|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / MSD1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
MSD1
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Akademický rok
|
2021/2022
|
Název
|
Matematika s didaktikou /aritmetika/
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
58 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/MSD/1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými modely množiny přirozených čísel a metodikou jejich zavedení v počátečním vyučování matematice. Důraz je kladen na didaktickou transformaci poznatků z matematické teorie. Student/ka se naučí porozumět vlastnostem binárních operací, pozná algebraické struktury s jednou operací a algebraické struktury se dvěma operacemi. Porozumí procesu vytváření pojmu přirozené číslo a různým modelům zavádění přirozených čísel a operací s nimi. Získá zkušenosti s aktivitami manipulativního charakteru používanými na 1. stupni při vytváření pojmu přirozené číslo. Zdokonalí své komunikativní kompetence.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
Student/ka úspěšně zvládne 5 písemných kontrolních testů zadávaných v průběhu semestru na témata:
Vlastnosti binárních operací
Algebraické struktury
Kardinální čísla
Ordinální čísla, Peanova množina
Polookruh přirozených čísel
Student/ka se zúčastní alespoň 60 % výuky.
|
Obsah
|
1. Binární operace v množině
2. Vlastnosti binárních operací
3. Algebraické struktury s jednou operací
4. Algebraické struktury se dvěma operacemi
5. Kardinální čísla
6. Operace s kardinálními čísly
7. Kardinální čísla v učivu 1. stupně
8. Ordinální čísla, ordinální čísla v učivu 1. stupně
9. Peanova množina
10. Polookruh všech přirozených čísel
11. Numerace na 1. stupni
12. Sčítání a odčítání přirozených čísel
13. Násobení a dělení přirozených čísel
Jsou zařazovány didaktické hry (stolní, karetní), které rozvíjejí orientaci v rovině, číselné představy, geometrické představy a procvičují základní matematické operace (geometrické kvarteto, matematické pexeso, loto, tangramy, bingo). Studenti jsou seznamováni s možnostmi využití těchto her nejen v hodinách matematiky, ale i při mimoškolní činnosti v matematických kroužcích. Studenti zároveň připravují další aktivity, které lze realizovat při vyučování i v rámci mimoškolních aktivit.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
LMS Moodle ZČU: Honzíková, J. Didaktika pracovního vyučování a praxe
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Mgr. Miroslava Brožová (100%),
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc. (50%),
Mgr. Jan Frank, Ph.D. (100%),
PhDr. Lukáš Honzík, Ph.D. (20%),
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. (30%),
-
Vede seminář:
Mgr. Miroslava Brožová (100%),
Mgr. Jan Frank, Ph.D. (100%),
PhDr. Lukáš Honzík, Ph.D. (50%),
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Hejný, M., Stehlíková, N. Číselné představy dětí. UK, Pedagogická fakulta, Praha, 1999.
-
Doporučená:
Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-180-0.
-
Doporučená:
Gray, E. M., Fall, D. Duality, Ambiguity and Flexibility: A Proceptual View of Simple Arithmetic..
-
Doporučená:
Coufalová, J. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně. PF ZČU Plzeň, 1995.
-
Doporučená:
Coufalová, Jana. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. 4. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-277-2.
-
Doporučená:
Blažková, Růžena. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-89-3.
-
Doporučená:
Učebnice, pracovní sešity a matematické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
-
Doporučená:
Základy elementární aritmetiky pro učitelství 1. stupně ZŠ : Celost. vysokošk. učebnice. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
Doporučená:
Coufalová, Jana. Základy elementární aritmetiky v 1. ročníku učitelství pro 1. stupeň ZŠ : Sbírka úloh. Plzeň : Pedagogická fakulta [Plzeň], 1990. ISBN 80-7043-013-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Celkem
|
69
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat matematický jazyk na úrovni výstupu předmětu KMT/USM |
vysvětlit pojem výroková forma |
objasnit rozdíl mezi výrokovou formou a výrokem |
vymezit základní vlastnosti binárních operací v množině |
specifikovat různé typy zobrazení v množině a mezi množinami |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
určit typ výrokové formule |
řešit slovní úlohy s využitím poznatků o množinách, množinových operacích a Vennových diagramech |
identifikovat vlastnosti u konkrétních typů relací |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit základní vlastnosti binárních operací v množině |
vymezit jednotlivé typy algebraických struktur s jednou a se dvěma binárními operacemi |
vysvětlit proces vytváření pojmu přirozené číslo z pohledu různých matematických modelů u dětí mladšího školního věku |
rozpoznat různá pojetí zavedení přirozených čísel (kardinální a ordinální pojetí, zavedení přirozených čísel jako prvků Peanovy množiny) |
objasnit různé způsoby porovnávání přirozených čísel |
popsat různé možnosti zavedení operací sčítání, odčítání, násobení a dělení přirozených čísel s ohledem na předoperační myšlení a myšlení na konkrétní úrovni žáků 1. stupně |
objasnit způsoby práce s dětmi, které nevedou k formálnímu vyučování matematiky |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
určit vlastnosti operací sčítání, odčítání, násobení a dělení v jednotlivých číselných množinách |
vyšetřit algebraické struktury s jednou a se dvěma binárními operacemi |
formulovat úkoly numerace v matematice na 1. stupni ZŠ |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
|
|
|
|