|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / SD45
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
SD45
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Obecné dějiny od r. 1945
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
32 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Objasnit studentům vývoj po druhé světové válce, seznámit je s problematikou rozděleného světa, zejména agresivitou komunistických režimů i jejich rozkladu pod tlakem demokratického Západu i s tím, že pádem komunismu dějiny nekončí. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Vystoupení v semináři na základě samostudia, prokázaná znalost literatury (min. čtyř titulů); zápočtový test a prokázání znalostí při ústní zkoušce.
|
Obsah
|
1. Poválečné uspořádání: postupimská konference, kapitulace Japonska. Rozdělení světa: sovětské pokusy o expanzi vs. Trumanova doktrína a Marshahllův plán
2. Studená válka a počátky západoevropské integrace
3. Mao: komunistická hrůzovláda v Číně
4. Blízký východ a vznik izraelského státu, války na Blízkém Východě
5. Berlínská krize a formování sovětského koloniálního systému v Evropě
6. Korejská válka
7. Chruščov a údajné "tání", maďarské povstání, druhá berlínská krize, kubánská raketová krize
8. Procesy sjednocování západní Evropy
9. Vietnamská válka
10. Iluze détente, Brandtova "Ostpolitik", Helsinky
11. Komunistická genocida: Kambodža
12. Východní Evropa v 70. a 80. letech
13. Konec studené války a rozklad sovětského komunistického impéria: Reagan a Gorbačov
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Johnson, P. Dějiny dvacátého století. Praha, 1991. ISBN 80-85336-07-3.
-
Doporučená:
Pryce-Jones, D. Pád komunismu. Liberec, 1996.
-
Doporučená:
Durman, Karel. Popely ještě žhavé I. Válka a nuklární mír.. Praha, 2004. ISBN 80-246-0697-6.
-
Doporučená:
Durman, Karel. Popely ještě žhavé II. Konec dobrodružství. 1964 - 1991.. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1536-3.
-
Doporučená:
Gaddis, J., G. Studená válka. Praha, 2006. ISBN 80-7209-843-8.
-
Doporučená:
Nálevka, V. Světová politika ve 20. století. (II.). 1. vyd. Praha : Aleš Skřivan ml., 2000. ISBN 80-902261-6-7.
-
Doporučená:
Bradley, J. F. N. Válka a mír po roce 1945. Dějiny vztahů mezi Sovětským svazem a Západem.. Praha : Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-72-4.
-
Doporučená:
Zeman, Z. Vzestup a pád komunistické Evropy. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1998. ISBN 80-204-0708-1.
-
Doporučená:
Moulis, V.; Valenta, J.; Vykoukal, J. P. Vznik, krize a rozpad sovětského bloku v Evropě 1944-1989. Ostrava : Amosium servis, 1991. ISBN 80-85498-01-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
36
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
15
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
22
|
Kontaktní výuka
|
34
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Celkem
|
113
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znalost vývoje před druhou světovou válkou, zejména vzestupu totalitních mocností a autoritativních států, jakož i průběhu a výsledků druhé světové války včetně dvojí role Sovětského svazu - spojence jak Třetí říše, tak později i Západu, představuje nezanedbatelnou přednost pro studium poválečných dějin |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
1. Sociální darwinismus jako předpoklad komunismu, nacionálního socialismu a fašismu 2. Filozofické základy totalizních ideologií - od Platóna k Leninovi 3. Leninův puč 4. Stalin a velkoruský šovinismus 5. Socialismus podle Adolfa Hitlera 6. Diktatury v rukavičkách: evropské autoritativní režimy 7. Nacionálně socialistický a komunistický antisemitismus 8. Sovětská koloniální říše 9. "Malí diktátoři" - Perón, Castro, Pinochet 10. Doktríny, "détente" a konference v Helsinkách 11. Fukuyama a skoro poslední člověk 12. Český, slovenský a československý komunismus 13. Rusko postimperiální |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Diskuse, |
|
|
|
|