|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMM / MN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMM
/
MN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Materiály nekovové
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
14 / -
|
2 / -
|
4 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KMM/MNB
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KMM/NM nebo KMM/NOM nebo KMM/9NM
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KMM/ZSZT2
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty se strukturou, výrobou a základními vlastnostmi keramických, skelných a polymerních materiálů a kompozitních systémů, a to zejména pohledu vnitřní struktury (vazby). Informovat o nekovových materiálech s vysokou přidanou hodnotou (inteligentní materiály a nanomateriály); nastínit vývojové trendy v jiných než kovových materiálech. Základ práce s materiálovou databází. Kurs je určen pouze pro studenty navazujícího magisterského studia.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: aktivní účast na cvičeních, zpracování seminární práce a její úspěšná prezentace.
Zkouška: písemný test, ústní zkouška.
|
Obsah
|
Předmět "Materiály nekovové" si klade za cíl seznámit studenty s výrobou, vlastnostmi a aplikacemi nekovových materiálů - tedy polymerních a keramických materiálů. Obsahem předmětu je tedy detailní vhled do základních surovin a syntézy polymerních látek, charakterizace kategorií polymerů a jejich konkrétních představitelů - jejich chemických a fyzikálních vlastností, z kterých vyplývají možnosti jejich použití. Analogické penzum znalostí je předáváno také v oblasti keramických materiálů - charakterizace a příprava surovin, technologie výroby keramiky, kategorie, konkrétní typy keramiky, informace o chemických a fyzikálních vlastnostech keramických materiálů a přehled jejich možného použití. Obsah předmětu se zaměřuje také na nejmodernější trendy v oblasti nekovových a kompozitních materiálů.
Chronologická přehled témat přednášek:
Přehled témat přednášek:
1.Silikátové materiály (keramika, skla, sklokeramika). Suroviny pro výrobu (přírodní, syntetické), úpravnictví přírodních surovin a zušlechťování jejich vlastností.
2.Pomocné materiály. Základní informace o technologii zpracování surovin .
3.Keramické materiály tradiční - typy výrobků, technologie jejich výroby (tvarování, sušení a pálení výrobků). 4.Slinování a vysokoteplotní reakce.
5.Vysoceužitné keramické výrobky - základy výrobní technologie a využití. Výrobky ze skla a sklokeramiky. 6.Keramická vlákna. Supravodiče na bázi keramiky.
7.Polymery - suroviny pro výrobu polymerů, petrochemie. Chemismus polymerizace a technologie provedení této reakce.
8.Rozdělení polymerů, základní druhy těchto materiálů, vlastnosti.
9.Základy zpracování polymerů. Polymery vyztužené vlákny. Biopolymery.
10.Kompozitní materiály - teorie, rozdělení a příklady těchto materiálů. Vlastnosti a perspektivy.
11.Povrchové úpravy a následné zpracování produktů. Recyklace.
12.Aplikace výrobků ve strojírenství. Současný stav, trendy a vize rozvoje.
13.Výběr materiálů za pomoci databázových systémů. Práce s komerční databází CES Edupack (GRADA) - principy. Řešení praktických příkladů výběru materiálu za pomocí komerční databáze CES Edupack.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
COUSEWARE ZČU
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. Ing. Tomáš Křenek, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Doc. Ing. Petr Duchek, CSc. (20%),
Doc. Ing. Tomáš Kovářík, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Tomáš Křenek, Ph.D. (80%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Petr Duchek, CSc. (50%),
Doc. Ing. Tomáš Kovářík, Ph.D. (100%),
Doc. Ing. Tomáš Křenek, Ph.D. (50%),
Ing. Filip Votava ,
|
Literatura
|
-
Základní:
Bareš, Richard. Kompozitní materiály. Praha : SNTL, 1988.
-
Základní:
Pokluda, Jaroslav; Kroupa, František; Obdržálek, Ladislav. Mechanické vlastnosti a struktura pevných látek : kovy, keramika, plasty. [1. vyd.]. Brno : PC-DIR, 1994. ISBN 80-214-0575-9.
