|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / STZU2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
STZU2
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Akademický rok
|
2022/2023
|
Název
|
Starší dějiny pro učitele ZŠ 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je dostatečně upevnit znalosti a dovednosti v oblasti dějin starověku a vybudování schopnosti elementární didaktické aplikace těchto znalostí. Předmět také sleduje vytvoření povědomí o možnostech využití moderních didaktických metod a prostředků pro výuku starověku, zejména aktivizačních a motivačních. Pozornost bude věnována možnostem aktualizace starověkých dějin. Student získá přehled o platných kurikulárních dokumentech, učebních médiích a odborné i populární literatuře ve vztahu ke starověku.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast v seminářích, znalost literatury, odborné i didaktické faktografie, orientace v RVP. Vypracování seminární práce a vystoupení v semináři - kupříkladu kreativní didaktická aplikace vybraného tématu z dějin starověku. Zpracování projektu. Zápočtový test, ústní zkouška.
|
Obsah
|
Tato disciplina je zaměřena na prohloubení a rozšíření získaných znalostí a vědomostí z předcházejících odborných předmětů s důrazem na didaktické využití při pozdější pedagogické praxi. Proto jsou sledována vybraná témata s ohledem na osnovy dějepisu. Pozornost bude také věnována současným učebnicím i aplikaci současného dějepisectví a nových poznatků ve výuce. Struktura: Problematika nejstarších civilizací světa. Mezopotámie - Sumér, Babylónie a Asýrie. Chetité, Féničané a Izraelité. Egyptská civilizace ve světle současné egyptologie (včetně českého bádání). Minojská a mykénská kultura. Zrození a rozmach řecké antiky. Vznik Říma a jeho cesta od republiky ke světovému impériu. Přínos řecko-římské civilizace. Zánik antického světa.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Burian, Jan. Cesty starověkých civilizací. 1. vyd. Praha : Práce, 1973.
-
Základní:
Kumpera, Jan. Historia mundi. II., Vybrané kapitoly z dějin starověku. V Plzni : Západočeská univerzita, 2000. ISBN 80-7082-639-8.
-
Základní:
GRACOVÁ, Božena ? LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu, Ostrava 2008. ISBN:978-80-7368-584-3..
-
Základní:
Slavík Jan a kol. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. 455 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 3. ISBN 978-80-210-8568-8..
-
Doporučená:
Johnson Paul. A history of the Jews. London, 1987. ISBN 978-0-297-79091-4.
-
Doporučená:
Upinder Singh, Lahiri Nyanjot. Ancient India: New research. Oxford, 2009. ISBN 978-0-19-806028-.
-
Doporučená:
Ceram, C. Bohové, hroby a učenci. Praha, 1994.
-
Doporučená:
Férnándes-Armesto Felipe. Civiizations. London, 2000. ISBN 0-521-28399-X.
-
Doporučená:
Burian, Jan; Oliva, Pavel; Vaněčková, Zuzana. Civilizace starověkého Středomoří. 1. vyd. Praha : Nakl. Svoboda, 1984.
-
Doporučená:
Dějiny pravěku a starověku I. Hlava I-IX. Praha : SPN, 1989.
-
Doporučená:
PARKAN, František. Didaktika dějepisu. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 59 s. ISBN 978-80-7290-644-4..
-
Doporučená:
Novotný, Bohuslav. Encyklopédia archeológie. 1. vyd. Bratislava : Obzor, 1986.
-
Doporučená:
Svoboda, l. a kol.:. Encyklopedie antiky. Praha : Academia, 1973.
-
Doporučená:
Haywood, John; Barratt, Edward; Catchpole, Brian; Hall, Simon. Encyklopedie historie světa : atlas světových dějin. Praha : Columbus, 1997. ISBN 80-85928-81-7.
-
Doporučená:
Encyklopedie Historie světa(překlad, doplňky a encyklopedický slovník pojmů a osobností J. Kumpera). Praha, 1998.
-
Doporučená:
PANDEL Hans-Jürgen. Geschichtsdidaktik. Eine Theorie für die Praxis. Schwalbach, 2013. ISBN 978-3-89974670-9.
-
Doporučená:
ERDMANN, Elisabeth-Hasberg, Wolfgang. History Teacher Education. Global Interrelations. Schwalbach 2015. ISBN 978-3-7344-0081-0..
-
Doporučená:
Verner, Miroslav. Ilustrovaná encyklopedie starého Egypta. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-446-2.
-
Doporučená:
International Journal of Historical Learning, Teaching and Reasearch. (IJHLTR).
-
Doporučená:
International Journal of Research on History Didactics, History Education and History Culture (JHEC).
-
Doporučená:
International review of history education.
-
Doporučená:
Klíma, J. Lidé Mezopotámie. Praha, 1976.
-
Doporučená:
KRATOCHVÍL, Viliam. Modely na rozvíjanie kompetencií žiakov: k transformácii vzťahu histórie a školského dejepisu. Vyd. 1. Bratislava: Stimul, 2004. 118 s. Acta historica posoniensia; V. Monographiae; II. ISBN 80-88982-94-4..
-
Doporučená:
Hunter, E. Nejstarší civilizace. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Bouzek, Jan. Objevy ve Středomoří. Praha : Odeon, 1979.
-
Doporučená:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-02-1.
-
Doporučená:
Slovník antické kultury. Praha : Svoboda, 1974.
-
Doporučená:
současné doporučované učebnice dějepisu.
-
Doporučená:
Heller, Jan. Starověká náboženství : náboženské systémy starého Egypta, Mezopotámie a Kenaanu. Praha : ÚCN, 1988.
-
Doporučená:
Garbini, G. Starověké kultury Předního Východu. Praha, 1971.
-
Doporučená:
Součková, J. Starověký Přední Východ. Praha, 1979.
-
Doporučená:
TIMMINS, Geoffrey, VERNON, Keith a KINEALY, Christine. Teaching and learning history. London: SAGE, 2005. xiv, 250 s. Teaching & learning the humanities in higher education. ISBN 0-7619-4773-6..
-
Doporučená:
BARTON Keith ? LEVSTIK, Linda. Teaching history for common good. New Jersey 2003. ISBN 978-0-8058-3039-5..
-
Doporučená:
Slavík, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
-
Doporučená:
Burian, J. Zánik antiky. Praha, 1972.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
faktografické znalosti dějin starověku, znalost odborné i populárně naučné literatury, orientace v didaktice dějepisu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
dokáže pracovat s odbornou i populární literaturou, samostatně se v rámci tématu zmocňovat informací, orientovat se v základní chronologii starověku, kriticky pracovat s historickým pramenem. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student se bude orientovat v problematice dějin starověku, prohloubí si a rozšíří znalosti a vědomosti získané v předcházejících odborných předmětech a bude schopen získané znalosti a vědomosti didakticky aplikovat ve školní praxi. Student se seznámí s různými metodami a formami, zhodnotí je a ve školní praxi si vybere ty nejvhodnější pro výuku dějin starověku. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozpozná učebnice a didaktické pomůcky vhodné k výuce dějin starověku, zdůvodní jejich výběr a efektivně s nimi bude pracovat při výuce dějepisu. Student prezentuje své vlastní didaktické nápady a účelně je aplikuje ve školní praxi. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Výstupní projekt, |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|