|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / DIZ3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
DIZ3
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Didaktika matematiky III
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
8 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
KMT/DIZ2
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Pokračování speciální části předmětu - systematizace matematických poznatků základní školy, didaktické problémy výuky školské planimetrii, elementární kurs kombinatoriky a její využití, kapesní kalkulátory ve výuce matematiky. Zaměření na didaktiku matematiky pro ZŠ.
|
Požadavky na studenta
|
1. Aktivní účast na seminářích - student, případně dvojice studentů předvede část vyučovací hodiny na zvolené téma. Připraví činnosti, pomůcky a pracovní listy, které zadá na semináři a následně je prodiskutuje s ostatními studenty.
2. Student úspěšně zvládne dvě písemné kontrolní práce.
3. Student připraví kontrolní písemnou práci pro žáky ZŠ nebo gymnázia, kterou by bylo možné použít po dokončení některého geometrického tematického celku, včetně jejího řešení a hodnocení.
4. Student si vyzkouší práci s geometrickými pomůckami a rýsování v aplikaci pro interaktivní tabuli.
|
Obsah
|
Rozvržení učiva po jednotlivých týdnech:
1. RVP Matematika a její aplikace, TO Geometrie v rovině a v prostoru, Nestandardní aplikační úlohy a problémy, standardní úlohy dle RVP
2. Základy rýsování, základní geometrické útvary
3. Rovinné útvary - mnohoúhelníky, kružnice
4. Prostorové útvary a jejich znázorňování
5. Míry útvarů - obvody a obsahy rovinných útvarů, povrchy a objemy prostorových útvarů
6. Pythagorova věta v rovině a v prostoru
7. Goniometrické funkce
8. Shodnost útvarů a shodná zobrazení
9. Podobnost útvarů a podobná zobrazení
10. Množiny bodů dané vlastnosti, konstrukční úlohy
11. Úlohy rozvíjející prostorovou představivost
12. Kombinatorické úlohy
13. Matematické soutěže a jejich význam pro motivaci studia matematiky
Studenti se seznamují s problémovými a nestandardními úlohami, připravují složitější úlohy, úlohy rozšiřujícího učiva a také činnosti, které lze zařadit do výuky v matematickém kroužku, neboť zdokonalují logické myšlení, prostorovou představivost, kombinatorické i početní dovednosti.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Polák, Josef. Didaktika matematiky : Jak učit matematiku zajímavě a užitečně. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
Základní:
Metodické komentáře ke Standardům pro základní vzdělávání [online
(Kolektiv autorů (editoři Fuchs, E., Zelendová, E.))
-
Základní:
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 20xx.
-
Doporučená:
Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-180-0.
-
Doporučená:
Van de Walle, John A. Elementary and middle school mathematics: teaching developmentally. Harlow, 2016. ISBN 978-1-292-09769-5.
-
Doporučená:
Chajda, Radek. Hravá geometrie. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2804-6.
-
Doporučená:
Rendl, Miroslav, Vondrová, Naďa. Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha : UK, 2013. ISBN 978-80-7290-723-6.
-
Doporučená:
Blažková, Růžena; Budínová, Irena. Matematika pro bystré a nadané žáky. 2. díl. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-266-1157-8.
-
Doporučená:
Etzold, Heiko; Petzschler, Ines. Nápadník aktivit a her do hodin matematiky. 1. vyd. Brno : Edika, 2013. ISBN 978-80-266-0174-6.
-
Doporučená:
Učebnice pro ZŠ a nižší třídy gymnázií.
-
Doporučená:
Vondrová, N. Úvod do didaktiky matematiky. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-659-8.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Celkem
|
81
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
mít znalosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
uplatnit vědomosti a dovednosti odpovídající okruhům ke státní bakalářské zkoušce v oboru Matematická studia |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat postupy pro určení míry různých geometrických útvar |
znát správné výrazy a termíny související s geometrickým učivem |
vyjmenovat vhodné pomůcky pro výuku geometrie |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
znázornit prostorové útvary v rovině |
provést jednoduchou geometrickou konstrukci tabulovým pravítkem a kružítkem |
rýsovat s využitím nástrojů interaktivní tabule |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
|
|
|
|