|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHI / ZO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHI
/
ZO
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Zámořské objevy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Zpřehlednit historickou faktografii - výběr zásadních mezníků ve vývoji zámořských objevů.
Představit významné a zajímavé osobnosti evropských objevných výprav.
Konkrétně představit historii, kulturu, umění a životní styl indiánského obyvateltva v Jižní i Severní Americe.
Vytvořit motiv pro další studium dějin a životního stylu původních obyvatel různých kontinentů.
Zdůraznit trvající důsledky zámořských objevů pro současný svět.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast na seminářích. Seminární práce ve formě recenze na dokumentární nebo umělecký film s námětem zámořských objevů. Individuální či skupinové vystoupení s prezentací zvoleného dílčího tématu - portrét osobnosti, architektonicky či historicky zajímavé místo spojené se ZO, sporná dějinná událost a její hodnocení v literatuře apod. Zápočtový test. Student(ka) prokáže úspěšné zvládnutí faktografie v přijatelné míře 80% z celkového zadání.
|
Obsah
|
1. Kontakty středověké Evropy se zámořím, kultura , ekonomika
2. Počátky portugalské expanze do Afriky a Indie
3. Španělské objevné plavby, Kolumbovy výpravy
4. Vznik španělské koloniální říše v Latinské Americe
5. Dobytí a decimace indiánských říší: Aztékové, Mayové a Inkové
6. Historie původního amerického obyvatelstva, Indiáni (specifika, životní styl...)
7. Důsledky zámořských objevů v oblasti hospodářské i kulturní
8. První cesty kolem světa: Magellan a Drake
9. Druhá etapa zámořské expanze, nástup Holanďanů, Angličanů a Francouzů
10. Nejvýraznější osobnosti zámořských objevů a expanze v 16. - 17. století
11. Objevy novodobých dějin, arktické plavby a výpravy
12. Obraz zámořských objevů v historiografii
13. Vytvoření euroamerického civilizačního prostoru a trvající důsledky zámořských objevů pro
současný svět
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
ABC cestovatelů, mořeplavců a objevitelů. Praha : Panorama, 1979.
-
Doporučená:
Atlas objevů. 1. vyd. Praha : Knižní klub, 1998. ISBN 80-7176-779-4.
-
Doporučená:
Novareso, P. Cesty do neznáma. Dějiny velkých zeměpisných objevů. Praha, 1996.
-
Doporučená:
Raková, Svatava. Dobrodruzi, puritáni a Indiáni : Angličané v Novém světě. 1. vyd. Praha : Libri, 1998. ISBN 80-85983-43-5.
-
Doporučená:
Skřivan, Aleš. Moře, objevy, staletí. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1980.
-
Doporučená:
Grant, N. Obrazový atlas objevů. Bratislava, 1994.
-
Doporučená:
Kumpera, J. skripta Historia Mundi IV. Evropa v branách novověku. Plzeň, 2002.
-
Doporučená:
Janáček, Josef. Století zámořských objevů (1415-1522). 1. vyd. Praha : Orbis, 1959.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Celkem
|
56
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
žádoucí, avšak nikoli zásadně podmiňující, je absolvování předmětů Dějiny starověku a Dějiny středověku |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student(ka): - zpřehlední evropské zeměpisné objevy v klasické i pozdní podobě (do r. 1520, do 20. století) - vysvětlí úlohu velkých osobností objevných cest - prokáže znalost a pochopení historie i kulturního přínosu indiánských říší na území Ameriky - prokáže pochopení politických a ekonomických souvislostí ZO s vývojem Evropy a světa: dělení světa, koloniální expanze, koloniální obchod, merkantilismus a osidlování 17. - 18.stol., koloniální soupeření evropských mocností do 20. stol |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|