Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem této přednášky je prezentace a zhodnocení základních problémů vývoje na Dálném východě v 19. století (do roku 1914) se speciálním důrazem na dějiny Číny a Japonska resp. velmocenskou politiku v této oblasti.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný test z vykládané látky a zadané literatury.
|
Obsah
|
Styky Číny s Evropou na přelomu 18. a 19. století.
První opiová válka a tzv. otevření Číny.
Tchaj-pchingské povstání.
Druhá a třetí opiová válka - průběh a důsledky.
Restaurace a reformy Meidži v Japonsku.
Vývoj v Číně v letech 1860-1894.
Příčiny, průběh a důsledky čínsko-japonské války 1894/95.
Boj velmocí o koncese a sféry vlivu
Boxerské povstání.
Doktrina "otevřených dveří" a otázka integrity Číny.
Rusko-japonská válka 1904-1905.
Čína na cestě od císařství k republice
Vývoj v Číně po vzniku republiky
Dálný východ a první světová válka
Japonská politika v Číně za první světové války
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Fairbank, John King. Dějiny Číny. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 1998. ISBN 80-7106-249-9.
-
Rozšiřující:
Reischauer, Edwin O.; Craig, Albert M. Dějiny Japonska. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-391-6.
-
Rozšiřující:
Jansen, M. B. Japan and China: From War to Peace, 1894-1972. Chicago, 1975.
-
Rozšiřující:
The Cambridge History of China.
-
Rozšiřující:
The Cambridge History of Japan.
-
Rozšiřující:
Hsü, I. C. Y. The Rise of Modern China. New York, 1991.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
12
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít základní přehled o dějinách zemí Dálného východu v 19. století |
orientovat se v geografii Dálného východu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
používat adekvátní odborné termíny v českém a anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
umí rozlišit základní etapy vývoje dějin Číny, Japonska a Koreje v 19. století |
dokáže vytvořit časovou osu nejdůležitějších historických událostí čínských a japonských dějin v 19. století |
orientuje se v problematice mezinárodních vztahů na Dálném východě v 19. století |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektuje odbornou literaturu k dějinám Dálného východu v 19. století |
dokáže interpretovat příčiny a důsledky základních milníků čínských a japonských dějin v 19. století |
umí odhalit příčiny konfliktů na Dálném východě v 19. století |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|