|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KHV / UAPB
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KHV
/
UAPB
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Úvod do archeologie, pravěká společnost
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Úvod do archeologie a společnost v pravěku
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
35 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem lidské společnosti v pravěku a s významem mezioborové spolupráce při studiu dávné i relativně nedávné minulosti. Studenti si osvojí základy kritiky a využití archeologických pramenů pro období bez písemné evidence a seznámí se s možnostmi interpretace situací, o nichž písemné a archeologické prameny vypovídají zcela odlišným způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
Znalost literatury a přednášené látky.
|
Obsah
|
1) Úvod do archeologie, pramenná základna kritika pramenů. 2) Základy archeologické teorie a metodologie, přehled současné legislativy. 3) Přehled evropského starého a středního paleolitu. 4) Přehled evropského mladého a pozdního paleolitu. 5) Mezolit, počátky neolitu. 6) Problematika evropského neolitu a eneolitu. 7) Evropa v době bronzové. 8) Evropa v době halštatské. 9) Evropa v době laténské, římské a stěhování národů. 10) Možnosti poznání pravěku na příkladech výsledků mezioborové spolupráce. 11) Možnosti poznání středověku na příkladech výsledků mezioborové spolupráce. 12) Možnosti poznání novověku a modernity na příkladech výsledků mezioborové spolupráce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Podborský, Vladimír. Dějiny pravěku a rané doby dějinné. 2., doplněné vyd. Brno : Ústav archeologie a muzeologie, Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 1999. ISBN 80-210-2159-4.
-
Základní:
Bouzek, Jan. Nástin evropského pravěku. Vyd. 1. Praha : Univerzita Karlova, 1982.
-
Základní:
Bouzek, Jan. Pravěk českých zemí v evropském kontextu. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha : Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-463-6.
-
Rozšiřující:
Svoboda J. Paleolit a mezolit: Myšlení, symbolismus a umění. Brno, 2002.
-
Rozšiřující:
Svoboda, J. Paleolit a mezolit: pohřební ritus. Brno, 2003.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
52
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít základní představu o archeologii jako vědní disciplíně a jejích metodách |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
číst a porozumět odbornému textu v českém, případně cizím jazyce |
používat adekvátní terminologii v českém, případně cizím jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní pojmy vývoje lidské společnosti v pravěku |
charakterizovat význam mezioborové spolupráce při studiu dávné minulosti |
vysvětlit využití archeologických pramenů pro období bez písemné evidence |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky reflektovat odbornou literaturu k dějinám pravěké společnosti |
interpretovat situace, o nichž písemné a archeologické prameny vypovídají zcela odlišným způsobem |
samostatně interpretovat nejdůležitější změny ve vývoji pravěké společnosti |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|