|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / DHBX
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
DHBX
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Dějiny 19. století (obecné)
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
6
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelený přehled o vývoji světových dějin od Velké francouzské revoluce do první světové války. Při výuce je kladen velký důraz na časově náročnou samostatnou práci studenta s cizojazyčnou literaturou.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost vykládané látky ověřovaná písemným testem.
|
Obsah
|
Velká francouzská revoluce. - Vzestup a pád režimu Napoleona I. - Vídeňský kongres 1814-1815. -Latinská Amerika - vývoj na cestě k nezávislosti. - Revoluce 20. a 30. let 19. století. - Vnitropolitický vývoj ve Francii a Británii po napoleonských válkách. - Revoluce 1848/1849. Předpoklady, průběh, důsledky. - Vybrané problémy mimoevropského vývoje - opiové války a tchaj-pchingské povstání v Číně. Velké povstání v Indii. - Krymská válka - peripetie ve vývoji Východní otázky. - Sjednocení Itálie - předpoklady, souvislosti, důsledky. - Vývoj v Německém spolku a cesta ke sjednocení Německa. - Vývoj Spojených států od nezávislosti do občanské války. Příčiny, průběh a důsledky občanské války. - Restaurace a reformy Meidži v Japonsku. - Základní problémy vývoje mezinárodních vztahů v letech 1871-1914 (včetně koloniální politiky velmocí).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Skřivan, Aleš. Evropská politika 1648-1914. Praha : Aleš Skřivan ml., 1999. ISBN 80-902261-3-2.
-
Základní:
Skřivan, Aleš; Drška, Václav,; Stellner, František. Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1648-1914. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1994. ISBN 80-85241-57-9.
-
Základní:
Nálevka, Vladimír. Koncert velmocí : mezinárodní vztahy v letech 1871-1914. Vyd. 1. Praha : Triton, 2006. ISBN 80-7254-763-1.
-
Rozšiřující:
Tarle, Jevgenij. Krymská válka, 2 sv.. Praha, 1951.
-
Rozšiřující:
Skřivan, Aleš. Lexikon světových dějin 1492-1914. Praha : Nakladatelství Aleš Skřivan ml., 2002. ISBN 80-86493-06-7.
-
Rozšiřující:
SKŘIVAN, A. - KŘIVSKÝ, P. Století odchází. Světla a stíny belle époque. Praha, 2004.
-
Rozšiřující:
Taraba, Luboš. Vídeňský kongres : salony, kuloáry, budoáry. Vyd. 1. Praha : Baset, 2002. ISBN 80-86223-35-3.
-
Doporučená:
Furet, F. Francouzská revoluce. Díl. I. Od Turgota k Napoleonovi. Praha, 2004.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
3
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
155
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základních problémech dějin 19. století |
chápat problematiku historického vývoje nejvýznamnějších zemí v 19. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
používat adekvátní odborné termíny v českém a anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat základní etapy vývoje dějin nejvýznamnějších zemí v 19. století |
vytvořit časovou osu nejdůležitějších historických událostí ve vývoji Evropy v 19. století |
popsat okolnosti vypuknutí nejvýznamnějších konfliktů v 19. století |
vysvětlit příčiny a okolnosti vzniku jednotných národních států v Evropě |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat odbornou literaturu k vybraným problémům dějin 19. století |
analyzovat nejdůležitější události dějin 19. století |
samostatně interpretovat důsledky základních milníků dějin nejvýznamnějších zemí, popřípadě vývoje mezinárodních vztahů v 19. století |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|