|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / KOHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
KOHB
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Koloniální dějiny
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Účelem kurzu je poskytnout systematický přehled dějin západního kolonialismu od zámořských objevů přelomu patnáctého a šestnáctého století po proces dekolonizace po druhé světové válce.
|
Požadavky na studenta
|
Písemný test z probírané látky a zadané literatury.
|
Obsah
|
Budování španělského a portugalského impéria v Novém světě a Indickém oceánu. - Vznik velkých obchodních společností raného novověku. - Analýza příčin nizozemské hegemonie v sedmnáctém století. - Soupeření Velké Británie a Francie o zámořské državy. Kolonizace Severní Ameriky, Indie a Jižní Afriky. - Vzestup Britského impéria. - Kolonizace Afriky ve druhé polovině devatenáctého století. - Zhroucení Osmanského impéria na konci první světové války. - Osudy zámořských držav po druhé světové válce. - Přetrvávající ekonomické a kulturní vazby samostatných států na bývalé koloniální metropole. - Rozpadu Sovětského svazu v kontextu probíhajícího procesu dekolonizace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kennedy, Paul. Vzestup a pád velmocí : Ekonomické změny a vojenské konflikty v letech 1500-2000. Praha : Lidové noviny, 1996. ISBN 80-7106-173-5.
-
Rozšiřující:
Sowell, Thomas. Conquests and cultures : an international history. 1st ed. New York : Basic Books, 1998. ISBN 0-465-01400-3.
-
Rozšiřující:
Todorov, Tzvetan. Dobytí Ameriky : problém druhého. 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1996. ISBN 80-204-0582-8.
-
Rozšiřující:
Judd, Denis. Impérium : Britská imperiální zkušenost od roku 1765 do současnosti. Praha : BB art, 1999. ISBN 80-7257-046-3.
-
Rozšiřující:
Said, Edward W. Orientalism. New York : Vintage Books, 1979. ISBN 0-394-74067-X.
-
Rozšiřující:
Wanner, Michal. Zrození impéria. Východoindická společnost a britský stát (1600-1773).. Praha, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
sestavit časovou osu nejdůležitějších událostí od 15. do 20. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět odbornému textu v českém, případně cizím jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém, případně cizím jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vytvořit časovou osu nejdůležitějších událostí, týkajících se dějin kolonizace |
zasadit mezinárodní vztahy do širšího kontextu dějin kolonizace |
charakterizovat důležité události a osobnosti, týkající se koloniálních dějin jednotlivých evropských národů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat nejdůležitější události dějin západního kolonialismu |
analyzovat vývoj v jednotlivých státech, budujících koloniální impéria |
interpretovat důsledky klíčových mezníků koloniálních dějin |
kriticky zhodnotit roli a působení významných osobností kolonizačního procesu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
|
|
|
|