|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / STDU1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
STDU1
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Starší dějiny pro učitele SŠ 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
22 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit aplikaci poznatků z dějin pravěku ve školní praxi na SŠ. Zprostředkovat základní organizační, informativní a formativní požadavky současného školního vyučování s problematikou dějin pravěku. Zpřehlednit experimentální archeologická pracoviště v ČR, tematická muzea a vhodné instituce, poskytnout rozbor možností jejich využití pro školní praxi. Vytvořit přehled a charakteristiku hlavních západočeských pravěkých lokalit.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminářích, znalost literatury, odborné i didaktické faktografie.
Návštěva(y) tématických muzeí a archeologických pracovišť. Návrh projektu pro vyučování dějin pravěku na SŠ - týmová práce. Vypracování seminární práce, vystoupení s referátem - odborné a organizační zabezpečení vyučovací hodiny na SŠ nebo jiné vyučovací formy s tématikou dějin pravěku na úrovni kurikula pro gymnázia, recenze vybrané knihy z okruhu dětské literatury a lit. pro mládež.
Student(ka) prokáže úspěšné zvládnutí faktografie v přijatelné míře 80% z celkového zadání v zápočtovém testu, ústní zkouška.
|
Obsah
|
1. - 2. Regionální dějiny pravěku - Plzeň a západní Čechy; projekt
3. Pravěké umění I. - kult ženy
4. Pravěké umění II. - lovecký kult
5. Pravěké umění III. - megalitická architektura
6. Pravěk v českých muzeích
7. - 9. Výběrová téma z dějin pravěku pro SŠ (living history) dle volby studentů
10. Dějiny pravěku v médiích - umělecká literatura, dokumentární a umělecké filmy
11.-12. Prezentace studentských prací
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Neústupný J. Pravěk Československa.
-
Základní:
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Doporučená:
Východská, H. Dějepis hrou. Plzeň, 2008.
-
Doporučená:
Východská Helena. Didaktická příručka: vlastivěda česko-bavorského pohraničí. Plzeň: Pro katedru historie Fakulty pedagogické Západočeské univerzity v Plzni vydalo viaCentrum s.r.o., 2015. 11 stran. ISBN 978-80-261-0558-9..
-
Doporučená:
Sklenář, Karel; Sklenářová, Zuzana; Slabina, Miloslav. Encyklopedie pravěku v Čechách, na Moravě a ve Slezku. Praha : Libri, 2002. ISBN 80-7277-115-9.
-
Doporučená:
Beneš, Z. Historický text a historická kultura,. Praha, 1995.
-
Doporučená:
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
Doporučená:
International Journal of Historical Learning, Teaching and Reasearch. (IJHLTR).
-
Doporučená:
International review of history education.
-
Doporučená:
Mazák, Vratislav. Jak vznikl člověk : Sága rodu Homo. 2., dopln. vyd. Praha : Práce, 1986.
-
Doporučená:
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
Doporučená:
Beneš Zdeněk. Moderní a soudobé dějiny - jejich výuka a edukace jimi, in: ČECHUROVÁ, Jana - RANDÁK, Jan. Základní problémy studia moderních a soudobých dějin. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2014. 756 s. České dějiny. ISBN 978-80-7422-309-9. s. 185-202..
-
Doporučená:
Bouzek, Jan. Nástin evropského pravěku. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
-
Doporučená:
Dvořák, Pavel. Odkryté dějiny : první lidé na území Československa. 2. vyd. (v MF 1. vyd.). Praha : MF, 1984.
-
Doporučená:
BARTON Keith ? LEVSTIK, Linda. Teaching history for common good. New Jersey 2003. ISBN 978-0-8058-3039-5..
-
Doporučená:
Slavík, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
Slavík Jan a kol. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
-
Doporučená:
Galuška Z. Velká Morava.
-
Doporučená:
Čapek, Gracová, Jílek, Východská. Vybrané kapitoly z didaktiky dějepisu. Plzeň, 2006.
-
Doporučená:
Sklenář, Karel. Za jeskynním člověkem : neformální encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Československý spisovatel, 1984.
-
Doporučená:
JULÍNEK, Stanislav a kol. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 275 s. ISBN 80-210-3495-5..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
prokázat znalost dějin pravěku na úrovni bakalářského studia v programu Historie se zaměřením pro vzdělávání, včetně jejich elementární didaktické aplikace. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
odborně interpretovat nabyté historické znalosti a prakticky je aplikovat v oblasti didaktiky a vyučování dějepisu na základní škole. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
z didaktické teorie vyučování dějin pravěku, a to jak evropského, tak národního. Získá dostatečný přehled o standardech dějepisného vyučování v rámci tématu pravěk n SŠ na úrovni kurikula pro gymnázia, o klíčových kompetencích, vyplývajících z Rámcového vzdělávacího programu SV, přehled o vyučovacích médiích a jejich využití, didaktických metodách, vyučovacích formách a prostředcích vhodných pro SŠ. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
v oborově didaktické oblasti sestavit a působivě prezentovat dílčí aplikace pro vyučování dějin pravěku na SŠ na úrovni vyučování gymnázia, věcně a racionálně uplatňovat klíčové kompetence v kapitolách o dějinách pravěku, smysluplně naplňovat interdisciplinární vztahy v širokém okruhu vyučovacích předmětů; ve výukově organizační oblasti naplánovat a vést exkurzi na místo významné z hlediska odborné práce (muzeum) či archeologické prezentace (archeoskanzen, významná archeologická lokalita...). |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Portfolio, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Řešení problémů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|