|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / MVSN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
MVSN
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Městská a venkovská společnost v Čechách
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Městská a venkovská společnost v Čechách v "dlouhém" 19. století
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
11 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
8
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je prohloubení vědomostí o struktuře a fungování české společnosti v "dlouhém" 19. století (1792-1914) v sociálním, hospodářském a kulturním kontextu. Studentům se představí klíčové okruhy a problémy formou tématicky orientovaných přednášek. V navazujícím semináři se získané poznatky aplikují analýzou dobových textů i odborných prací, akcent bude kladen na nabytí orientace v pramenech.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky ověřované ústní zkouškou.
|
Obsah
|
1) Struktura městské a venkovské společnosti v době předbřeznové: usedlí, neusedlí na venkově, plnoprávní měšťané, předměstští obyvatelé, podruzi, neusedlé obyvatelstvo, marginální vrstvy (Židé, mimomanželské vztahy, Romové aj.)
2) Robota a poddanství jako retardační faktory rozvoje venkovské společnosti: vztah poddaných a vrchností ve světle struktury feudální renty a její úpravy vlivem osvícenských reforem, feudální velkostatek, poddanský protest
3) Město a venkov jako válečné zázemí: každodennost v období napoleonských válek, berní zatížení finanční a naturální, přítomnost vojska ve městě a na vesnici a její odraz v lidovém kronikářství, vojenská kariéra jako příležitost k sociálnímu vzestupu
4) Zrod moderní byrokracie: předbřeznové magistrátní a vrchnostenské úřednictvo: zřízení regulovaných magistrátů a úřadu justiciárů, jejich sociální původ
5) Elementární a střední školství v dlouhém 19. století: vzdělávací systém v první polovině 19. století, školská reforma z roku 1869, učitelstvo a jejich role ve společnosti
6) Bezpečnostní složky a jejich místo v městské a venkovské komunitě: ochranné složky před rokem 1848, obecní a státní policie, finanční stráž, četnictvo (jejich zázemí, činnost, povinnosti)
7) Územní samospráva: okolnosti vzniku, legislativa, vývoj a význam obecní a okresní samosprávy
8) Státní správa a její reprezentace: okresní hejtmanství, fenomén úředníka 19. století, každodennost venkovského byrokrata
9) Církev v životě městské a venkovské společnosti 19. století: nižší duchovenstvo ve městě a na venkově
10) Rozvoj dopravy a komunikací v 19. století: budování železniční a silniční sítě
11) Demografické aspekty vývoje české populace: nový demografický režim, růst počtu obyvatel a jeho vliv na podobu měst a obcí, migrace v rámci habsburské monarchie, zdravotní poměry, emigrace do USA
12) Kulturní vyžití městského a venkovského člověka: výstavnictví, muzejnictví, žurnalistika, fenomén "světských", spolkový život jako sociokulturní fenomén
13) Industrializace jako ekonomický a sociální element: protoindustrializace, proletarizace městského a venkovského obyvatelstva, pracovní podmínky dělníků atd.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Hlavačka, Milan. České země v 19. století : proměny společnosti v moderní době. I.. Praha : Historický ústav, 2014. ISBN 978-80-7286-207-8.
-
Základní:
Hlavačka, Milan. České země v 19. století. II : proměny společnosti v moderní době. Praha : Historický ústav, 2014. ISBN 978-80-7286-219-1.
-
Základní:
Machačová, Jana; Matějček, Jiří. Nástin sociálního vývoje českých zemí 1781-1914. Vyd. 2., V Karolinu dopl. 1. V Praze : Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1679-7.
-
Rozšiřující:
Jakubec, Ivan; Jindra, Zdeněk. Dějiny hospodářství českých zemí : od počátku industrializace do konce habsburské monarchie. V Praze : Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1035-1.
-
Rozšiřující:
Macek, Pavel; Uhlíř, Lubomír. Dějiny policie a četnictva I. : Habsburská monarchie(1526-1918). 1.vyd. Praha : THEMIS, 1997. ISBN 80-85821-52-4.
-
Rozšiřující:
Hlavačka, Milan. Zlatý věk české samosprávy : samospráva a její vliv na hospodářský, sociální a intelektuální rozvoj Čech 1862-1913. 1. vyd. Praha : Libri, 2006. ISBN 80-7277-297-X.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v českých dějinách v kontextu vývoje habsburské monarchie 19. století |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět odbornému textu v českém, německém či anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
ovládat základy novověké paleografie |
využívat informační zdroje v tuzemských paměťových institucích (archivy, muzea, knihovny) |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Osvojení si relevantních faktů a souvislostí z českých dějin "dlouhého" 19. století s důrazem na sociální, kulturní a hospodářské poměry a dějiny každodennosti. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky analyzovat získané teoretické znalosti a aplikovat je pro potřeby samostatné odborné práce orientovat ve struktuře a charakteru elektronických a institucionálních pramenných bází relevantních ke studiu sociálních, hospodářských a kulturních dějin 19. století |
schopnost užívat prameny v odborné práci |
užívat adekvátní odbornou terminologii v písemném i mluveném projevu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|