|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMM / UN
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMM
/
UN
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Akademický rok
|
2024/2025
|
Název
|
Úvod do nanomateriálů
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s komplexní problematikou nanomateriálů a nanotechnologií.
Seznámit studenty s nanomateriály na bázi nanokovů a slitin, anorganických nanomateriálů, polymerních nanočástic a hybridních nanomateriálů.
Studenti se seznámí s okruhy: strukturní vývoj nanomateriálů, příprava a charakterizace nanokompozitů, příklady a aplikace nanomateriálů, techniky syntézy nanomateriálů.
Důraz je kladen na specifické vlastnosti nanomateriálů materiálů jako jsou povrchové, optické, elektrické a chemické vlastnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet: účast na cvičeních, vypracování referátu, úspěšné absolvování záp.testu.
Zkouška: ústní.
|
Obsah
|
Definice nanověd, nanomateriálů, technologií; principy budování nanosystémů (bottom-up), pionýrské práce R. Feynmanna a E. Drexlera. Interdisciplinarita v této oblasti.
Chemická syntéza nanočástic, samosklad a spontánně uspořádané monovrstvy, příprava nanomateriálů pomocí záření, nano-struktury tvořené laserem.
Fe-Cu nanoslitiny, vytváření bulk-nanostrukturovaných slitin, simulace růstu nanoklastrů, nanokrystalické hliníkové slitiny, nanokrystalický TiO2 pro fotokatalytické aplikace, nanomagnety pro biomedicínské aplikace, nanomateriály získané plastickou deformací. Nanočástice ušlechtilých kovů, katalyzátory ze zlatých nanočástic.
Fullereny, uhlíkové nanotrubičky a jejich elektronické vlastnosti a aplikace, CVD deposice nanokrystalického diamantu.
Syntéza keramických nanočástic a nanoprášků, super-plasticita v nanokeramice polymerní nanočástice, nanostruktury polymerů a jejich vlastnosti
Nanokompozity (zejména typu jíl-polymer), vlastnosti. Supertvrdé nanokompozity
Aplikace (např. nanosenzory, biologické aplikace apod.)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
- Studentům je k dispozici kurz v Google Classroom se všemi podstatnými informacemi a materiály.
- COURSEWARE ZČU
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Nalwa, Hari Singh. Encyclopedia of nanoscience and nanotechnology. vol. 1, A?Ch. Stevenson Ranch, Calif. : American Scientific Publ., 2004. ISBN 1-58883-057-8.
-
Doporučená:
Nalwa, Hari Singh. Handbook of nanostructured materials and nanotechnology. v. 1, Synthesis and processing. San Diego : Academic Press, 2000. ISBN 0-12-513760-5.
-
Doporučená:
Nalwa, Hari Singh. Handbook of nanostructured materials and nanotechnology. v. 2, Spectroscopy and theory. San Diego : Academic Press, 2000. ISBN 0-12-513760-5.
-
Doporučená:
Nalwa, Hari Singh. Handbook of nanostructured materials and nanotechnology. v. 3, Electrical properties. San Diego : Academic Press, 2000. ISBN 0-12-513760-5.
-
Doporučená:
Nalwa, Hari Singh. Handbook of nanostructured materials and nanotechnology. v. 4, Optical properties. San Diego : Academic Press, 2000. ISBN 0-12-513760-5.
-
Doporučená:
Nalwa, Hari Singh. Handbook of nanostructured materials and nanotechnology. v. 5, Organics, polymers, and biological materials. San Diego : Academic Press, 2000. ISBN 0-12-513760-5.
-
Doporučená:
Key technologie for the 21st century. New York : W.H. Freeman and Company, 1996. ISBN 0-7167-2948-2.
-
Doporučená:
Ajayan, Pulickel M.; Braun, P. V.; Schadler, L. S. Nanocomposite science and technology. Weinheim : WILEY-VCH, 2003. ISBN 3-527-30359-6.
-
Doporučená:
Bhushan, Bharat. Springer handbook of nanotechnology : with 972 figures and 71 tables. Berlin : Springer, 2004. ISBN 3-540-01218-4.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
122
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Absolvování předmětů chemie, fyzika na nauka o materiálu.
- Popsat základní chemicko-fyzikální vlastnosti materiálů
- Definovat strukturu materiálů
- Charakterizovat základní fyzikální veličiny |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Student by měl umět mít základní laboratorní dovednosti. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Studenti získají základní znalosti o filosofii tvorby nanomateriálů, principu výstavby materiálů od nižších k nadmolekulárním strukturám, a to často za přispění samoorganizace materiálových systémů. Budou se orientovat v základech nanotechnologií a získají základní přehled o oblastech, ve kterých se nanomateriály již běžně uplatňují. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
- Používat terminologii materiálové chemie při popisu látek
- Popsat základní vlastnosti nanomateriálů a charakterizovat výhody a nevýhody nanotechnologií.
- Definovat chemicko-fyzikální vlastnosti nanokompozitů ve strukturních souvislostech.
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Výuka podporovaná multimédii, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
|
|
|
|