|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / DITMŠ
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
DITMŠ
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Didaktická technologie MŠ
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
37 / -
|
0 / -
|
0 / 0
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KAT/DITMŠ
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Uvést studenty do problematiky didaktických technologií a didaktické techniky používané především při výuce v mateřských školách. Pochopení principů významu moderních výukových prostředků aplikovaných při výuce.
|
Požadavky na studenta
|
Osvojení si dovedností pro využití didaktické a informační techniky ve výuce, absolvování vybraných pracovišť, vypracování a obhájení seminární práce - zpracování přípravy na vyučování nebo výukového programu v elektronické podobě.
|
Obsah
|
Uvést studenty do problematiky didaktických technologií a didaktické techniky používané především v předškolním vzdělávání. Pochopení principů významu moderních výukových prostředků aplikovaných při výuce.
1) Technické výukové prostředky, interaktivní a multimediální výukové technologie ve výuce teorie a praxe. Teorie rozvoje digitální gramotnosti a informatického myšlení. Specifika využití vybraných pomůcek v mateřské škole.
2) Projekce. Práce se zpětnými projektory, návrh promítací fólie na počítači, interaktivní tabule, hudební senzorická tabule, bílá tabule, historická AV technika. Práce s rastrovou a vektorou grafikou zásady a tvorba pracovních listů.
3) Digitální fotoaparát. Práce s fotoaparátem, úprava digitální fotografie, použití fotografie při tvorbě výukových pomůcek.
4) Tvorba interaktivní a multimediální prezentace. Zásady tvorby prezentace, práce s objekty a textem, animace.
5) Střih videa. Digitalizace analogového záznamu, přechodové efekty, zvukové efekty, vkládání titulků (i z externích programů), tvorba video souboru a disku DVD, interaktivní menu.
6) Animace. Snímání předlohy statickou kamerou, zachytávání snímků video softwarem, vkládání hudby, titulků, komentáře.
7) Digitální kamera. Tvorba jednoduchého scénáře, natáčení scény. Specifika natáčení ve třídě a didaktický film.
8) Audio a video přístroje. Ovládání videorekordéru, práce s HI-FI věží, dodatečný dabing záznamů, možnosti DVD rekordéru, digitalizace videa. kamera v evaluaci práce učitele.
9) Scanner. Digitalizace obrazové předlohy, skenování transparentních objektů, OCR, úprava snímků, využití získaných obrázků.
10) Digitalizace zvuku. Nahrávání z různých zdrojů (mikrofon, magnetofon, CD), úprava signálu, mixování signálů, speciální zvukové efekty v reálném čase, tvorba audio CD a MP3.
11) Práce s robotickými hračkami a aplikacemi vhodnými pro výuku algoritmizace u dětí v MŠ, návrh, tvorba a evaluace pomůcek. Digitální gramotnost
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
https://phix.zcu.cz/moodle/course/index.php?categoryid=624
LMS Moodle ZČU: Krotký, J. Didaktická technologie MŠ
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
KROTKÝ J. a kol. Multimediální učebnice didaktických technologií. Plzeň, 2012.
-
Doporučená:
Hlavatý Josef. Didaktická technika pro učitele.
-
Doporučená:
Švejda G. Didaktické technologie I, II. České Budějovice, 1995.
-
Doporučená:
Horný, Stanislav. Digitální fotografie a její zpracování. Vyd. 1. Praha : Oeconomica, 2005. ISBN 80-245-0797-8.
-
Doporučená:
Holsinger, Erik. Jak pracují multimédia. c 1994. Brno : UNIS publishing, 1995. ISBN 1-56276-208-7.
-
Doporučená:
MAYER, Richard. E. Multimedia Learning. ambridge: Cambridge University Press, 2001. ISBN 0-521-78239-2.
-
Doporučená:
Jan Krotký a kol. Portál CDMVT. 2008.
-
Doporučená:
Kubík, J. Režie a střih při realizaci audiovizuálního výukového záznamu. Praha, 1989.
-
Doporučená:
Kouba, Luděk. Technické systémy ve výuce : Skripta pro posl. pedagogické fak. Univ. Karlovy. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-604-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Projekt individuální [40]
|
30
|
Celkem
|
76
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
definovat prostředky bezpečnosti práce s elektrickým zařízením |
objasnit základní pojmy z oblasti multimédií a počítačů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
orientovat se v grafickém uživatelském prostředí OS Windows |
ovládat na uživatelské úrovni standardní multimediální techniku a počítač |
prezentovat výsledky řešení v omezeném čase |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit funkci technických výukových prostředků ve výuce |
objasnit principy technologií a zařízení využívaných pro ICT podporu výuky |
vysvětlit slabé a silné stránky interaktivní a multimediální výuky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit interaktivní a multimediální prezentaci, dle daných pravidel a požadavků |
navrhovat vhodná interaktivní a multimediální řešení pro zvýšení efektivity výuky |
rozvíjet u žáků pomocí technologií digitální gramotnost |
volit funkčně různé organizační formy ve výuce za pomocí technologií |
řešit drobné technické problémy spojené s využíváním technologií ve výuce |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová konzultace, |
|
|
|
|