|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / DIZ1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
DIZ1
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Didaktika matematiky I
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
10 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámit studenty s následujícími oblastmi: Obecná část předmětu-didaktika matematiky jako vědecká disciplina, stručný přehled vývoje didaktického systému školské matematiky v návaznosti na vývoj školství, organizace a strategie vyučování matematice, funkce a zásady prověřování, hodnocení a klasifikace v matematice, specifika matematického vzdělávání. Zaměření na didaktiku matematiky pro ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na seminářích - student, případně dvojice studentů připraví induktivně vedenou výuku zvoleného tématu. Připraví činnosti, pomůcky a pracovní listy, které zadá na semináři a následně je prodiskutuje s ostatními studenty.
2. Student úspěšně zvládne písemnou kontrolní práci.
|
Obsah
|
1. Základní induktivní postupy, induktivně vedená výuka.
2. Didaktika matematiky jako věda, cíle a úkoly matematického vzdělávání.
3. Poznávací proces v matematice, matematické vzdělávání podle stupňů a typů škol.
4. Příprava na vyučování a vyučovací hodinu.
5. Aktivizační výukové metody v matematice (problémové úlohy, didaktické hry), aktivizující momenty ve výuce matematiky.
6. Hodnocení a klasifikace v matematice.
7. Reflexe praxe motivace, prověřování a hodnocení žáků během náslechové praxe, použité metody a formy, porovnání průběhu hodiny s přípravou na hodinu provedenou studenty
8. Pojmy, pojmotvorný proces, klasifikace pojmů.
9. Definice, jejich typy, chybné definice.
10. Věty a jejich důkazy ve školské matematice.
11. Výuka v matematickém kroužku.
12. Vyučování matematice ve vztahu k vývoji školství v našich zemích.
Studenti se seznamují s problémovými a nestandardními úlohami, připravují složitější úlohy, úlohy rozšiřujícího učiva a také činnosti, které lze zařadit do výuky v matematickém kroužku, neboť zdokonalují logické myšlení, prostorovou představivost, kombinatorické i početní dovednosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc. (100%),
Mgr. Martina Kašparová, Ph.D. (100%),
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Martina Kašparová, Ph.D. (100%),
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Polák, Josef. Didaktika matematiky : Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
Doporučená:
Hejný, Milan; Novotná, Jarmila; Stehlíková, Naďa. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
-
Doporučená:
Vondrová, N., Rendl, M. Kritická místa matematiky základní školy v řešení žáků. Praha, 2015. ISBN 978-80-246-3234-6.
-
Doporučená:
Květoň, P., Ott, M., Vavroš, M. Metodika výuky matematiky na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. Ostrava, 2010. ISBN 978-80-7368-888-2.
-
Doporučená:
Mikulčák, J. Nástin dějin vzdělávání v matematice (a také školy) v českých zemích do roku 1918. Praha: Matfyzpress, 2010. ISBN 978-807-3781-125.
-
Doporučená:
Odvárko, Oldřich; Kadleček, Jiří. Přehled matematiky : pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Praha : Prometheus, 2000. ISBN 80-7196-276-7.
-
Doporučená:
RVP, učebnice, metodické příručky a sbírky úloh pro základní školy a nižší stupeň gymnázií.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
16
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
52
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
absolvování studia matematiky na úrovni přírodovědný bakalář se zaměřením na vzdělávání |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti budou schopni - rozlišit induktivně a deduktivně vedenou výuku - použít induktivní metody při výkladu nových pojmů - porozumět základním úkolům didaktiky matematiky - analyzovat provázanost vyučovaných témat a zařadit je do jednotlivých ročníků - připravit se na vyučování - použít aktivizující prvky ve výuce - ohodnotit a zdůvodnit hodnocení písemné formy zkoušení - určit obsah a rozsah základních matematických pojmů - rozlišit předpoklady a tvrzení matematické věty - dokázat jednoduchá tvrzení |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Skupinová prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
|
|
|
|