|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / DITCM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
DITCM
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Didaktika C
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
24 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenta chápat modernizaci vyučování jako kompletní problém. Zvládnutí široké škály moderních vyučovacích metod, forem a prostředků v technických předmětech. Aplikovat didaktické zvláštnosti vybraných tematických celků. Připravit didaktické projekty případových studií. Realizovat mikrovyučování (videosimulace) na daných modelových didaktických situacích.
|
Požadavky na studenta
|
1. Realizace a vyhodnocení komplexní případové studie zadané (zvolené) didaktické situace.
|
Obsah
|
Řešení případových studií - praktický rozvoj klíčových kompetencí učitele na vybraných modelových situacích.
Evaluace práce učitele a žáků
Práce s kompetenčním projektem
Videostudie, technické, pedagogické a psychodidaktické aspekty
Konkrétní příklady a přístupy institucí k technickému vzdělávání
Exkurze
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Prof. PaedDr. Jarmila Honzíková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
Prof. PaedDr. Jarmila Honzíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Jan Krotký, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Prof. PaedDr. Jarmila Honzíková, Ph.D. (100%),
Mgr. Jan Krotký, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno, 2001..
-
Základní:
HONZÍKOVÁ, J., DOSTÁL, J., HAŠKOVÁ, A., KROPÁČ, J., KOŽUCHOVÁ, M., ĎURIŠ, M., FADRHONC, J., STEBILA, J., ČÁSTKOVÁ, P., UHRINOVÁ, M., BENDÍK, M., ŽILKOVÁ, K. Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn. Olomouc UPOL, 2017. ISBN 978-80-244-5238-8.
-
Základní:
Aichinger, Daniel; Brändle, Marcus; Ekkert, Fritz; Fadrhonc, Jan; Heller, Karl; Honzíková, Jarmila,; Honzík, Lukáš; Horlacher, Bernhard; Hrdlička, Jan; Jurich, Norbert; Kanta, Tomáš; Korálová, Eva; Kraitr, Milan,; Král, Jan; Kranzinger, Franz; Prchlík, Jiří; Richtr, Václav,; Simbartl, Petr,; Spurk, Marco; Štich, Lukáš; Štrofová, Jitka,; Trein, Hans-Martin; Augustínová, Lucia. Učení pro život a práci : metodická příručka pro 2. stupeň ZŠ : vzdělávací oblast Člověk a svět práce. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-8140-285-2.
-
Základní:
Kropáč, Jiří; Chráska, Miroslav. Výchova v obecně technických předmětech. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0897-X.
-
Doporučená:
Mošna, F. a kol. Didaktika technické výchovy. Praha, SPN, 1992.
-
Doporučená:
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
-
Doporučená:
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vydání I. 2015. ISBN 978-80-7452-111-9.
-
Doporučená:
Bajtoš, J.; Marhevková, A. Školské podvádzanie -- problémový aspekt hodnotenia výkonov žiakov. Košice, 2016. ISBN 978-80-8168-452-4.
-
Doporučená:
MACH, P., KROTKÝ, J. Videoteaching - a way to improve student experience. Polsko, 2013.
-
Doporučená:
Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
-
Doporučená:
SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. ISBN ISBN 80-85931-11-.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
15
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
124
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní znalosti z obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie. Zvládnutí modulárního uspořádání kurikula technické výchovy ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce ve ŠVP |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Plánování vyučovací jednotky Tchv. |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat klíčové kompetence důležité v oblasti technického vzdělávání
ovládat diaktické metody, formy a prostředky v technické výchově
pochopit význam a koncepci případové studie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
schopnost doplňovat modulární systém kurikula ŠVP pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce
aplikovat nové výukové metody a organizační formy na učivo kurikula technické výchovy
orientovat se v dostupných materiálních prostředcích výuky a dokázat je aplikovat na učivo v jednotlivých submodulech kurikula
dokázat vhodně zařazovat kroskurikulární témata do submodulů kurikula
umět kompletně připravit případovou studii didaktické situace na zadané nepozvolené téma (zpracovat úplný prekoncepty studie)
realizovat případovou studii
dokázat analyzovat v kooperaci průběh didaktické situace, postřehnout pozitivní i negativní prvky
zvládnout autoevaluaci a na jejím základě rozvinout další své učitelské kompetence |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Kooperativní výuka, |
|
|
|
|