|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMT / MSD5
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMT
/
MSD5
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Akademický rok
|
2017/2018
|
Název
|
Matematika s didaktikou /geometrie/
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
75 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/MSD/5
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vytvořit a rozvinout kompetence potřebné pro vytváření předmatematických pojmů a geometrických pojmů ve vyučování dětí předškolního a mladšího školního věku, získat zkušenosti s činnostmi směřujícími k integraci matematiky a ostatních přírodovědných předmětů, naučit studenty/tky didakticky zpracovat dané téma, pracovat s pomůckami, reagovat na situaci ve třídě, provádět reflexi své práce.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu:
Dvojice (trojice) studentů společně pracuje na vybraném didaktickém tématu (poznávání geometrických tvarů, poznávání těles; rovnoběžky, různoběžky, kolmice; lomená čára; kruh a kružnice; úsečka; trojúhelník; mnohoúhelníky; obsah čtverce a obdélníka; rozvoj prostorové představivosti; rozvíjení představivosti v rovině; sítě těles). Skupina má možnost opory a pomoci prostřednictvím individuálních konzultací s vyučujícím. K danému tématu si připraví činnosti, pomůcky, pracovní listy nebo didaktické hry vhodné pro žáky mladšího školního věku. Aktivity zadá na semináři a ověří s ostatními studenty. Provede reflexi.
Ke zkoušce:
Student/ka prokáže znalost teoretických základů a schopnost aplikace teoretických poznatků při řešení úloh, umí vysvětlit zvolené řešení a obhájit svůj postup.
|
Obsah
|
1. Podobná zobrazení, stejnolehlost 2. Topologická zobrazení 3. Množiny všech bodů dané vlastnosti 4. Množiny všech bodů dané vlastnosti 5. Míra a její vlastnosti 6. Délka úsečky 7. Obsah rovinných útvarů 8. Objem a povrch těles 9. Míra v učivu 1. stupně ZŠ 10. Pythagorova věta, Euklidovy věty 11. Velikost úhlu 12. Vytváření geometrických představ u dětí předškolního věku 13. Vytváření geometrických představ u dětí mladšího školního věku.
Jsou zařazovány didaktické hry (stolní, karetní), které rozvíjejí orientaci v rovině, číselné představy, geometrické představy a procvičují základní matematické operace (geometrické kvarteto, matematické pexeso, loto, tangramy, bingo). Studenti jsou seznamováni s možnostmi využití těchto her nejen v hodinách matematiky, ale i při mimoškolní činnosti v matematických kroužcích. Studenti zároveň připravují další aktivity, které lze realizovat při vyučování i v rámci mimoškolních aktivit.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc. (100%),
-
Přednášející:
Doc. PaedDr. Jana Coufalová, CSc. (100%),
Mgr. Martina Kašparová, Ph.D. (100%),
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Mgr. Martina Kašparová, Ph.D. (100%),
PhDr. Šárka Pěchoučková, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Hejný, Milan; Novotná, Jarmila; Stehlíková, Naďa. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
-
Doporučená:
Cvičení z elementární aritmetiky a elementární geometrie : Určeno stud. denního studia, studia při zaměstnání a postgrad. studia. Část 2.. 1. vyd. Ostrava : Pedagogická fakulta, 1991. ISBN 80-7042-039-1.
-
Doporučená:
Kuřina, František. Deset geometrických transformací. 1. vyd. Praha : Prometheus, 2002. ISBN 80-7196-231-7.
-
Doporučená:
Divíšek, J. a kol.:. Didaktika matematiky pro učitelství l.stupně ZŠ.
-
Doporučená:
učebnice, pracovní sešity a metodické příručky matematiky pro 1. st. ZŠ.
-
Doporučená:
Základy elementární geometrie pro učitelství 1. stupně ZŠ : Celost. vysokošk. učebnice pro stud. pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1985.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
ovládat elementární geometrické pojmy a jejich vztahy na úrovni výstupu předmětu KMT/MSD4 |
vymezit elementární pojmy geometrie (bod, úsečka, lomená čára, polopřímka, přímka, polorovina, rovina, trojúhelník, úhel, čtyřstěn) z hlediska matematické teorie |
vymezit pojem shodného zobrazení |
specifikovat manipulativní činnosti rozvíjející u dětí představu symetrie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
rozlišit vzájemnou polohu dvou přímek v rovině a prostoru, vzájemnou polohu přímky a roviny a vzájemnou polohu dvou rovin |
aplikovat některé principy volného rovnoběžného promítání a činnosti s ním spojené do učiva matematiky 1. stupně |
provést rozbor činností se stavebnicemi z hlediska rozvoje prostorové inteligence |
demonstrovat základní vlastnosti osové souměrnosti, středové souměrnosti a rovinové souměrnosti |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vymezit pojem podobné zobrazení |
analyzovat množiny bodů z hlediska jejich vlastností |
vyvodit obecné závěry o zadaných množinách |
rozhodnout, jaký geometrický útvar tvoří body splňující danou vlastnost |
kategorizovat jednotlivé etapy procesu měření úsečky v primární škole
|
rozlišit jednotlivé úrovně rozvoje předmatematického geometrického myšlení předškolních dětí |
specifikovat manipulativní aktivity a další činnosti, které vedou k rozvoji geometrické představivosti dětí mladšího školního věku |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišit shodné a podobné zobrazení |
demonstrovat základní vlastnosti stejnolehlosti |
provést rozbor zadání konstrukční úlohy, obhájit postup vlastního řešení |
navrhnout aktivity vedoucí k vytvoření pojmu obsah čtverce a obdélníka a k propedeutice pojmu objem |
aplikovat poznatky o Pythagorově větě a větách Euklidových při řešení konkrétních úloh z praxe |
na základě videozáznamů, příkladů z praxe a studia učebnic analyzovat různá pojetí zavádění elementárních pojmů geometrie (bod, úsečka, lomená čára, polopřímka, přímka, trojúhelník) na 1. stupni ZŠ s důrazem na konstruktivistický přístup |
porovnat jednotlivé učebnice matematiky 1. stupně z hlediska integrace matematiky a přírodovědy |
navrhnout a vyzkoušet konkrétní aktivity dětí, které zamezí formalismu v poznávacím procesu žáka |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|