|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / CVHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
CVHN
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
České země v první světové válce
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Češi a české země v průběhu první světové války
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
8
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se situací v českých zemích v průběhu válečného konfliktu. Nebudou opomenuty ani poměry v zemi před válkou. Pro úplnost bude doplněno vypuknutí první světové války a bezprostřední reakce Čechů a Slováků. Přednášky se dále budou týkat aktivit domácího i zahraničního odboje a nebudou opomenuty ani nejdůležitější události spojené s československými legionáři v Rusku, Francii a Itálii. Bez povšimnutí nezůstane ani problematika vzniku samostatného státu. Zároveň bude věnována pozornost válečnému hospodářství, životu v zázemí a kultuře.
|
Požadavky na studenta
|
Prokázání znalostí odpřednášené látky.
|
Obsah
|
1) Situace v českých zemích před válkou - národnostní a politické poměry
2) František Ferdinand d´Este, Sarajevský atentát, vypuknutí války, povaha válečného konfliktu
3) Rakousko-uherská branná moc, mobilizace a reakce Čechů, ochota bojovat za císaře
4) 1914 - aktivita domácího odboje, odchod TGM do emigrace, založení České družiny v Rusku (první legionářská jednotka), vznik roty Nazdar ve Francii
5) 1915 - založení Mafie, Benešova emigrace, bitva u Arrasu, vznik České národní rady
6) 1916 - rozšíření legií v Rusku, debaty o možném vzniku československého vojska ve Francii
7) 1917 - bitva u Zborova, tzv. Tarnopolský ústup, uznání samostatné čs. armády ve Francii
8) 1918 - boje u Bachmače, Čeljabinský incident, vznik čs. vojska v Itálii, boj o Doss Alto, návrat legionářů do vlasti
9) 1918 - vznik Národního výboru (K. Kramář), Pittsburská dohoda, Washingtonská deklarace, Andrássyho nóta, vyhlášení samostatného Československa, Martinská deklarace
10) Boje o nově vzniklý stát - pohraniční konflikty, boje na Slovensku, problém Těšínska
11) Válečné hospodářství - průmysl, obchod, zemědělství
12) Život, společnost a kultura v českých zemích během válečného střetu (legionářská literatura, výtvarné umění)
13) Závěr
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Nedorost, Libor. Češi v 1. světové válce. 1. díl, Mým národům. Vyd. 1. Praha : Libri, 2006. ISBN 80-7277-321-6.
-
Rozšiřující:
GALANDAUER, J. Bitva u Zborova 2. 7. 1917. Praha, 2002.
-
Doporučená:
BLÍŽKOVSKÝ, B. ., Masarykova cesta kolem světa za demokratické Československo. In: Živé hodnoty Masarykova Československa. Sborník z konferencí k 90. výročí vzniku ČSR v Brně. Brno, 2009.
-
Doporučená:
ŠEDIVÝ, I. Češi, české země a velká válka 1914?1918. Praha, 2003.
-
Doporučená:
HONZÍK, M. Legionáři. Praha, 1990.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základní problematice dějin českých zemí na počátku 20. století |
chápat dějiny českých zemí na počátku 20. století v širším kontextu světových dějin |
mít přehled o nejdůležitějších událostech českých dějin konce 19. a počátku 20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v českém a německém jazyce |
používat adekvátní terminologii |
využívat elektronické informační zdroje |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat stěžejní události, které měly vliv na vývoj českých zemí a budoucího Československa |
charakterizovat působení československých legií v zahraničí |
vysvětlit události, jež vedly ke vzniku Československa |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat odbornou literaturu týkající se působení československých legií v zahraničí a vzniku Československa |
samostatně analyzovat nejdůležitější události vývoje českých zemí v průběhu první světové války zejména s ohledem na vznik Československa |
samostatně interpretovat události z let 1914-1918 s ohledem na činnost českého domácího a zahraničního odboje |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|