|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KIV / ADT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KIV
/
ADT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Aplikace datových struktur
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
326 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
nestanoveno
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KIV/PPA nebo KIV/PPA-E
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je objasnit význam abstraktních datových typů (ADT), seznámit studenty s nejpoužívanějšími ADT a jejich vlastnostmi, tedy především s jejich rozhraním, přehledově pak s jejich výkonností ve smyslu očekávatelné rychlosti vykonání jednotlivých operací. Probrané ADT zahrnují zejména
fronty, zásobníky, seznamy, tabulky, grafy a stromy. Dalším cílem je demonstrovat studentům možnosti použití ADT pro řešení běžných programátorských úloh s použitím existující implementace ADT.
|
Požadavky na studenta
|
Vyřešení domácích zadání, průběžný test, řešení úloh na přednáškách. Získání zápočtu do konce června.
Z důvodu průběžné aktualizace předmětu je pro získání zápočtu při opakovaném zapsání předmětu (viz SZŘ čl. 24 odst. 3) nutné souhlasné vyjádření garanta předmětu.
Upozornění:
Termíny a forma ověřování splnění požadavků mohou být upraveny s ohledem na opatření vyhlášená v souvislosti s vývojem epidemiologické situace v ČR.
|
Obsah
|
1. Problém, algoritmus, program. Program a programovací jazyk. Vykonání programu.
2. Generické programování. Rekurzivní programy.
3. Výpočetní složitost. O-notace. Praktické příklady.
4. Řazení - algoritmy, jejich složitost.
5. Abstraktní datové typy, ADT Zásobník.
6. ADT Fronta. Použití ADT pro řešení problémů.
7. Seznam.
8. Množina. Tabulka. Slovník. Rozptylovací funkce.
9. Struktury udržující pořadí prvků.
10. Grafy, řešení úloh prohledáváním do šířky.
11. Grafy, řešení úloh prohledáváním do hloubky, topologické řazení.
12. Prioritní fronta. Paradigma a vlastnosti greedy algoritmů.
13. Komponované datové struktury a jejich využití pro řešení úloh.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Ing. Miloslav Konopík, Ph.D. ,
-
Přednášející:
Ing. Miloslav Konopík, Ph.D. (100%),
-
Cvičící:
Ing. Miloslav Konopík, Ph.D. (100%),
Ing. Jiří Martínek, Ph.D. (100%),
Ing. František Pártl (100%),
Ing. Martin Prantl, Ph.D. (100%),
Ing. Ondřej Pražák (100%),
Ing. Michal Seják (100%),
Ing. Jakub Sido (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
13
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
39
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět způsobu reprezentace čísel, znaků a řetězců v počítači |
rozumět způsobu práce s uživatelským vstupem a výstupem včetně použití konzole a vstupních a výstupních souborů |
popsat způsob vykonání jednoduchého programu v počítaci |
dekomponovat složitější problémy na jednodušší a zapsat dekompozici ve formě programu s podprogramy |
rozumět významu parametrů a návratové hodnoty podprogramu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
sestavovat jednoduché počítačové programy v imperativním programovacím jazyce |
provádět základní matematická odvození |
interpretovat jednoduché počítačové programy a porozumět jejich funkci z programového kódu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat funkci základních datových struktur z uživatelského hlediska |
interpretovat výroky o výpočetní složitosti algoritmů v termínech O, Omega a Theat notace |
určit očekávanou složitost operací nad základními datovými strukturami |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat jednoduché programy a určit jejich výpočetní složitost |
sestavovat algoritmy s využitím existujících implementací základních datových struktur |
sestavovat složené datové struktury přizpůsobené konkrétním řešeným programátorským úlohám |
zvolit vhodné datové struktury pro řešení programátorských úloh |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
E-learning, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
E-learning, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Řešení problémů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
|
|
|
|