|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / MSD2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
MSD2
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Akademický rok
|
2020/2021
|
Název
|
Matematika s didaktikou /aritmetika/
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
69 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/MSD/2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se strategiemi řešení rovnic a nerovnic na 1. stupni a naučit je efektivně jednotlivé strategie využívat, seznámit studenty s konstruktivistickými principy při zavádění celých čísel tak, aby pochopili jejich podstatu, dovést je k porozumění pravidlům počítání v různých číselných soustavách a jejich aktivnímu využití v početních operacích primární školy. Při práci v malých skupinách získají studenti zkušenosti s kooperativními formami výuky v matematice, se způsoby neformální výuky a zdokonalí své komunikativní schopnosti.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
Student/ka úspěšně zvládne 6 písemných kontrolních testů na témata:
Řešení rovnic a nerovnic
Početní výkony s přirozenými čísly v desítkové soustavě
Početní výkony v jiných číselných soustavách
Početní výkony s celými čísly
Největší společný dělitel, nejmenší kladný společný násobek
Prvočísla
Ke zkoušce:
Student/ka prokáže znalost teoretických základů a schopnost aplikace teoretických poznatků při řešení úloh, umí vysvětlit zvolené řešení a obhájit svůj postup.
Student/ka se zúčastní alespoň 60 % výuky.
|
Obsah
|
1. Rovnice a nerovnice v učivu 1. stupně
2. Vyjádření přirozeného čísla v číselné soustavě
3. Početní výkony s přirozenými čísly v desítkové soustavě
4. Početní výkony s přirozenými čísly v soustavách o základu z 10
5. Možnosti zavedení celých čísel na 1. stupni
6. Obor integrity celých čísel
7. Početní výkony s celými čísly
8. Uspořádání oboru integrity celých čísel
9. Absolutní hodnota celého čísla
10. Dělitelnost celých čísel, znaky dělitelnosti
11. Největší společný dělitel
12. Nejmenší kladný společný násobek
13. Prvočísla, rozklad přirozeného čísla na součin prvočísel
Jsou zařazovány didaktické hry (stolní, karetní), které rozvíjejí orientaci v rovině, číselné představy, geometrické představy a procvičují základní matematické operace (geometrické kvarteto, matematické pexeso, loto, tangramy, bingo). Studenti jsou seznamováni s možnostmi využití těchto her nejen v hodinách matematiky, ale i při mimoškolní činnosti v matematických kroužcích. Studenti zároveň připravují další aktivity, které lze realizovat při vyučování i v rámci mimoškolních aktivit.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studijní opora v Courseware
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc. (40%),
Mgr. Jan Frank, Ph.D. (100%),
PhDr. Lukáš Honzík, Ph.D. (30%),
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. (30%),
-
Vede seminář:
Mgr. Jan Frank, Ph.D. (100%),
PhDr. Lukáš Honzík, Ph.D. (50%),
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. (50%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Coufalová, Jana. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. 4. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-277-2.
-
Základní:
Coufalová, Jana. Matematika s didaktikou pro 2. ročník učitelství 1. stupně ZŠ. 3. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2002. ISBN 80-7082-922-2.
-
Doporučená:
Frobisher, Anne, Frobisher, Len. Didaktika matematiky: Porozumieť, riešiť, počítať. Bratislava, 2015. ISBN 978-80-8140-180-0.
-
Doporučená:
Hejný, Milan; Kuřina, František. Dítě, škola a matematika : konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4.
-
Doporučená:
M. Hejný a kol. Teória vyučovania matematiky 2.. Bratislava : SPN, 1990. ISBN 80-08-01344-3.
-
Doporučená:
Učebnice, pracovní sešity a metodické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základy výrokové logiky (úroveň výstupu předmětu KMT/USM) |
vysvětlit základní pojmy teorie množin |
vysvětlit základní pojmy teorie relací |
vymezit jednotlivé matematické operace (úroveň výstupu předmětu KMT/MSD1) |
vymezit základní vlastnosti binárních operací v množině |
vymezit jednotlivé typy algebraických struktur s jednou a se dvěma binárními operacemi |
vysvětlit proces vytváření pojmu přirozené číslo z pohledu různých matematických modelů u dětí mladšího školního věku |
rozpoznat různá pojetí zavedení přirozených čísel (kardinální a ordinální pojetí, zavedení přirozených čísel jako prvků Peanovy množiny) |
objasnit různé způsoby porovnávání přirozených čísel |
popsat různé možnosti zavedení operací sčítání, odčítání, násobení a dělení přirozených čísel s ohledem na předoperační myšlení a myšlení na konkrétní úrovni žáků 1. stupně |
objasnit způsoby práce s dětmi, které nevedou k formálnímu vyučování matematiky |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
určit vlastnosti operací sčítání, odčítání, násobení a dělení v jednotlivých číselných množinách |
vyšetřit typ algebraické struktury s jednou a se dvěma binárními operacemi |
formulovat úkoly numerace v matematice na 1. stupni ZŠ |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
objasnit principy počítání v desítkové soustavě |
objasnit principy početních operací v nedesítkových číselných soustavách |
shrnout možnosti využití číselných soustav v dalších přírodovědných předmětech |
vysvětlit základní principy konstrukce oboru integrity celých čísel |
shrnout základní principy konstruktivistického pojetí zavedení celých čísel na základní škole |
shrnout a popsat kritéria dělitelnosti přirozených čísel čísly 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11 |
rozlišit jednotlivé způsoby určování největšího společného dělitele |
rozlišit jednotlivé způsoby určování nejmenšího společného násobku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
demonstrovat různé strategie řešení rovnic a nerovnic s ohledem na znalosti dětí na 1. stupni ZŠ |
aplikovat teoretické poznatky o nedesítkových číselných soustavách do učiva matematiky 1. stupně ZŠ |
vyhledávat a vytvářet úlohy s celými čísly vedoucí k integraci matematiky a přírodovědy |
rozhodnout, zda je dané číslo prvočíslo |
řešit úlohy z praxe s využitím neurčitých rovnic a zhodnotit další způsoby vhodné pro žáky 1. stupně ZŠ |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s demonstrací, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Diskuse, |
|
|
|
|