|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / DITBM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
DITBM
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Didaktika B
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Didaktika tchv B
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
21 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAT/DITBM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KAT/DITAM nebo KMT/DITAM
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenta chápat modernizaci vyučování jako kompletní problém. Zvládnutí široké škály moderních vyučovacích metod, forem a prostředků v technických předmětech. Aplikovat didaktické zvláštnosti vybraných tematických celků. Připravit didaktické projekty případových studií. Realizovat mikrovyučování (videosimulace) na daných modelových didaktických situacích.
|
Požadavky na studenta
|
1. Odevzdání seminární práce (zpracování námětu na výrobek nebo činnost pro každý modul kurikula).
2. Realizace případové studie zadané (zvolené) didaktické situace
|
Obsah
|
1. Modernizace vyučování technických předmětů na ZŠ.
2. Didaktické projekty v oblasti Člověk a svět práce.
3. Vyučovací metody.
4. Vyučovací formy. Specifika školní dílny.
5. Materiální prostředky v technických předmětech.
6. Technické a multimediální prostředky v technické výchově.
7. Didaktické zvláštnosti vybraných tematických celků, rozvoj senzomotorických dovedností.
8. Průřezová témata a oblast Člověk a svět práce.
9. Řešení případových studií - praktický rozvoj klíčových kompetencí učitele na vybraných modelových situacích.
10. Didaktické pomůcky pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PaedDr. Jarmila Honzíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PaedDr. Jarmila Honzíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Jan Krotký, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. PaedDr. Jarmila Honzíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Jan Krotký, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno, 2001..
-
Základní:
HONZÍKOVÁ, J., DOSTÁL, J., HAŠKOVÁ, A., KROPÁČ, J., KOŽUCHOVÁ, M., ĎURIŠ, M., FADRHONC, J., STEBILA, J., ČÁSTKOVÁ, P., UHRINOVÁ, M., BENDÍK, M., ŽILKOVÁ, K. Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn.. Olomouc UPOL, 2017. ISBN 978-80-244-5238-8.
-
Základní:
Aichinger, Daniel; Brändle, Marcus; Ekkert, Fritz; Fadrhonc, Jan; Heller, Karl; Honzíková, Jarmila,; Honzík, Lukáš; Horlacher, Bernhard; Hrdlička, Jan; Jurich, Norbert; Kanta, Tomáš; Korálová, Eva; Kraitr, Milan,; Král, Jan; Kranzinger, Franz; Prchlík, Jiří; Richtr, Václav,; Simbartl, Petr,; Spurk, Marco; Štich, Lukáš; Štrofová, Jitka,; Trein, Hans-Martin; Augustínová, Lucia. Učení pro život a práci : metodická příručka pro 2. stupeň ZŠ : vzdělávací oblast Člověk a svět práce. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-8140-285-2.
-
Základní:
Kropáč, Jiří; Chráska, Miroslav. Výchova v obecně technických předmětech. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0897-X.
-
Doporučená:
Mošna, F. a kol. Didaktika technické výchovy. Praha, SPN, 1992.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
-
Doporučená:
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vydání I. 2015. ISBN 978-80-7452-111-9.
-
Doporučená:
Bajtoš, J.; Marhevková, A. Školské podvádzanie -- problémový aspekt hodnotenia výkonov žiakov. Košice, 2016. ISBN 978-80-8168-452-4.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
-
Doporučená:
SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. ISBN ISBN 80-85931-11-.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
15
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
124
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní znalosti z obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie. Zvládnutí modulárního uspořádání kurikula technické výchovy ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce ve ŠVP |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
seznámit se s vyučovacími metodami, formami a prostředky,
poznat didaktické principy a zásady
znát modulární systém kurikula ŠVP pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce
orientovat v dostupných materiálních prostředcích výuky
|
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
dokázat aplikovat učivo v jednotlivých submodulech kurikula
dokázat kompletně připravit a realizovat případovou studii didaktické situace na zadané nebo zvolené téma (zpracovat úplný prekoncepty studie)
dokázat v kooperaci analyzovat průběh didaktické situace, postřehnout pozitivní i negativní prvky
na základě autoevaluace rozvíjet učitelské kompetence |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
|
|
|
|