|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / STŘU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
STŘU
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Středověk pro učitele
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Didaktická aplikace středověku
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
19 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KHI/DASTŘ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Tato disciplína je zaměřena na prohloubení a rozšíření získaných znalostí a vědomostí z předcházejících odborných předmětů s důrazem na didaktické využití při pozdější pedagogické praxi na základní škole. Proto jsou sledována vybraná témata s ohledem na dějepisné kurikulum. Pozornost bude také věnována současným učebnicím i aplikaci moderního dějepisectví a nových poznatků ve výuce. Témata: geneze středověku, tzv. stěhování národů, počátky evropských států, středověký univerzalismus versus národní partikularismus, křesťanství a církve, papežství, boj o investituru, křížové výpravy, střet s islámem, srovnávací vývoj hlavních evropských oblastí, slovanská státnost, středověká kultura a ekonomika, český středověk v kontextu evropských a středoevropských dějin.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminářích, znalost literatury, odborné i didaktické faktografie, orientace v RVP. Vypracování seminární práce a vystoupení v semináři - kreativní didaktická aplikace vybraného tématu z dějin středověku. Zpracování projektu. Zápočtový test, ústní zkouška.
|
Obsah
|
Tato disciplina je zaměřena na prohloubení a rozšíření získaných znalostí a vědomostí z předcházejících odborných předmětů s důrazem na didaktické využití při pozdější pedagogické praxi. Proto jsou sledována vybraná témata s ohledem na osnovy dějepisu. Pozornost bude také věnována současným učebnicím i aplikaci současného dějepisectví a nových poznatků ve výuce. Struktura: geneze středověku, tzv. stěhování národů, počátky evropských států, středověký univerzalismus versus národní partikularismus, křesťanství a církve, papežství, boj o investituru, křížové výpravy, střet s islámem, srovnávací vývoj hlavních evropských oblastí, slovanská státnost, středověká kultura a ekonomika, český středověk v kontextu evropských a středoevropských dějin.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Kilián, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PhDr. Petr Hlaváček, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Jan Kilián, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Dějepis 7 : středověk a raný novověk : pro 7. ročník základní školy a 2. ročník osmiletého gymnázia ; [ilustroval Jiří Petráček ; mapy Josef Spurný]. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 1998. ISBN 80-7235-002-1.
-
Doporučená:
Čornej, Petr. Dějiny evropské civilizace. I.. 3. vyd. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-216-3.
-
Doporučená:
Delouche, Frédéric. Dějiny Evropy. Vyd. 1. [Praha] : Argo, 1995. ISBN 80-85794-70-5.
-
Doporučená:
Johnson, Paul. Dějiny křesťanství. 1. vyd. Brno : CDK, 1999. ISBN 80-85959-41-0.
-
Doporučená:
Beneš, Zdeněk; Lexová, Naděžda. Dějiny středověku a prvního století raného novověku. 1. vyd. Praha : Práce, 1994. ISBN 80-208-0316-5.
-
Doporučená:
Teichová, Alice. Dějiny středověku. II. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1968.
-
Doporučená:
Geiss, Imanuel. Dějiny světa v souvislostech. Vyd. 1. Praha : Ivo Železný, 1999. ISBN 80-240-0453-4.
-
Doporučená:
Haywood, John; Barratt, Edward; Catchpole, Brian; Hall, Simon. Encyklopedie historie světa : atlas světových dějin. Praha : Columbus, 1997. ISBN 80-85928-81-7.
-
Doporučená:
Čornej, Petr a kolektiv. Evropa králů a císařů : významní panovníci a vládnoucí dynastie od 5. století do současnosti. 1. vyd. Praha : Železný Ivo, 1997. ISBN 80-237-3511-X.
-
Doporučená:
Hroch, Miroslav. Evropa v období pozdního středověku : Určeno pro posl. fakulty filozof. a pedagog.. 1. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Heer, Friedrich. Evropské duchovní dějiny. Vyd. 1. Praha : Vyšehrad, 2000. ISBN 80-7021-333-7.
-
Doporučená:
Kronika lidstva. Praha : Anopress, 1998.
-
Doporučená:
Le Goff, Jacques. Kultura středověké Evropy. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0206-7.
-
Doporučená:
Kultura středověku : Několik pohledů do středověké kultury. Praha : Orbis, 1972.
-
Doporučená:
Tretera, Ivo. Nástin dějin evropského myšlení : od Thaléta k Rousseauovi. Praha ; Paseka, 1999. ISBN 80-7185-243-0.
-
Doporučená:
Huizinga, Johan. Podzim středověku. Vyd. 1. Jinočany : H&H, 1999. ISBN 80-86022-26-9.
-
Doporučená:
Kutnar, František; Marek, Jaroslav. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Od počátků národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století. Praha, 1997. ISBN 80-7106-252-9.
-
Doporučená:
Kumpera, J. skripta Historia Mundi III.
-
Doporučená:
současné doporučované učebnice dějepisu.
-
Doporučená:
Matthew, D. Svět středověké Evropy. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Vybrané kapitoly z dějin středověku, (zde podrobná bibliografie k jednotlivým tématům a oblastem);. Plzeň, 2001.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
32
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
108
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
faktografická znalost dějin středověku, znalost odborné i populárně naučné literatury, orientace v didaktice dějepisu |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student se bude orientovat v problematice dějin středověku, prohloubí si a rozšíří znalosti a vědomosti získané v předcházejících odborných předmětech a bude schopen získané znalosti a vědomosti didakticky aplikovat ve školní praxi. Student se seznámí s různými metodami a formami, zhodnotí je a ve školní praxi si vybere ty nejvhodnější pro výuku dějin středověku. Student rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin středověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi. Student pracuje s moderní prezentační technikou, využívá při výuce dějepisu informační a komunikační technologie |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
|
|
|
|