|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / EMV
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
EMV
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Evropa mezi válkami
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
24 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KAP/EMV
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Kurz se věnuje problematice evropského vývoje mezi dvěma světovými válkami 20. století. Přednášky tematizují dilemata vítězů 1. světové války a z toho vyplývající křehkou strukturu mírového uspořádání po roce 1918 včetně střednědobých a dlouhodobých důsledků pro evropský a světový mír. Prioritami tohoto kurzu jsou otázky spojené s protikladem demokracie a autoritářství/totality a vliv hospodářských, společenských a ideologických faktorů na krizi demokracie v řadě evropských států ve 30. letech. Druhá část kurzu se zaměřuje na příčiny 2. světové války v širších souvislostech a zohledňuje vnitropolitické vlivy (krize, občanské konflikty) ve vybraných státech i evropskou konstelaci v předvečer všeobecného konfliktu 1939-1945.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný test Ústní nebo písemná zkouška
|
Obsah
|
Témata přednášek: 1. Vítězové a poražení. Versailleský mír. 2. Ruská revoluce 3. Revoluce a kontrarevoluce. Polarizace a politická kultura po roce 1918. 4. Od Janova 1922 do Locarna 1925. 5. Společnost národů mezi válkami. Idea a realita kolektivní bezpečnosti. 6. Hospodářská krize 1929 7. Politické důsledky hospodářské krize v Evropě 8. Zkušenosti s diktaturami (nejen Německo a Itálie) 9. Německo a střední Evropa v polovině 30. let. 10. Evropská válka "v malém": Španělsko 1936-39 11. Západ a cesta k appeasementu 1936-38 12. Pakt Molotov- Ribbentrop a evropská konstelace v předvečer války. 13. Shrnutí problematiky a diskuse
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Moravcová, D.; Bělina, P.; Pečenka, M. Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1914-1941. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1994. ISBN 80-85241-70-6.
-
Základní:
Jeřábek, Martin. Konec demokracie v Rakousku, 1932-1938 : politické, hospodářské a ideologické příčiny pádu demokracie. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 80-86569-51-9.
-
Základní:
Nálevka, V. Světová politika ve 20. století. (I.). 1. vyd. Praha, 2000. ISBN 80-902261-4-0.
-
Rozšiřující:
Břach, Radko. Československo a Evropa v polovině dvacátých let. Praha ; Paseka, 1996. ISBN 80-7185-077-2.
-
Rozšiřující:
Pipes, Richard. Dějiny ruské revoluce. Praha : Argo, 1998. ISBN 80-7203-081-7.
-
Rozšiřující:
Joll, J. Europe since 1870. Harmondsworth, 1978.
-
Rozšiřující:
Hobsbawm, Eric. Věk extrémů : krátké 20. století 1914 - 1991. 1. vyd. Praha : Argo, 1998. ISBN 80-7203-185-6.
-
Doporučená:
Nolte, E. Fašismus ve své epoše. 1 vyd. Praha : Argo, 1998. ISBN 80-7203-107-4.
-
Doporučená:
Bullock, Alan. Hitler a Stalin : paralelní životopisy. Praha ; BETA-Dobrovský, 2001. ISBN 80-7306-018-3.
-
Doporučená:
Kural, Václav. Konflikt místo společenství? : Češi a Němci v československém státě (1918 - 1938). 1. vyd. Praha : Nakladatelství R, 1993. ISBN 80-901431-3-X.
-
Doporučená:
Nálevka, V. Světová politika ve 20. století. (II.). 1. vyd. Praha : Aleš Skřivan ml., 2000. ISBN 80-902261-6-7.
-
Doporučená:
Třetí říše a rozklad Malé dohody : hospodářství a diplomacie v Podunají v letech 1936-1939. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-700-3.
-
Doporučená:
Kissinger, Henry. Umění diplomacie. Od Richelieua k pádu Berlínské zdi. 1. vyd. Praha, 1996. ISBN 80-85190-51-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít přehled o nejdůležitějších událostech dějin Evropy mezi válkami |
orientovat se v základní problematice meziválečných dějin |
chápat dějiny Evropy v letech 1918-1938 v širším kontextu světových dějin |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat stěžejní události 20. a 30. let dvacátého století, zejména s ohledem na politický vývoj Evropy mezi světovými válkami |
charakterizovat události, které významně ovlivnily události v Evropě mezi válkami, zejména s ohledem na vzestup extremistických hnutí (fašismu, nacismu, komunismu) |
vysvětlit působení a činnost významných osobností dějin meziválečné Evropy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat odbornou literaturu týkající se dějiny meziválečné Evropy |
analyzovat nejdůležitější události meziválečného období, zejména vzestup extrémistických hnutí ve 20. a 30. letech 20. století |
samostatně interpretovat důležité fenomény dějiny meziválečné Evropy, např. vznik nástupnických států, kolektivní bezpečnost, hospodářskou krizi nebo appeasement |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|