|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / SD45
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
SD45
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Obecné dějiny 20. století 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
43 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Objasnit studentům vývoj po druhé světové válce, seznámit je s problematikou rozděleného světa, zejména agresivitou komunistických režimů i jejich rozkladu pod tlakem demokratického Západu i s tím, že pádem komunismu dějiny nekončí. Dílčím cílem je představit studentům možnost propojení problematiky tohoto předmětu se školní praxí a se základy oborové didaktiky dějepisu.
|
Požadavky na studenta
|
Vystoupení v semináři na základě samostudia, prokázaná znalost literatury (min. čtyř titulů); zápočtový test a prokázání znalostí při ústní zkoušce.
|
Obsah
|
1. Poválečné uspořádání: postupimská konference, kapitulace Japonska. Rozdělení světa: sovětské pokusy o expanzi vs. Trumanova doktrína a Marshahllův plán
2. Studená válka a počátky západoevropské integrace
3. Mao: komunistická hrůzovláda v Číně
4. Blízký východ a vznik izraelského státu, války na Blízkém Východě
5. Berlínská krize a formování sovětského koloniálního systému v Evropě
6. Korejská válka
7. Chruščov a údajné "tání", maďarské povstání, druhá berlínská krize, kubánská raketová krize
8. Procesy sjednocování západní Evropy
9. Vietnamská válka
10. Iluze détente, Brandtova "Ostpolitik", Helsinky
11. Komunistická genocida: Kambodža
12. Východní Evropa v 70. a 80. letech
13. Konec studené války a rozklad sovětského komunistického impéria: Reagan a Gorbačov
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Rozšiřující:
Judt, Tony; Snyder, Timothy. Intelektuál ve dvacátém století : rozhovor Timothyho Snydera s Tonym Judtem. V českém jazyce vyd. 1. Praha : Prostor, 2013. ISBN 978-80-7260-289-6.
-
Rozšiřující:
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé I. Uhranutí Platónem.
-
Rozšiřující:
Popper, Karl Raimund. Otevřená společnost a její nepřátelé II. Vlna proroctví: Hegel, Marx a co následovalo. Praha : ISE, 1994. ISBN 80-85241-54-4.
-
Rozšiřující:
Laughland, John. Znečištěný pramen : nedemokratické počátky evropské ideje. 1. vyd. Praha : Prostor, 2001. ISBN 80-7260-049-4.
-
Doporučená:
Johnson, Paul. Dějiny dvacátého století. Vyd. v tomto překladu 2. Praha : Rozmluvy, 2008. ISBN 978-80-85336-47-4.
-
Doporučená:
Zubov, Andrej. Dějiny Ruska - 20. století díl II. Praha, 2015. ISBN 978-80-257-0964-1.
-
Doporučená:
Zubov, Andrej Borisovič. Dějiny Ruska 20. století. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-257-0921-4.
-
Doporučená:
Kershaw Ian. Do pekel a zpět. Evropa 1914 - 1949. Praha, 2017. ISBN 978-80-257-2301-2.
-
Doporučená:
Appelbaumová, A. Gulag. Historie.. Praha, Plzeň, 2004.
-
Doporučená:
Aron, Raymond. Historie XX. století. 1 vyd. Praha : Academia, 1999. ISBN 80-200-0778-4.
-
Doporučená:
Dallek, Robert. Kennedy. Nedokončený život John F. Kennedy 1917 - 1963.. Praha, 2006. ISBN 80-7203-734-4.
-
Doporučená:
Kershaw, Ian. Na horské dráze. Evropa v letech 1950 - 2017.. Praha, 2019. ISBN 978-80-257-2971-7.
-
Doporučená:
Veber, Václav. Nikita na trůně. Chruščov v čele SSSR v letech 1953 - 1964.. Praha - Kroměříž, 2014. ISBN 978-80-7387-739-2.
-
Doporučená:
Pryce-Jones, D. Pád komunismu. Liberec, 1996.
-
Doporučená:
Durman, Karel. Popely ještě žhavé I. Válka a nuklární mír.. Praha, 2004. ISBN 80-246-0697-6.
-
Doporučená:
Durman, Karel. Popely ještě žhavé II. Konec dobrodružství. 1964 - 1991.. Praha, 2009. ISBN 978-80-246-1536-3.
-
Doporučená:
Judt, Tony. Poválečná Evropa. Dějiny od roku 1945.. Praha, 2009. ISBN 978-80-7391-025-9.
-
Doporučená:
Breitfelder, Miroslav. Roosevelt, Stalin a prehistorie železné opony. In Dějepis XXIV : sborník katedry historie.. Plzeň, 2011. ISBN 978-80-904384-8-4.
-
Doporučená:
Nálevka, Vladimír. Světová politika ve 20. století. (II.). Vyd. 2. Praha : Aleš Skřivan ml., 2005. ISBN 80-86493-16-4.
-
Doporučená:
Moulis, V.; Valenta, J.; Vykoukal, J. P. Vznik, krize a rozpad sovětského bloku v Evropě 1944-1989. Ostrava : Amosium servis, 1991. ISBN 80-85498-01-4.
-
Doporučená:
Lowe, Keith. Zdivočelý kontinent : Evropa po druhé světové válce. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-7432-603-5.
-
Doporučená:
Knabe, Hubertus. 17. Juni 1953 Ein deutscher Aufstand. München, 2003. ISBN 3-549-07182-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
6
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
85
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat znalost vývoje před druhou světovou válkou, zejména vzestupu totalitních mocností a autoritativních států, jakož i průběhu a výsledků druhé světové války včetně dvojí role Sovětského svazu - spojence jak Třetí říše, tak později i Západu. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět odbornému textu, aplikovat základní geografické a chronologické dovedenosti - práce s historickou mapou, historickou přímkou, chronologickou tabulkou, vyhledat a interpretovat písemný, obrazový či multimediální pramen, a to jak ve fyzické, tak elektronické podobě. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
historický vhled do studované problematiky, základní interpretační koncepce dějin světa po druhé světové válce; důležitých prací dobové i současné historiografie; vztahu návaznosti formování a vývoje současného světa na poválečných dějinách. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
četba odborného textu s porozuměním, analýza a interpretace dobových i současných historických dokumentů, schopnost historického vhledu a uplatňování historického kontextu, interpretace a prezentace historických poznatků období po 2. světové válce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
|
|
|
|