|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / HVHN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
HVHN
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Problémy historické vědy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
19 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními teoretickými, metodologickými a epistemologickými problémy soudobého historického výzkumu v širší mezioborové perspektivě. Zvláštní důraz bude položen na konkrétní prezentaci způsobu vzniku a reprodukce historického vědění a jeho ontologického statusu.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky ověřovaná testem.
|
Obsah
|
Fernand Braudel
Immanuel Wallerstein
Clifford Geertz
Geoffrey Parker
William McNeill
Peter Watson
Zrození historické vědy počátku jednadvacátého století
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Budil, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Vyd. 3. Praha : Triton, 1999. ISBN 80-7254-001-7.
-
Základní:
Budil, Ivo T. Úsvit rasismu. Vyd. 1. Praha : Triton, 2013. ISBN 978-80-7387-630-2.
-
Rozšiřující:
Darwin, J. After Tamerlane: The Global History of Empire since 1405. London, 2007.
-
Rozšiřující:
Braudel, Fernand. The Mediterranean and the Mediterranean world in the age of Philip II. vol. II. Berkeley : University of California Press, 1995. ISBN 978-0-520-20330-5.
-
Doporučená:
Wallerstein, Immanuel Maurice. The modern world. I, Capitalist agriculture and the origins of the European world-economy in the sixteenth century : with a new prologue. Berkeley : University of California Press, 2011. ISBN 978-0-520-26757-2.
-
Doporučená:
Wallerstein, Immanuel Maurice. The modern world. II, Mercantilism and the consolidation of the European world-economy; 1600 - 1750 : with a new prologue. Berkeley : University of California Press, 2011. ISBN 978-0-520-26758-9.
-
Doporučená:
Wallerstein, Immanuel Maurice. The modern world. III, The second era of great expansion of the capitalist world-economy : 1730 - 1840s / with a new prologue. Berkeley : University of California Press, 2011. ISBN 978-0-520-26759-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v základní problematice soudobé historické vědy |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
používat adekvátní terminologii v anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v základních etapách vývoje historické vědy 20. století |
definovat základní etapy vývoje historické vědy 20. století |
charakterizovat teoretické a metodologické problémy soudobé historické vědy |
pochopit význam orální historie, mikrohistorie, symbolické antropologie, gender history, postmoderní kritiky a teorie světového systému pro soudobé historické myšlení |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně analyzovat teoretické a metodologické problémy soudobé historické vědy |
interpretovat příčiny vzniku teoretických a metodologických problémů historické vědy 20. století |
kriticky zhodnotit přínos nových přístupů a metod historického bádání druhé poloviny 20. století pro soudobé historické myšlení |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|