|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KME / INST
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KME
/
INST
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Inženýrské stavby
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
12 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Student se obeznámí:
- s inženýrskými stavbami zahrnujícími stavby dopravní, vodohospodářské a konstrukčně inženýrské
- s popisem a konstrukčního řešení a použití těchto staveb u inženýrských konstrukcí
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
Vypracování a odevzdání semestrálni práce s odpovídající úrovní a její obhajoba
Zápočty z předmětu KME/INST získané v předchozích létech studia se neuznávají.
Ke zkoušce:
Aktivní znalost odpřednesené látky a schopnost její aplikace
|
Obsah
|
1. Inženýrské objekty a konstrukce, úvod a rozdělení staveb, základy a konstrukce a druhy u městských a pozemních stavbách.
2. Dopravní stavby -1, základní dělení a konstrukční prvky komunikací, směrové a výškové řešení, příčné řešení a odvodnění, pro dálniční stavby, komunikace I a II třídy, MOK, obytné zóny, areálové komunikace a dopravní připojeni s obslužností.
3. Dopravní stavby -2, řešení zemního tělesa komunikace, kryt vozovek a jeho konstrukční prvky, křižovatky, rozhledové poměry, odvodnění komunikace, propustky a drobné objekty v komunikacích.
4. Dopravní stavby- 3, řešení chodníků a jejich návrhové prvky, vedení inženýrských prvků v chodníkovém tělese, cyklostezky v krajině a ve městských částech, cyklostezky a jejich řešení směrové a výškové, příčné uspořádání, odvodnění.
5. Železniční - kolejová doprava -1, základní konstrukční prvky a názvosloví, železniční spodek, železniční svršek, stanice z pohledu stavebních objektů.
6. Kolejová doprava- 2,tramvajové dráhy, základní konstrukční prvky a názvosloví, tramvajové konstrukční prvky podloží, tramvajový svršek, konstrukce zastávek a stavební objekty DEPA z pohledu stavebních objektu pozemního stavitelství.
7. Mosty ocelové-1,mosty, lávky pro pěší a technologické -energetické lávky, mosty-ocelové mostní základní názvosloví, materiály, nosná konstrukce a druhy z pohledu statického řešení, základy, opěry a pilíře, mostovka a její druhy a členění na základní průběžné a novodobé, příklady.
8. Mosty železobetonové -2 mosty, lávky pro pěší a technologické-energetické lávky, mosty-ocelové mostní základní názvosloví,materiály, nosná konstrukce a druhy z pohledu statického řešení, základy, opěry a pilíře, mostovka a její druhy a členění na základní průběžné a novodobé, příklady.
9. Vodohospodářské stavby-1, základní názvosloví a druhy staveb, konstrukce a použití pro vodárenské konstrukce, úpravny vody, ČOV,retenční nádrže, vodojemy. Liniové stavby a jejich základy řešení a umístění pro vodovodní a kanalizační síť.
10. Vodohospodářské stavby-2, stavby hydrotechnické, koryta přírodní a umělá, jezy a přehradní konstrukce, nádrže pro nakládání s povrchovými vodami. Stavby hydro meliorační a to rybníkové stavby a tělesa, vodní propojování ploch, odvodňování a závlahové systémy, stavby a závlahy městských parků
11. Podzemní stavby, základní druhy a názvosloví pro stavby raženého a hloubeného charakteru, plošné, liniové a hluboké.
12. Speciální stavby-1,železobetonové stabilita konstrukce a to opěrné stěny tížné, úhlové, gabion- matrace, opěrné stěny, geotextílie, Ocelové a betonové stožáry věže a kolektory
13. Speciální stavby-2, energetické stavby, spalovny a elektrárny, stavby pro trafo stanice, exkurze do spalovny.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
L.Janda, Z.Kleisner, J.Zvara. Betonové mosty.
-
Doporučená:
Š. Chochol, F. Lehovec a kol. Cesty a dálnice I..
-
Doporučená:
Vladislav Hrdoušek a kol. Inženýrské stavby. Informatorium, 2006. ISBN 80-7333-048-2.
-
Doporučená:
A. Rozsypal. Inženýrské stavby a řízení rizik. Jaga, 2010, 2010. ISBN 978-80-8076-066-3.
-
Doporučená:
A. Schindler, J.Bureš, J. Pechar. Navrhování ocelových mostů. SNTL, 1980.
-
Doporučená:
Ladislav Votruba. Úvod do vodohospodářského inženýrství.
-
Doporučená:
H. Krejčíříková. Železniční stavby I. České vysoké učení technické, 2017, Praha, 2017. ISBN 978-80-01-06157-2.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
107
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
znát stavební materiály, stavební konstrukce |
charakterizovat vývoj inženýrských staveb |
znát technickou naukou o pružnosti a pevnosti |
znát druhy zemin základové půdy |
určit napjatost v zeminách |
seznámit se s křivkami zrnitosti |
definovat rozdělení napětí v základové spáře |
klasifikovat hloubku založení |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozlišit druhy vody v zeminách |
charakterizovat technické vlastnosti zemin |
řešit sedání základů |
popsat znaky a rozlišení liniových podzemních staveb |
určit zatížení mostů a jejich vnitřních sil- momentů, posouvajících a normálových |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
orientovat se v oblasti inženýrských staveb |
znát skladbu mostovky pozemních komunikací a železničních mostů |
popsat části konstrukce železniční trati |
získat znalosti o hlavním nosném systému deskových a trámových mostů |
popsat základní typy tunelové výstroje |
rozdělit místní komunikace do funkčních skupin |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
určit konstrukční a geometrické parametry koleje |
popsat druhy ložisek a mostních závěrů |
určit vrtné schéma |
vysvětlit princip "nové rakouské " metody výstavby tunelů |
popsat konstrukční uspořádání obloukových mostů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška založená na výkladu, |
|
|
|
|