|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / MSD3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
MSD3
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Matematika s didaktikou /aritmetika/
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
71 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/MSD/3
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je:
- seznámit studenty s fenomény ovlivňujícími u žáka vhled do struktury slovní úlohy a proces jejího řešení, naučit je pracovat s textem slovní úlohy a volit různé způsoby vizualizace struktury slovní úlohy, volit metody řešení slovní úlohy podle individuálních potřeb žáka,
- dovést studenty k pochopení souvislostí mezi racionálními a reálnými čísly,
- formou kooperativní výuky naučit studenty práci s chybou v matematice.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
Student/ka úspěšně zvládne 5 písemných kontrolních testů zadávaných v průběhu semestru na témata:
Řešení neurčitých rovnic
Početní výkony s racionálními čísly
Desetinné rozvoje reálných čísel
Řešení jednoduchých slovních úloh
Řešení složených slovních úloh
|
Obsah
|
1. Neurčité rovnice 2. Slovní úlohy řešené pomocí neurčitých rovnic 3. Těleso racionálních čísel, početní výkony s racionálními čísly 4. Uspořádání tělesa racionálních čísel 5. Zlomky v učivu 1. st. ZŠ 6. Reálná čísla 7. Desetinné rozvoje reálných čísel, přibližné vyjádření reálného čísla desetinným zlomkem 8. Desetinná čísla v učivu 1. stupně 9. Slovní úlohy a jejich postavení v učivu 1. st. ZŠ 10. Řešení jednoduchých slovních úloh (sčítání, odčítání) 11. Řešení jednoduchých slovních úloh (násobení, dělení) 12. Složené slovní úlohy 13. Netradiční slovní úlohy
Jsou zařazovány didaktické hry (stolní, karetní), které rozvíjejí orientaci v rovině, číselné představy, geometrické představy a procvičují základní matematické operace (geometrické kvarteto, matematické pexeso, loto, tangramy, bingo). Studenti jsou seznamováni s možnostmi využití těchto her nejen v hodinách matematiky, ale i při mimoškolní činnosti v matematických kroužcích. Studenti zároveň připravují další aktivity, které lze realizovat při vyučování i v rámci mimoškolních aktivit.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc. (100%),
Mgr. Jan Frank, Ph.D. (100%),
PhDr. Lukáš Honzík, Ph.D. (100%),
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc. (100%),
Mgr. Jan Frank, Ph.D. (100%),
PhDr. Lukáš Honzík, Ph.D. (100%),
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
15
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat základy výrokové logiky |
ovládat základní pojmy teorie množin |
ovládat základní pojmy teorie relací |
vymezit jednotlivé matematické operace |
znát pojmy a vlastnosti týkající se polookruhu přirozených čísel a okruhu celých čísel (úroveň výstupu předmětu KMT/MSD2) |
objasnit principy počítání v desítkové soustavě |
objasnit principy početních operací v nedesítkových číselných soustavách |
shrnout možnosti využití číselných soustav v dalších přírodovědných předmětech |
vysvětlit základní principy konstrukce oboru integrity celých čísel |
shrnout a popsat kritéria dělitelnosti přirozených čísel čísly 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 11 |
rozlišit jednotlivé způsoby určování největšího společného dělitele |
rozlišit jednotlivé způsoby určování nejmenšího společného násobku |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
demonstrovat různé strategie řešení rovnic a nerovnic s ohledem na znalosti dětí na 1. stupni ZŠ |
aplikovat teoretické poznatky o nedesítkových číselných soustavách do učiva matematiky 1. stupně ZŠ |
vyhledávat a vytvářet úlohy s celými čísly vedoucí k integraci matematiky a přírodovědy |
rozhodnout, zda je dané číslo prvočíslo |
řešit úlohy z praxe s využitím neurčitých rovnic a zhodnotit další způsoby vhodné pro žáky 1. stupně ZŠ |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
zkonstruovat těleso racionálních čísel |
objasnit vlastnosti reálných čísel |
klasifikovat desetinné rozvoje reálných čísel |
shrnout fenomény ovlivňující žákův proces řešení slovní úlohy |
rozlišit analytickou a syntetickou metodu řešení složených slovních úloh a jejich aplikace na konkrétní úlohy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
řešit úlohy z praxe s využitím neurčitých rovnic a zhodnotit další způsoby vhodné pro žáky 1. stupně ZŠ |
navrhnout různé aktivity vedoucí k vytvoření proceptu racionálního čísla na ZŠ |
demonstrovat způsoby převádění zlomků na racionální čísla a naopak |
navrhnout aritmetické a algebraické strategie řešení jednoduchých slovních úloh na 1. stupni ZŠ |
navrhnout způsoby vizualizace struktury jednoduchých a složených slovních úloh |
demonstrovat práci s chybou v hodinách matematiky |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|