|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / DDHB1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
DDHB1
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Úvod do dějin dějepisectví 1
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
16 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KHV/DDHB
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními rysy vývoje evropské a české historiografie od starověku do počátku 19. století. Při výkladu jednotlivých etap vývoje dějepisectví je důraz kladen na: 1) povahu historiografie v jednotlivých vývojových etapách a její společenský a kulturní význam; 2) postavení historiografie v systému vědění a její vztahy k jiným disciplínám; 3) heuristiku, kritiku a techniku historické práce; 4) hlavní osobnosti a díla a jejich začlenění do procesu historického poznávání v jeho vývoji. Část výuky bude realizována kontaktní formou na základě samostatné práce zadané přednášejícím.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky.
|
Obsah
|
1. Dějiny dějepisectví jako historická disciplína
2. Řecká antická historiografie
3. Římská antická historiografie
4. Středověká evropská historiografie
5. Středověká česká historiografie
6. Humanistická evropská historiografie
7. Humanistická česká historiografie
8. Barokní evropská historiografie
9. Barokní česká historiografie
10. Osvícenecká historiografie v západní Evropě
11. Osvícenecká historiografie ve střední a východní Evropě
12. Historiografie a počátky českého národního obrození
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šusta, Josef. Dějepisectví. Praha : Historický klub, 1933.
-
Základní:
Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-504-8.
-
Základní:
Burke, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví. : škola Annales (1929-1989). Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-719-9.
-
Základní:
Beneš, Zdeněk. Historický text a historická kultura. Praha : Univerzita Karlova, 1995. ISBN 80-7184-126-9.
-
Rozšiřující:
Štaif, J. František Palacký. Život, dílo, mýtus.. Praha, 2009.
-
Rozšiřující:
Marek, Jaroslav. O historismu a dějepisectví. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0284-7.
-
Doporučená:
Popper, K. R. Bída historicismu. Vyd. 2. Praha : Oikoymenh, 2000. ISBN 80-86005-80-1.
-
Doporučená:
Kučera, Karel. Historie & historici. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-589-0.
-
Doporučená:
Třeštík, Dušan. Kosmova kronika : Studie k počátkům českého dějepisectví a politického myšlení. Praha : Academia, 1968.
-
Doporučená:
Třeštík, Dušan. Mysliti dějiny. 1. vyd. Praha/Litomyšl : Paseka, 1999. ISBN 80-7185-229-5.
-
Doporučená:
Kutnar, František; Marek, Jaroslav. Přehledné dějiny českého a slovenského dějepisectví. Od počátků národní kultury až do sklonku třicátých let 20. století. Praha, 1997. ISBN 80-7106-252-9.
-
Doporučená:
Havelka, Miloš,1985. Spor o smysl českých dějin 1895-1938. Torst Praha.
-
Doporučená:
Kuhn, Thomas S. Struktura vědeckých revolucí. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-54-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
51
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
156
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít přehled o nejdůležitějších osobnostech ve vývoji historického myšlení |
orientovat se v základní problematice vývoje historického myšlení |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět textu v české jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat základní epochy dějin dějepisectví od jeho počátků do konce 18. století |
orientovat se v základních dílech dějin dějepisectví do konce 18. století |
charakterizovat jednotlivé směry historického bádání do konce 18. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat a samostatně kriticky reflektovat nejvýznamnější díla dějin dějepisectví do 18. století |
interpretovat význam proměn dějepisných směrů do 18. století |
kriticky zhodnotit vznik nových historických směrů do 18. století |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|