|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / POHE
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
POHE
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Příprava odborné historické exkurze
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
5
[DNU/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
16 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Intenzivní mnohostranné a komplexní poznání historických památek a dalších významných míst města Plzně pro účely přípravy a realizace exkurze pro studenty SŠ. Důraz je kladen na vzájemné souvislosti a historický kontext s českými dějinami. Studenti se podílejí na tvorbě programu exkurze, čímž sledujeme rozvoj schopnosti vyhledávat, rozlišovat, třídit interpretovat informace, orientovat se v novém prostředí a týmově spolupracovat. Exkurze v neposlední řadě sleduje i cíl kultivace slovního projevu.
|
Požadavky na studenta
|
Týmová spolupráce, příprava a prezentace portfolia pro přípravu exkurze, praktické vystoupení a realizace vytčené součásti exkurze určené pro studenty SŠ v rozsahu kurikula gymnázií.
|
Obsah
|
Poznání a prezentace vybraných architektonických a kulturně historických památek města Plzně. Příprava exkurze se zaměřením na didakticky přesvědčivá a odborně zaměřená témata:
Plzeň pravěká
Plzeň románská
Plzeň gotická,
Plzeň renesanční a barokní
Plzeň v 19. století
Plzeň v období první republiky
Plzeň moderní.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Bělohlávek, Miloslav. Dějiny Plzně. 1. Od počátků do roku 1788. Plzeň, 1965.
-
Základní:
Kumpera, Jan. Dějiny západních Čech: Od pravěku do poloviny 18. stol.. Plzeň, 2004. ISBN 80-7291-108-2.
-
Základní:
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
-
Základní:
Mazný Petr a kol. Plzeň krok za krokem. I., Historické jádro. Vydání první. [Plzeň]: Starý most s.r.o., [2015], ?2015. 360 stran. Průvodce. ISBN 978-80-87338-57-5..
-
Základní:
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Doporučená:
Bělohlávek, Miloslav. Archiv města Plzně: Průvodce po fondech a sbírkách. Plzeň, 1987.
-
Doporučená:
Východská Helena. Dějepis hrou: metodické inspirace a didaktické hry. 1. vyd. Plzeň: Krajské centrum vzdělávání a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, 2008. 44 s. ISBN 978-80-7020-171-8..
-
Doporučená:
Východská Helena. Didaktická příručka: vlastivěda česko-bavorského pohraničí. Plzeň: Pro katedru historie Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni vydalo viaCentrum s.r.o., 2015. 11 stran. ISBN 978-80-261-0558-9..
-
Doporučená:
Viktora, Viktor. Kapitoly o literární Plzni I.. Plzeň, 1988.
-
Doporučená:
Viktora, Viktor. Kapitoly o literární Plzni II.. Plzeň, 1990.
-
Doporučená:
Rous, Josef. Kniha o Plzni. Plzeň, 1945.
-
Doporučená:
Morávková, Naděžda. Plzeňská Porta očima pamětníků. 2013. ISBN 978-80-87646-03-8.
-
Doporučená:
Lábek, Ladislav. Potulky po Plzni staré i nové: Radnice a císařský dům. Plzeň, 1930.
-
Doporučená:
Mencl, Václav. Sedm kapitol z její výtvarné minulosti. Plzeň, 1961.
-
Doporučená:
Jílek Tomáš - Východská Helena. Skrytá krása: přírodní a historické poklady Plzeňského kraje [videozáznam]. V Plzni: Západočeská univerzita, ?2004. 1 videokazeta..
-
Doporučená:
Bělohlávek, Miloslav. Vzpomínky na starou Plzeň. Vyd. 1. Plzeň : Nava, 2000. ISBN 80-7211-082-9.
-
Doporučená:
Lábek, Ladislav. Z historie plzeňského obchodu a průmyslu. Plzeň, 1926.
-
Doporučená:
Kumpera, Jan. Západní Čechy od A do Z : historie, památky, příroda. 2., rozš. přeprac. vyd. Praha : BETA-Dobrovský, 2003. ISBN 80-7306-060-4.
-
Doporučená:
Morávková, Naděžda. Ženské téma v dějinách plzeňského vzdělávání. 2017. ISBN 978-80-87646-20-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
20
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
40
|
Celkem
|
60
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Prokázat znalost hlavních architektonických a dalších kulturně historických památek města Plzně a jeho okolí. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Sestavit přesvědčivou a působivou prezentaci vybraného tématu z oblasti dějin umění a architektury.
|
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Pozná a charakterizuje hlavní architektonické a kulturně historické památky města Plzně pro účel přípravy historické exkurze pro studenty SŠ v rozsahu kurikula gymnázia.
Zpřehlední historický vývoj města Plzně i širšího regionu prostřednictvím dochovaných architektonických a kulturních památek.
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Kooperativně a týmově spolupracuje při tvorbě programu exkurze v oblasti regionálních dějin 100 připraví a prezentuje portfolio materiálů k vybrané architektonické či kulturně historické památce města Plzně. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|