-
Základní:
Motyčka, Vladislav. Nové keramické materiály ve strojírenství. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1991. ISBN 80-7082-044-6.
-
Doporučená:
Carter C. B., Norton M. G. Ceramic Materials Science and Engineering. 2013. ISBN 978-1-4614-3522-8.
-
Doporučená:
Chemie silikátů a plastických hmot : Určeno pro stud. fak. strojní. 1. vyd. Praha : ČVUT, 1984.
-
Doporučená:
Young, Robert J.; Lovell, P. A. Introduction to polymers. 3rd ed. Boca Raton : CRC Press, 2011. ISBN 978-0-8493-3929-5.
-
Doporučená:
Menčík, Jaroslav. Pevnost a lom skla a keramiky. 1. vyd. Praha : SNTL, 1990. ISBN 80-03-00205-2.
-
Doporučená:
Mleziva, Josef; Šňupárek, Jaromír. Polymery : výroba, struktura, vlastnosti a použití. 2., přeprac. vyd. Praha : Sobotáles, 2000. ISBN 80-85920-72-7.
-
Doporučená:
Ducháček, Vratislav. Polymery : výroba, vlastnosti, zpracování, použití. Praha : Vysoká škola chemicko-technologická, 1995. ISBN 80-7080-241-3.
-
Doporučená:
Kolouch, Jan. Strojní součásti z plastů. 1. vyd. Praha : SNTL, 1981.
-
Doporučená:
Kuta, Antonín. Technologie a zařízení pro zpracování kaučuků a plastů. Vyd. 1. Praha : Vydavatelství VŠCHT, 1999. ISBN 80-7080-367-3.
-
Doporučená:
Hanykýř, Vladimír; Kutzendörfer, Jaroslav. Technologie keramiky. [Praha] : Vega, 2000. ISBN 80-900860-6-3.
-
Doporučená:
Agarwal, Bhagwan D.; Broutman, Lawrence J. Vláknové kompozity : Celost. vysokošk. příručka pro vys. školy techn.. 1. vyd. Praha : SNTL, 1987.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
2
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Celkem
|
124
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat atomovou strukturu a typy vazeb mezi atomy
popsat základní typy monomerů a polymerů
charakterizovat mechanické a teplotní vlastnosti základních keramických a polymerních materiálů
schopnost vysvětlit termín kompozitní materiál a jeho základní uspořádání
zhodnotit silné a slabé stránky základních materiálových tříd |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
schopnost samostatně popsat atomovou strukturu a typy vazeb mezi atomy
připravit požadované roztoky a suspenze o dané koncentraci
interpretovat pojmy sušina, ztráta sušením (vlhkost) při dané teplotě a ztráta žíháním při dané teplotě
na základě struktury materiálu odhadnout jeho hydrofilní, hydrofobní nebo amfifilní charakter materiálu
interpretovat základní fázové diagramy binárních soustav |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vyjmenovat a posoudit přírodní suroviny pro výrobu žárovzdorných materiálů, klasické keramiky a skla
popsat technologický proces a klíčové uzly při výrobě keramiky/žáromateriálů
vyjmenovat hlavní zástupce technické oxidové a neoxidové keramiky
na základě různých požadavků navrhnout vhodné typy polymerů event. kompozitů
provést multikriteriální optimalizaci vhodných typů materiálů za pomoci databázového systému (např. CES EDUPACK)
analyzovat environmentální stopu materiálů a jejich použití z pohledu life cycle analysis |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kriticky zhodnotit žárovzdorné materiály využívané v hutnictví
tvůrčím způsobem pracovat s materiálovou databází (zde CES EDUPACK)
zpracovat základní techncko-ekonomickou analýzu použití klasických kovových, pokročilekeramických a kompozitních součástí
řešit multifaktoriální složité úlohy výběru optimálního materiálu při zahrnutí ekonomických, environmentálních a strategických vlivů |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Výuka podporovaná multimédii, |
|
|
|
|