|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / DSVB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
DSVB
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Dějiny střední a východní Evropy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
13 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními etapami historického vývoje střední a východní Evropy od středověku do rozpadu sovětského bloku. Důraz bude kladen na synchronní výklad dějin Ruska a zemí střední Evropy, zejména Polska a Uher (Maďarska).
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky.
|
Obsah
|
1) Kyjevská Rus 2) Střední Evropa v éře Piastovců a Árpádovců 3) Rusko ve 12.-15. století - Moskevské knížectví, Vladimirsko-suzdalské knížectví 4) Ivan IV. Hrozný a jeho doba, období Smuty, nástup dynastie Romanovců 5) Polsko-litevská unie, Uhry do roku 1526 6) Rusko v 17. a 18. století - Petr I. Veliký, Kateřina II. Veliká 7) Uherské království 1526-1918 8) Vývoj jednotlivých záborů Polska v letech 1795-1918, obnovení polské státnosti 9) Rusko od napoleonských válek po Říjnovou revoluci I 10) Rusko od napoleonských válek po Říjnovou revoluci II 11) Střední Evropa v letech 1918-1945 12) Střední Evropa v letech 1945-1989
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kontler, László; Pražák, Richard. Dějiny Maďarska. 2., dopl. vyd. Praha : NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-616-3.
-
Základní:
Kosman, Marceli. Dějiny Polska. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1842-5.
-
Základní:
Švankmajer, Milan. Dějiny Ruska. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-658-3.
-
Základní:
Křen, Jan. Dvě století střední Evropy. Praha : Argo, 2005. ISBN 80-7203-612-2.
-
Základní:
Pipes, Richard. Rusko za starého režimu. Praha : Argo, 2004. ISBN 80-7203-559-2.
-
Základní:
Vykoukal, Jiří; Litera, Bohuslav; Tejchman, Miroslav. Východ : vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944-1989. Praha : Libri, 2000. ISBN 80-85983-82-6.
-
Rozšiřující:
Picková, Dana. Anglo-ruské vztahy ve druhé polovině 16. století. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 1992. ISBN 80-7066-209-3.
-
Rozšiřující:
Malia, Martin. Sovětská tragédie : dějiny socialismu v Rusku v letech 1917-1991. Praha : Argo, 2004. ISBN 80-7203-566-5.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat nejdůležitější události dějin střední a východní Evropy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat odborný text v českém jazyce |
interpretovat odborný text v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat typické fenomény dějin střední a východní Evropy |
charakterizovat základní etapy historického vývoje střední a východní Evropy od středověku do roku 1945 |
vysvětlit nejdůležitější události dějin střední a východní Evropy od středověku do roku 1945 |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám střední a východní Evropy |
interpretovat nejdůležitější změny politických, sociálních a hospodářských dějin střední a východní Evropy od středověku do roku 1945 |
analyzovat příčiny odlišnosti středověkého vývoje Polska, Maďarska a Ruska |
analyzovat vývoj střední Evropy do roku 1945 |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|