|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / PDHN2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
PDHN2
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Akademický rok
|
2018/2019
|
Název
|
Vybrané problémy z dějin 20. století 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
18 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět bude věnován vybraným problémům druhé poloviny 20. století. Základním tématem tohoto období, které tvoří osu dění ve světě i v Evropě, je studená válka. Přednášky se proto zaměří na příčiny, průběh a výsledky bipolárního konfliktu.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky - ověřované ústní zkouškou. Referát.
|
Obsah
|
Úvod; interpretace studené války; kořeny konfliktu.
Vytváření protihitlerovské koalice za 2. sv. války. SSSR a USA. Jalta a Postupim 1945.
Trumanova doktrína a Marshallův plán.
SSSR a formování východního bloku.
Německá otázka v rozdělené Evropě. Berlínská krize 1948.
Korejská válka
Evropa, USA a NATO
Mezinárodní krize 50. let. Polsko a Maďarsko.
Od Berlínské ke Karibské krizi.
Vietnam a politika prezidenta Johnsona 19631968.
Politika détente a cesta k Helsinskému aktu
Studená válka a třetí svět. "Hvězdné války" a situace v 80. letech.
Perestrojka, "Zázračný rok" 1989 a konec studené války.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PhDr. Aleš Skřivan, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
PhDr. Dipl. - Pol. Martin Jeřábek, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Lukáš Novotný, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. Aleš Skřivan, Ph.D. (100%),
Mgr. Filip Šisler (100%),
-
Vede seminář:
PhDr. Dipl. - Pol. Martin Jeřábek, Ph.D. (100%),
Doc. PhDr. Lukáš Novotný, Ph.D. (100%),
Prof. PhDr. Aleš Skřivan, Ph.D. (100%),
Mgr. Filip Šisler (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Durman, Karel. Popely ještě žhavé : velká politika 1938-1991. Díl I., Světová válka a nukleární mír 1938-1964. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0697-6.
-
Základní:
Nálevka, V. Světová politika ve 20. století. (I.). 1. vyd. Praha, 2000. ISBN 80-902261-4-0.
-
Základní:
Nálevka, V. Světová politika ve 20. století. (II.). 1. vyd. Praha : Aleš Skřivan ml., 2000. ISBN 80-902261-6-7.
-
Základní:
Vykoukal, Jiří; Litera, Bohuslav; Tejchman, Miroslav. Východ : vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944-1989. Praha : Libri, 2000. ISBN 80-85983-82-6.
-
Rozšiřující:
Wanner, J. Bitva o Suez. Praha, 2006.
-
Rozšiřující:
Durman,K. Popely ještě žhavé. Velká politika 1938 - 1991. Díl II. Konce dobrodružství 1964 - 1991. Praha, 2009.
-
Doporučená:
Friedman, N. Studená válka. Praha, 2006.
-
Doporučená:
Gaddis, J., G. Studená válka. Praha, 2006. ISBN 80-7209-843-8.
-
Doporučená:
Berghe, Yvan Vanden. Velké nedorozumění? Dějiny studené války (1917-1990). Praha, 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
68
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
přehled o nejdůležitějších událostech světových dějin v období 1945-1989 |
orientovat se v základní problematice světových dějin v období 1945-1989 |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
umět používat adekvátní odbornou terminologii v českém a anglickém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat hlavní fáze studené války a klíčové momenty poválečných dějin |
vytvořit časovou osu nejdůležitějších událostí období studené války |
popsat příčiny rozporů mezi dvěma supervelmocemi (USA a SSSR) a dokumentovat tyto rozpory na konkrétních příkladech důležitých událostí světových dějin po roce 1945 |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat nejvýznamnější události období studené války |
interpretovat příčiny a důsledky konkrétních klíčových momentů studené války |
kriticky zhodnotit roli a působení významných osobností daného období |
interpretovat přístupy a díla hlavních teoretiků zabývajících se dějinami studené války |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|