixace a evaluace nejnovějších dějin. Vysvětlí úzkou souvislost moderních dějin se současnými událostmi a upozorní na rozšířené možnosti práce s publikovanými dokumenty, filmovými a zvukovými záznamy, stejně jako na práci s elektronickými médii, vyhledáváním obrazových a textových materiálů na internetu, jejich další zpracování a použití ve vyučování.
|
Požadavky na studenta
|
Dobrá znalost faktografie nejnovějších dějin, orientace v odborné historické literatuře, obecné didaktice a RVP. Vypracování přípravy vyučovací hodiny na dané téma s vystoupením v semináři, prokázaná znalost literatury (min. dvou titulů). Zápočtový test.
|
Obsah
|
1. Problematika výuky nejnovějších dějin: sporná a bílá místa
2. Záležitost motivace žáků: od rytířů k tankům, od hladomoren ke koncentračním táborům.
3. Zločinné ideologie 20. století: socialismus, komunismus, fašismus. Souvislosti a rozdíly.
4. Antisemitismus a rasismus I. Vývoj a důsledky do roku 1945
5. Antisemitismus a rasismus II. Soudobé zdroje a interpretace.
6. Války, najmě světové: střet dobra a zla?
7. Studená válka a sjednocování Evropy. Vývoj a další cesty?
8. Tzv. Třetí svět - kde končí "vina bílého muže"? A co "politická korektnost"?
9. Zhroucení komunismu, konec dějin a střet civilizací. Tak či tak?
10. Jak vyjít s výukovým časem? Existují "nedůležité" dějiny?
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Popper, K. R. Bída historicismu. Vyd. 2. Praha : Oikoymenh, 2000. ISBN 80-86005-80-1.
-
Doporučená:
Žáček, P. Boje o minulost. Deset let vyrovnávání se s komunistickou minulostí - pokus o přeběžnou bilanci. Brno, 2000.
-
Doporučená:
Rupnik, J. Dějiny Komunistické strany Československa. Od počátků do převzetí moci. Vyd. v tomto překladu 1. Praha, 2002. ISBN 80-200-0957-4.
-
Doporučená:
Johnson, P. Dějiny 20. století. Praha, 1991. ISBN 80-85336-07-3.
-
Doporučená:
Nolte, E. Fašismus ve své epoše. 1 vyd. Praha : Argo, 1998. ISBN 80-7203-107-4.
-
Doporučená:
Aron, Raymond. Historie XX. století. 1 vyd. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0778-4.
-
Doporučená:
Tigrid, P. Kapesní průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu. 4. vyd., v Odeonu 3. vyd. Praha, 1992. ISBN 80-207-0355-1.
-
Doporučená:
Kaplan, K. Největší politický proces. M. Horáková a spol.. 2. vyd. Brno, 1995. ISBN 80-85765-58-6.
-
Doporučená:
Kolektiv autorů. Přes práh totality. Metodická příručka pro výuku moderních československých a českých dějin po druhé světové válce. Zlín, 2009.
-
Doporučená:
Service, R. Soudruzi. Světové dějiny komunismu. Praha, 2009. ISBN 978-80-257-0105-8.
-
Doporučená:
Pipes, Richard. Vixi. Paměti nezařaditelného. Praha, 2005. ISBN 80-204-1296-4.
-
Doporučená:
Scruton, R. Západ a ti druzí. Globalizace a světová teroristická hrozba. Brno, 2007. ISBN 978-80-7346-042-2.
-
Doporučená:
Kaplan, K., Hejl, V. Zpráva o organizovaném násilí. Praha, 1990.
-
Doporučená:
Breitfelder, M., Východská, H. 50. léta a videosvědectví dětí politických vězňů. Metodická příručka pro pedagogické pracovníky.. Praha, 2009.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
20
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
80
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejen povšechné znalosti didaktické a pedagogické - obzvláště důležitá je zevrubná znalost fakt a souvislostí z československých i obecných dějin 20. století jako základního předpokladu jejich interpretace a následné výuky |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
absolvent kurzu navrhne různé formy prezentace dějepisné látky doby nejnovějších ve formách přístupné žákům základní školy. Ovládne metody práce nejen s učebnicí, mapou a dalšími "klasickými" pomůckami, ale bude vyhledávat, zpracovávat, analyzovat a především zpřístupňovat informace z internetových a multimediálních zdrojů. Zdůvodní provázanost československých i obecných dějin, stejně jako fakt, že dějiny probíhají i v nejbližším okolí domova a právě teď |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
|
|
|
|