|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / VKND
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
VKND
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Akademický rok
|
2013/2014
|
Název
|
Vybrané kapitoly z dějin Německa
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Představit vybrané kapitoly z dějin Německa (od starých Germánů po dějiny nejnovější) a jejich obraz v historickém vědomí
Analyzovat nejen obecně známé mezníky dějin Německa (německých zemí), ale především méně známé kapitoly spojené se staršími česko- německými vztahy a dějinami sousedního Bavorska
Prezentovat způsob a metody práce s materiály k vybraným kapitolám dějin Německa
Poskytnout prostor pro prezentaci prací studentů a diskuzi v rámci seminářů
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
Seminární práce ve formě ústního referátu předneseného na přiděleném semináři. Možná je také skupinová práce (tj. práci prezentují dva až tři studenti za pomoci příslušné didaktické techniky). Studenti s individuálním plánem studia odevzdávají seminární práci písemně s úpravou dle normy. Písemná forma práce se zadává také po naplnění kapacity seminářů. Vítány jsou připojené prezentace v powerpointu. Referát je hodnocen na semináři, písemná práce po odevzdání.
|
Obsah
|
1. Úvod do problematiky německých dějin, termíny, Germáni - vstup Germánů do dějin, germánské kmeny,jejich způsob života, boj s Římany, germánská mytologie, Germáni v historickém vědomí i komerci
2. "Píseň o Nibelunzích" - skladba a její význam pro německé historické vědomí v různých historických obdobích
3. Další vybrané legendy raného a vrcholného středověku (Karel Veliký ve vztahu k německým zemím; legenda "o spícím císaři "; pověst o rytíři se lvem aneb odkud se vzal český Bruncvík aneb od historické postavy k legendě. Počátky a fungování Říše římské.
4. Německé země v období vrcholného středověku, vybrané otázky. Struktura středověké společnosti. Německá středověká města (pověst o Krysařovi; pověst o německém "Horymírovi; nejznámější německý pirát aneb vybrané městské legendy. Rytířská kultura, Minnesang..
5. Nejznámější legendy pozdního středověku a raného novověku. Vybrané příběhy z bavorských dějin, např. Agnes Bernauer, Landshutská svatba aj. Götz von Berlichingen - muž se železnou rukou. Žil baron "Baron Prášil"skutečně?
6. Německé země v době renesance a reformace, významné osobnosti (Fuggerové, Welserové, němečtí reformátoři?). Renesanční kultura.
7. Třicetiletá válka v německých zemích, významné osobnosti, bitvy na německém území, valdštejnská tradice (vojevůdce ve studentském vězení, Altdorf, Schilerův Valdštejn) obraz třicetileté války ve slavnostních hrách (Rottenburg, Dinkelsbühl, Nördlingen) Méně známé osobnosti německého novověku ( Baron Trenck a jeho podíl na válkách Marie Terezie o dědictví rakouské. August Silný a Drážďany, bohatství a úpadek Saska. Barokní umění v Německu.
8. Nebylo jen Prusko, anebo opomíjené dějiny Bavorska 19. století 1. část. Z historie Bavorska: hrabě Montgelas jako "bavorský Josef II.", vznik bavorského království, král Ludvík I. jako politik a stavitel .
9. Nebylo jen Prusko, anebo opomíjené dějiny Bavorska 19. století 2. část. Bavorské království do r. 1918, významní bavorští panovníci, "Märchekönig" Ludvík II., legenda a skutečnost.
10. Konec německého císařství. Výmarská republika a obraz Čechů v bavorském pohraničí v tomto období (Bavorská Sibiř, nebezpečí, "čechizace", od propagandy k válce)
11. Období národního socialismu a německá historická paměť. Připomínat či odkázat do učebnic dějepisu. "Historikerstreit". Objekty z doby třetí říše jako historické památky? - Německo po druhé světové válce, vznik SRN, vnitřní vývoj, obraz západního Německa u nás
12. Politický, hospodářský a kulturní vývoj bývalého NDR, rok 1953, stavba Berlínské zdi, odboj
13. Závěrečné zhodnocení
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Müller, Helmut; Krieger, Karl Friedrich; Vollrath, Hanna. Dějiny Německa. Praha : Lidové noviny, 1995. ISBN 80-7106-125-5.
-
Doporučená:
Mann, Golo. Dějiny Německa 1919-1945. Praha : Český spisovatel, 1993. ISBN 80-202-0441-5.
-
Doporučená:
Vlčková, Jitka. Encyklopedie mytologie germánských a severských národů. 1. vyd. Praha : Libri, 1999. ISBN 80-85983-91-5.
-
Doporučená:
Kostlán, Antonín; Moravcová, Dagmar; Vaníček, Vratislav. Encyklopedie Německa. Vyd. 1. Praha : Ivo Železný, 2001. ISBN 80-237-3590-X.
-
Doporučená:
Čornej, Petr a kolektiv. Evropa králů a císařů : významní panovníci a vládnoucí dynastie od 5. století do současnosti. 1. vyd. Praha : Železný Ivo, 1997. ISBN 80-237-3511-X.
-
Doporučená:
Kershaw, Ian. Hitlerův mýtus : Image a skutečnost v Třetí říši. Praha : Iris, 1992. ISBN 80-901268-2-0.
-
Doporučená:
Krausová, Milada. Husitské války v historickém povědomí obyvatel česko-bavorského pohraničí. V Domažlicích : Nakladatelství Českého lesa, 2000. ISBN 80-86125-13-0.
-
Doporučená:
Seibt, Ferdinand. Německo a Češi : dějiny jednoho sousedství uprostřed Evropy. 1. vyd. Praha : Academia, 1996. ISBN 80-200-0577-3.
-
Doporučená:
Haffner, Sebastian. Od Bismarcka k Hitlerovi. Praha:Votobia, 1995. ISBN 80-85885-90-5.
-
Doporučená:
Stellner, František. Poslední německý císař. Praha, 1995. ISBN 80-85846-04-7.
-
Doporučená:
Bok, Václav. Přehled německých dějin pro posluchače germanistiky. 1. vyd. České Budějovice : Pedagogická fakulta, 1990. ISBN 80-7040-030-7.
-
Doporučená:
Bláhová, Marie. Úvod do dějin a kultury německy mluvících zemí. Díl I, Do konce středověku. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-897-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady - další informace k podmíněnosti studia předmětu |
Alespoň základní přehled o dějinách Německa, znalost německého jazyka výhodou, ale není podmínkou. Zájem nejen o faktografii, ale i o druhý život událostí a osobností (obraz v historickém vědomí). |
Získané způsobilosti |
Student (ka):
dokáže zpřehlednit základní mezníky německých dějin
vybrané události německých dějin a jejich obraz v historickém vědomí analyzuje, diskutuje o nich a hodnotí je
orientuje se v různých názorech a pohledech na ně
začleňuje události a působení osobností do širšího kontextu česko- německých vztahů a evropských dějin obecně
orientuje se v základních pojmech spojených s německými dějinami a jejich studiem
samostatně používá prameny a literaturu k vybraným otázkám německých dějin a prakticky je aplikuje
|
Vyučovací metody |
- Přednáška s aktivizací
- Přednáška s diskusí
- Diskuse
- Výuka podporovaná multimédii
- Prezentace práce studentů
- Seminární výuka
- Samostudium studentů
- Samostudium literatury
|
Hodnotící metody |
- Seminární práce
- Kvalita zpracovaného referátu
- Referát
- Skupinová prezentace na semináři
|
|
|
|