|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / SHHB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
SHHB
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Akademický rok
|
2019/2020
|
Název
|
Úvod do studia historických věd
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
56 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty studenty s předmětem a vývojem historie, se základy filozofie dějin, s úkoly a užitečností historie jako vědního oboru, s jejím vztahem k jiným společenskovědním oborům, se členěním historie, postupem historického výzkumu, heuristikou jako činností. Studenti budou též seznámeni s novými elektronickými médii a s knihovnami.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky.
|
Obsah
|
1. Seznámení s předmětem 2. Co je historie? vývoj historie, filozofie dějin 3. Národní knihovny 4. Filozofie dějin, úkol a užitečnost historie 5. Vztah historie k jiným vědním oborům 6. Členění historie 7. Rozlišování literatury a pramenů 8. Heuristika jako činnost 9-10. Technika práce s odbornou literaturou, výpisky 11. Encyklopedie 12. Archívy, organizace a pomůcky 13. Závěr.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Šanderová, Jadwiga; Miltová, Alena. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vyd. 1. Praha : SLON, 2005. ISBN 80-86429-40-7.
-
Základní:
Appleby, Joyce; Hunt, Lynn; Jacob, Margaret C.. Jak říkat pravdu o dějinách : historie, věda, historie jako věda a Spojené státy americké. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2002. ISBN 80-7325-003-9.
-
Základní:
Bartoš, Josef. Úvod do metodiky historického bádání a nauky o pramenech. 1. vyd. Olomouc : Filozofická fakulta Univerzity Palackého, 1999. ISBN 80-7067-976-X.
-
Rozšiřující:
Pešková, J. Role vědomí v dějinách. Praha, 1998.
-
Rozšiřující:
Toynbee, A. Studium dějin. Praha, 1995.
-
Rozšiřující:
Zwettler, O. a kol. Úvod do studia dějepisu a technika historikovi práce. Brno, 1996.
-
Doporučená:
Eco, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc : Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7.
-
Doporučená:
Horejsek, J. a kol. Kapitoly z českého a světového dějepisectví. 1. díl. Olomouc, 1996.
-
Doporučená:
Holzbachová, I. Příspěvky k otázkách filozofie vědy. Brno, 2003.
-
Doporučená:
Štefek, Karel. Stručný nástin vývoje filozofie dějin. Vyd. 1. Hradec Králové : Gaudeamus, 1999. ISBN 80-7041-303-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít základní představu o historii jako vědní disciplíně a jejích metodách |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
charakterizovat předmět historie a její/jeho vývoj |
charakterizovat základy filozofie dějin |
vymezit vztah historie k jiným společenskovědním oborům |
popsat postup historického výzkumu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
interpretovat základní pojmy z oblasti historie |
interpretovat vývoj historie jako vědního oboru |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|